غذا و دارو

با کسری روزانه 300 مترمکعب گاز بیم قطعی گاز صنایع می‌رود

سالم‌خبر: رئیس اتاق بازرگانی تهران، گفت: در سالی که به مهار تورم و رشد تولید نام گذاری شده و هنوز هوا خیلی سرد نشده، گزارش هایی از قطعی گاز در برخی از مناطق شنیده می شود و این موضوع یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صنایع به ویژه دارویی خواهد بود.

سالم نیوز

محمود نجفی‌عرب همچنین افزود: در تابستان در حدود دو روز قطعی برق را در صنعت شاهد بودیم. این درحالی است که مقام معظم رهبری امسال را به مهار تورم و رشد تولید نام گذاری کردند و بر این موضوعات تاکید فراوانی دارند؛ بنابراین قطعی برق به طور مشخص با فرمایشات رهبر انقلاب در تضاد است.

وی ادامه داد: برق در حوزه های مختلف مصرف خانوار، خدمات، صنعت و غیره مورد استفاده قرار می گیرد و در زمان کمبودها شاهد هستیم که برق صنایع در اولویت قطعی قرار می گیرد. از سویی با اطلاعاتی که در دست داریم به نظر می رسد ناترازی حوزه انرژی با این شیوه

در سالی که به مهار تورم و رشد تولید نام گذاری شده و هنوز هوا خیلی سرد نشده، گزارش هایی از قطعی گاز در برخی از مناطق شنیده می شود و این موضوع یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صنایع به ویژه دارویی خواهد بود ای که پیش می رود همچنان تداوم داشته باشد و لازم است که توجه بیشتری به این حوزه داشته باشیم. این درحالی است علاوه بر برق به عنوان یکی از زیرساخت های حیاتی برای توسعه کشور، در خصوص گاز نیز شاهد ناترازی هستیم که در زمستان اتفاق میفتد.

رییس اتاق بازرگانی تهران همچنین اظهار داشت: در حال حاضر برخی از صنایع گزارش داده اند که با قطعی برق مواجه شده‌اند وبه نظر می رسد با کاهش دما این اتفاق به سایر صنایع هم سرایت می کند. جای تاسف دارد که به تازگی در نتیجه همین مواردی که گفتم یک واحد حدود ۳ هزار نفری نساجی در سمنان دچار قطعی گاز شده است. این موضوع نگران کننده شروع شده و به نظر می آید علی رغم همه اصرارها و اقدام هایی که در اتاق بازرگانی و مسئولان انجام داده اند با قطعی گاز در زمستان رو به رو باشیم. این درحالی است که حتی اطلاع دارم که موضع وزارت صمت هم این نیست چون باید پاسخگوی تولید باشد. بنابراین تامین پیوسته گاز اکنون به یکی از معضلات صنایع تبدیل شده است و هر چقدر جلوتر می

در حال حاضر برخی از صنایع گزارش داده اند که با قطعی برق مواجه شده‌اند وبه نظر می رسد با کاهش دما این اتفاق به سایر صنایع هم سرایت می کند رویم و هوا سردتر می شود احتمال قطعی گاز در واحدهای صنعتی بیشتری تشدید می شود. البته درباره قطعی گاز حتی هنوز برنامه ای اعلام نکرده اند اما در کنار افت فشار واحدهای صنعتی، ‌ برخی نیز دچار قطعی شده اند.

وی در مورد میزان کسری روزانه گاز، گفت: در پیک مصرف روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون متر معکب کسری خواهیم داشت که مشکل زا است. نکته قابل توجه هم این است که ۳۰ درصد گاز در صنعت، ۳۰ درصد در بخش خانگی و مابقی نیز در حوزه های پتروشیمی و غیره به عنوان خوراک مورد استفاده قرار می گیرد و وقتی گاز دچار کمبود می شود مستقیم به سراغ قطعی ۳۰ درصد صنعت می روند.

نجفی‌عرب درباره عواقب قطعی گاز و تاثیری که بر روی صنایع می گذارد، افزود: به طور حتم نتایج قطعی گاز گریبان مردم را می گیرد؛ چرا که عرضه و تقاضا برهم می خورد، قیمت ها جا به جا و تورم تولید می شود. هر چند نمی توان عدد مشخصی درباره کاهش تولید در نتیجه قطعی گاز گفت اما میانگین تولید در ۷۰ ماهه گذشته حدود ۴۱ درصد بوده و متاسفانه کمبود

تامین پیوسته گاز اکنون به یکی از معضلات صنایع تبدیل شده است و هر چقدر جلوتر می رویم و هوا سردتر می شود احتمال قطعی گاز در واحدهای صنعتی بیشتری تشدید می شود. البته درباره قطعی گاز حتی هنوز برنامه ای اعلام نکرده اند اما در کنار افت فشار واحدهای صنعتی، ‌برخی نیز دچار قطعی شده‌اند و قطعی برق اثر خود را گذاشته است.

وی ادامه داد: از سویی وقتی عرضه و تقاضا در سطح مناسبی نباشد قیمت ها افزایش می یابد و بازار را متورم می شود. بنابراین این هم یکی از مسائلی است که با آن درگیر هستیم. البته معضلات ما به همین جا محدود نمی شود و در حوزه آب هم دچار کمبودها و چالش هایی هستیم. این درحالی است که در حوزه انرژی و حداقل در حوزه برق و گاز سالانه حدود ۵ درصد مصرف افزایش خواهد یافت و نمی خواهیم صنعت در همین شرایط بماند. از طرفی هم ناترازی وجود دارد و اگر به طور جد سرمایه گذاری ای بر روی تولید انرژی نداشته باشیم به طور حتم با خسارت زیادی مواجه خواهیم شد.

نجفی‌عرب گفت: متاسفانه صنعت دارو به عنوان یکی از صنایع حیاتی کشور نیز در تابستان امسال دچار مشکل تامین انرژی در نتیجه قطعی برق شده بود که حتی نتوانستیم برای تداوم فعالیت آن، گازوئیل را با شرایط مناسب برای واحدهای صنعت داروسازی تامین کنیم و آن ها به اجبار انرژی مورد نیاز را از بازار آزاد تامین کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا