غذا و دارو

با راه‌اندازی فروش اینترنتی دارو، نظارت رگولاتور بر زنجیره تامین ضعیف می‌شود

سالم‌خبر: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، گفت: راه‌اندازی بستر اینترنتی برای عرضه دارو با توجیه نظارت و کنترل بهتر که از سوی برخی مسئولان و نمایندگان مجلس مطرح می‌شود، درست نیست و برعکس این اتفاق خواهد افتاد و نظارت و کنترل‌ها ضعیف‌تر خواهد شد؛ زیرا در داروخانه علاوه بر اینکه پزشک داروساز عرضه دارو را مدیریت می‌کند، بر نحوه نگهداری آن نیز نظارت دارد.

سالم نیوز

سالم‌خبر: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، گفت: راه‌اندازی بستر اینترنتی برای عرضه دارو با توجیه نظارت و کنترل بهتر درست نیست و برعکس این اتفاق خواهد افتاد و نظارت و کنترل‌ها ضعیف‌تر خواهد شد؛ زیرا در داروخانه علاوه بر اینکه پزشک داروساز عرضه دارو را مدیریت می‌کند، بر نحوه نگهداری آن نیز نظارت دارد.

علی روحبخش، اظهار کرد: هنوز در جریان جزئیات آیین‌نامه جدید قرار نداریم، اما با کلیات آن نیز موافق نیستیم. نظر ما این است که باید مردم از داروخانه‌ها دارو تهیه کنند؛ برای بیماران خاص یا برخی موارد شاید بتوان استثنا قائل شد، اما موافق این نیستیم که این استثنا بخواهد به همه تسری پیدا کند.

 وی با اشاره به اینکه این کار کنترل و نظارت بر عرضه دارو را بیشتر نمی‌کند،

راه‌اندازی بستر اینترنتی برای عرضه دارو با توجیه نظارت و کنترل بهتر درست نیست و برعکس این اتفاق خواهد افتاد و نظارت و کنترل‌ها ضعیف‌تر خواهد شد؛ زیرا در داروخانه علاوه بر اینکه پزشک داروساز عرضه دارو را مدیریت می‌کند، بر نحوه نگهداری آن نیز نظارت دارد اضافه کرد: علاوه بر این نمی‌دانیم دارو به دست چه کسی می‌رسد؛ بخشی از دارو‌ها در داروخانه تحت‌کنترل هستند و چه‌بسا که فردی در حال سوءاستفاده از نسخه دیگری باشد.

روحبخش همچنین افزود: در حال حاضر دولت، پول سازمان‌های بیمه‌گر و بیمه‌ها نیز پول داروخانه‌ها را پرداخت نمی‌کنند و این چرخه سبب می‌شود داروخانه‌ها هزینه شرکت‌های پخش و این شرکت‌ها نیز هزینه تولیدکننده را نپردازند و در نهایت تولیدکننده نیز قادر به واردات یا خرید مواد اولیه دارو نخواهد بود.

وی افزود: حال بدون توجه به این زنجیره قرار است فرایند دیگری با هزار اما و اگر آغاز شود. به نظر می‌رسد فعالیت سکو‌های اینترنتی برای عرضه دارو با وجود مخالفت متولیان این امر، بیشتر شبیه به پاک‌کردن صورت‌مسئله

هنوز در جریان جزئیات آیین‌نامه جدید قرار نداریم، اما با کلیات آن نیز موافق نیستیم است.

اطلاعات بیماران در اختیار سکو‌های اینترنتی
روحبخش درباره معایب اجرای فروش اینترنتی دارو، با بیان اینکه حذف‌شدن داروخانه‌‎ها یکی از معایب این کار است، اظهار کرد: بخش مهم‌تر این است که با فروش اینترنتی دارو، اطلاعات بیماران در اختیار سکو‌های اینترنتی قرار می‌گیرد و ممکن است مورد سوءاستفاده افراد قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بیماران در داروخانه با نسخه مراجعه می‌کنند و علاوه بر اینکه اصالت نسخه تأیید می‌شود، دارو توسط پزشک داروساز کنترل می‌شود؛ بنابراین مسئولیت آن را می‌پذیرد، اما در فروش اینترنتی این نکات دیده نشده است. دارو خارج از شبکه عرضه می‌شود و ممکن است فردی که برخی دارو‌ها (نظیر دارو‌های خواب‌آور و‌…) را تحویل می‌گیرد، از آنها سوءاستفاده

دارو خارج از شبکه عرضه می‌شود و ممکن است فردی که برخی دارو‌ها (نظیر دارو‌های خواب‌آور و‌…) را تحویل می‌گیرد، از آنها سوءاستفاده کند؛ بنابراین پاسخگویی در بستر اینترنتی وجود ندارد و این امر ممکن است خطرناک باشد کند؛ بنابراین پاسخگویی در بستر اینترنتی وجود ندارد و این امر ممکن است خطرناک باشد.

روحبخش با بیان اینکه در هیچ‌جای دنیا دارو به‌صورت اینترنتی عرضه نمی‌شود، افزود:، اما در ایران باید از مسئولان پرسید که چرا اصرار بر عرضه اینترنتی دارو دارند؛ زیرا اکنون دسترسی مردم به دارو مشکل نیست؛ ضمن اینکه اگر دارویی وجود نداشته باشد، چه در داروخانه و چه در سکو‌های اینترنتی، این مشکل وجود خواهد داشت.

روحبخش با بیان اینکه انجمن داروسازان با عرضه اینترنتی دارو به‌شدت مخالف است، بیان کرد: در‌صورتی‌که ارسال دارو از مبدأ داروخانه مدنظر باشد، موضوع متفاوت است. ضمن اینکه در آن‌صورت داروخانه‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند و نیاز به سکوی اینترنتی نیست./شهرآرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا