غذا و دارو

با عده‌ای همه‌چیزدان روبه‌رو هستیم که در مورد همه چیز اظهارنظر می‌کنند 

 سالم‌خبر: مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: با تصمیمات خلق‌الساعه، سلیقه‌ای و یک شبه‌ی برخی مدیران مواجه هستیم که در برخی مواقع موجب اختلال در چرخه ی تامین دارو می شود.

سالم نیوز

 سالم‌خبر: مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: با تصمیمات خلق‌الساعه، سلیقه‌ای و یک شبه‌ی برخی مدیران مواجه هستیم که در برخی مواقع موجب اختلال در چرخه ی تامین دارو می شود.

محمد پیکان‌پور در رویداد فارماکومنت افزود: با تصمیماتی همچون ایجاد حد ارزی، الزام به ویرایش ثبت سفارشات، ابطال فیش‌های ارزی زیر ۵۰ هزار دلاری و غیره مواجه هستیم که موجب اختلالاتی می شوند. به طور مثال با وجود مخالفت‌های رئیس بانک مرکزی، یک مدیر زیرمجموعه این بانک براساس درخواست یک شرکت دولتی، فیش‌های زیر ۵۰ هزار دلار را ابطال می‌کند و به دنبال آن با افزایش نرخ کارمزد از نیم به یک درصد مسیر را مجدد باز می کند که نتیجه آن

با تصمیمات خلق‌الساعه، سلیقه‌ای و یک شبه‌ی برخی مدیران مواجه هستیم که در برخی مواقع موجب اختلال در چرخه ی تامین دارو می شود معطل ماندن یک ماهه زنجیره تامین یک دارو می شود اینکه چرا باید یک مدیر چنین تصمیمی بگیرد باید بانک مرکزی پاسخ گو باشد.

وی اظهار داشت: با عده‌ای همه‌چیزدان‌ روبه‌رو هستیم که درباره همه چیز اظهارنظر می‌کنند. عده‌ای برای پایدار ماندن منافع خود و در جهت توسعه فضای انحصاری نظرات افراطی درباره تولید داخل می دهند و بدون در نظر گرفتن شرایط حاضر بر نظرات خود پافشاری می‌کنند. در حالی که هر دو ابزار باید در راستای منافع کلان کشور باشد و افراط و تفریط در هر دو حوزه روی مردم آسیب جبران‌ناپذیر می‌گذارد.
 
پیکان‌پور در انتقاد از نظرات غیرکارشناسی برخی نمایندگان مجلس گفت: یک نماینده مجلس اظهار می کند که چرا تعداد کارخانه‌های

یک نماینده مجلس اظهار می کند تامین دارو که کاری ندارد! فرد دیگری می‌گوید چرا باید الان ارزبری دارو نسبت به چند دهه قبل افزایش یافته باشد و با ۱۰۰ میلیون دلار هم می‌شود صددرصد نیاز کشور را برطرف کرد فرد دیگری هم می‌گوید فروش اینترنتی دارو تا دهه فجر عملیانی می‌شود بدون اینکه الزامات آن لحاظ شود. سازمان غذا و دارو در چنین فضایی فعالیت می‌کند داروسازی از ۲۰۰ به ۴۰۰ کارخانه افزایش نمی‌یابد؟  فرد دیگری مصاحبه می‌کند و ادعا می کند که تامین دارو که کاری ندارد! نماینده دیگری می‌گوید زیرساخت‌های خوبی در حوزه تولید واکسن داریم چرا این کارخانه‌ها سرم تولید نمی‌کنند؟ فرد دیگری می‌گوید چرا باید الان ارزبری دارو نسبت به چند دهه قبل افزایش یافته باشد و با ۱۰۰ میلیون دلار هم می‌شود صددرصد نیاز کشور را برطرف کرد. یک اقتصاددان نظر می دهد اگر هر شهری یک کارخانه داروسازی داشته باشد، مشکل کمبود دارو برطرف می‌شود. فرد دیگری هم مصاحبه می‌کند و می‌گوید به جای واکسن گارداسیل چهار ظرفیتی، دو واکسن دو ظرفیتی بزنید. فرد دیگری هم بدون لحاظ کردن تحریم‌ها، می‌گوید باید به فکر حل مشکلات و رفع بسترهای فساد در حوزه ی دارو باشیم این در حالیست که بیشتر به دنبال ابرقهرمان برای حل مشکلات دارویی خود هستیم همه شرکت‌ها ملزم به تامین از منبع اولیه دارویی شوند. فرد دیگری هم می‌گوید فروش اینترنتی دارو تا دهه فجر عملیانی می‌شود بدون اینکه الزامات آن لحاظ شود. سازمان غذا و دارو در چنین فضایی فعالیت می‌کند.

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو ادامه داد: باید به فکر حل مشکلات و رفع بسترهای فساد در حوزه ی دارو باشیم این در حالیست که بیشتر به دنبال ابرقهرمان برای حل مشکلات دارویی خود هستیم. به همین دلیل هم بارها متذکر شده ایم که تشکیل قرارگاه و کمیته راه حل مناسبی برای حل این چالش ها نیست و عملا حل بحران اصلی از ریل خود خارج می شود.

وی با بیان اینکه تاخیر در اجرای مصوبه چهار درصد به یک درصد حقوق گمرکی موجب اختلال در زنجیره تامین دارو

بارها متذکر شده ایم که تشکیل قرارگاه و کمیته راه حل مناسبی برای حل این چالش ها نیست و عملا حل بحران اصلی از ریل خود خارج می شود شد، عنوان کرد: به طورقطع شفافیت نیازمند بلوغ و نگاه سیستماتیک است در حالی که دربرخی شرایط پیش آمده است که هرچه کار منظم تر و مکتوب تر بوده بیشتر مورد بازرسی و هجمه قرار گرفته است و هرچه کار مبهم تر و بی انضباط تر بوده کمتر مورد بازرسی قرار گرفته است و نتیجه این می شود که توسعه‌گراها از شفافیت پشیمان می‌شوند.

پیکان‌پور همچنین تصریح کرد: مدیران سابق سازمان غذا و دارو یک شبه بودجه موردنیاز ۱۰۵ همتی دارو را به ۶۹ همت کاهش دادند و بعد نماینده‌ای که به آن رای داده، از ما سوال می کند چرا کمبود دارو رخ داده، چرا افزایش پرداختی از جیب مردم اتفاق افتاده و چرا پرداخت بدهی داروخانه‌ها به تعویق افتاده است؟

وی با اشاره به مواجهه ی

مدیران سابق سازمان غذا و دارو یک شبه بودجه موردنیاز ۱۰۵ همتی دارو را به ۶۹ همت کاهش دادند و بعد نماینده‌ای که به آن رای داده، از ما سوال می کند چرا کمبود دارو رخ داده، چرا افزایش پرداختی از جیب مردم اتفاق افتاده و چرا پرداخت بدهی داروخانه‌ها به تعویق افتاده است؟ سازمان غذا و دارو با سیاست‌های دوگانه عنوان کرد: در شرایط کمبود دارو، مجوز صادرات داده شود یک پرونده قضایی تشکیل می‌شود و حال اگر مجوز داده نشود تبدیل به یک پرونده قضایی دیگر می‌شود. وقتی مدیران گمرک در جریان این موضوع قرار گرفتند به ما گفتند بالاخره بدبخت‌تر از خودمان را هم دیدیم.

پیکان‌پور همچنین با اشاره به موضوع تضاد منافع، عنوان کرد: تضاد منافع تبدیل به ابزار و بهانه‌ای برای حذف صاحب‌نظران و مدیران شده است با نگاه غیرتخصصی برای حل چالش تضاد منافع به جای استفاده از الگوهای مرسوم مدیریت کردن آن در دنیا، مدیریت شرکت نفت را به یک داروساز بدهید و مدیران حوزه نفت را مدیر حوزه دارو کنید!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا