غذا و دارو

برای راه‌اندازی تیتک آبرویم را گذاشتم

سالم‌خبر: رئیس اسبق سازمان غذا و دارو گفت: برای راه اندازی سامانه تیتک و شفاف‌سازی آبرویم را گذاشتم. در این راه بسیار سختی کشیدم و تحت فشار بودم تا این سامانه را تعطیل کنم اما ایستادگی کردم، باورم نمی شد که برخی دستگاه های نظارتی موانع بسیاری برای عدم فعالیت این سامانه ایجاد کردند در حالی که اگر همه ی این مسوولان این داشبورد را داشتن مسائل بزرگی مانند چای دبش اتفاق نمی افتاد.

سالم نیوز

سالم‌خبر: رئیس اسبق سازمان غذا و دارو گفت: برای راه اندازی سامانه تیتک و شفاف‌سازی آبرویم را گذاشتم. در این راه بسیار سختی کشیدم و تحت فشار بودم تا این سامانه را تعطیل کنم اما ایستادگی کردم، باورم نمی شد که برخی دستگاه های نظارتی موانع بسیاری برای عدم فعالیت این سامانه ایجاد کردند در حالی که اگر همه ی این مسوولان این داشبورد را داشتن مسائل بزرگی مانند چای دبش اتفاق نمی افتاد.

به گزارش سالم‌خبر؛ رسول دیناروند در نخستین فارماکومنت با بیان تجربیات خود همچنین اظهار داشت: با در نظر گرفتن تحریم های ناجوانمردانه بین المللی به طور قطع نمی توانیم در حوزه ی دارو در شرایط عادی برنامه ریزی کنیم در حالی که در این شرایط تعادل سازمان غذا و دارو بهم خورده است.

وی افزود: به دکتر محمدی و دکتر پیکانپور سفارش

 برای راه اندازی سامانه تیتک و شفاف‌سازی آبرویم را گذاشتم. در این راه بسیار سختی کشیدم و تحت فشار بودم تا این سامانه را تعطیل کنم اما ایستادگی کردم کردم به هر بهایی به دنبال حفظ پست و مقام نباشید چرا که تابع مطلق و محض بودن اشتباه است چون شما کارشناس حوزه دارو هستید و باید بین مسوولیت‌های سازمانی و تکالیف حاکمیتی تعادل برقرار کنید. افرادی که تابع مطلق هستند، مضر هستند اگرچه کار سختی است اما باید انجام شود.
 
دیناروند همچنین اظهار داشت: کاری که سعی کردم در دوره ریاست خود در سازمان غذا ودارو انجام دهم شفاف سازی بود که زمانبندی داشت و آن زمان وجود نداشت اما الان وجود دارد. برای راه اندازی سامانه تیتک واقعا من سختی کشیدم و تحت فشار بودم که این سامانه را تعطیل کنم اما ایستادگی کردم تا این سامانه درست شود و تا الان کار بسیار زیادی برده است تا به اینجا رسیده است. من باورم نمی‌شد که مخاطبان ما حتی در دستگاه‌های نظارتی برای ما مشکل ایجاد کرده باورم نمی شد که برخی دستگاه های نظارتی موانع بسیاری برای عدم فعالیت این سامانه ایجاد کردند در حالی که اگر همه ی این مسوولان این داشبورد را داشتن مسائل بزرگی مانند چای دبش اتفاق نمی افتاد بودند برای راه اندازی سامانه تیتک.

وی افزود: در حالی که اگر همه مسئولین این داشبورد را داشته باشند مسئله چای دش دیگر پیش نمی‌آمد. من وقتی این موضوع را شنیدم باورم نمی شد چون در زمان مسوولیت من واردات چای در این کشور سالیانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار بوده است درست است که در تعیین میزان ارز اختصاصی کالاهای این چنینی سازمان غذا و دارو مسئولیت ندارد اما اطلاع دارد که این میزان ارز به یک شرکت واردکننده چای اختصاص یافته است. وقتی این گونه سامانه‌ها و شفاف سازی ها وجود نداشته باشد تصمیمات سلیقه ای و شخصی گرفته می شود.

رییس اسبق سازمان غذا و دارو همچنین گفت: کار دیگری که ما کردیم پرهیز از کارهای خلق الساعه بود. سازمان غذا و دارو در بین دستگاه‌های اجرایی که یکی از دستگاه های بسیار مهم است به

به دکتر محمدی و دکتر پیکانپور سفارش کردم به هر بهایی به دنبال حفظ پست و مقام نباشید چرا که تابع مطلق و محض بودن اشتباه است طوری که مجوز یک چهارم از واردات کشورتوسط این سازمان صادر می شود پس نمی تواند این سازمان تصمیمات خلق الساعه و نمایشی بگیرد. مجبور است آهسته و پیوسته پیش رود و در صورت ایجاد یک تغییر نهادی زیر ساخت آن را ایجاد کند مثل حذف یارانه دارو که کاری بسیار بزرگ بود که سال ها طول کشید تا ما آن را انجام دهیم اما انجام شد.

وی ادامه داد: یارانه دارو در این سیستم سختگیر دولتی و پیچیده، اصلاح ردیف‌ها، جابجایی‌ها به مرور انجام شد. انتقال یارانه به مصرف کننده پروسه یک روزه نبودکار بسیار سنگینی بود. تغییر مکانیزم قیمت گذاری ما قانون برای قیمت گذاری دادیم و  تغییرمکانیسم قیمت گذاری از کاست پلاس به رفرنس 20 سال طول کشید.

دیناروند اظهار تاسف کرد که تنها کاری که نتوانستم در طول مسئولیت خود اصلاح کنم بحث فهرست

مساله چای دبش باورکردنی نبود چون در زمان مسوولیت من واردات چای در این کشور سالیانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار بوده است درست است که در تعیین میزان ارز اختصاصی کالاهای این چنینی سازمان غذا و دارو مسئولیت ندارد اما اطلاع دارد که این میزان ارز به یک شرکت واردکننده چای اختصاص یافته است دارویی است ما تنها کشوری هستیم که یک فهرست دارویی داریم که رجیستریشن آن منوط به ورود دارو به فهرست دارویی کشور است که ما متاسفانه برعکس همه کشورها کار می‌کنیم. فهرست دارویی محبوس کننده صنعت دارویی کشوراست. محبوس کننده صادرات فناوری و نوآوری است که گاه هم تصمیم می‌گیریم فهرست را ببندیم. چون برای بالانس برخی از کارها ترجیح می دهیم ساده ترین کار ممکن را انجام دهیم به طور مثال تصمیم می گیریم هزینه های دارویی را کم کنیم پس می رویم و فهرست دارویی کشوررا می بندیم.

وی همچنین گفت: یکی از مواردی را که نتوانستم در دوره ریاست‎م در سازمان غذا و دارو حل کنم بحث واردات فوریتی و تک نسخه ای دارو بود که متاسفانه شرایط بحرانی روز به روز گسترش پیدا می‌کند. این هم به نظر من مسئله ساز است به دلیل اینکه GMP آن را

اجرای طرح دارویار تصمیم درستی بود در حالی که عده‌ای در صدا و سیما به این طرح حمله می کردند نمی‌توانید کنترل کنید دارو رجیستر نشده است نتوانستم این مساله را حل کنم و بعید می دانم که دوستان در سازمان غذا و دارو نیز بتوانند آن را حل کنند.

دیناروند بیان کرد که بسیاری فکر می‌کنند دسترسی به دارو و مقرون به صرفه بودن قیمت آن، با جلوگیری از افزایش قیمت دارو امکان پذیر است در حالی که به حاشیه‌های آن فکر نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح دارویار تصمیم درستی بود در حالی که عده‌ای در صدا و سیما به این طرح حمله می کردند، افزود: یک زمانی مجوز شرکت‌های دارویی محدود بود و هر کسی نمی‌توانست مجوز فعالیت در حوزه دارویی را بگیرد اما در زمان حضور من در سازمان این محدودیت ها برداشته شد به طوری که در حال حاضر محدودیتی برای فعالیت دارویی برای هیچ کس در کشور وجود ندارد.

 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا