غذا و دارو

باید از صنعت دارو حمایت ویژه شود

سالم‌خبر: مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: کیفیت داروهای ایرانی بسیار بالاست تا حدی که کشورهای متقاضی دارو نیز به این مهم اشاره می‌کنند، باید از صنعت داروسازی کشور حمایت ویژه شود.

سالم نیوز

سالم‌خبر: مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: کیفیت داروهای ایرانی بسیار بالاست تا حدی که کشورهای متقاضی دارو نیز به این مهم اشاره می‌کنند، باید از صنعت داروسازی کشور حمایت ویژه شود.

محمد پیکانپور در نشست خبری هشتمین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما)، گفت: ایران فارما ورای تمام تفکرات و رویکردهای سیاسی، جلوه‌ای از تبلور وحدت صنعت داروسازی کشور در بخش‌های مختلف است که در یک بازه زمانی کوتاه برگزار می‌شود، ولی مهم است که آثار آن در طول سال جاری باشد و نیاز به تقویت بیش از پیش دارد.

وی افزود: صنعت داروسازی کشور ارزش افزوده زیادی برای کشور ایجاد کرده است و نسبت به برخی صنایع فعال دیگر و حتی در مقایسه با صنعت دارو در کشورهای هم‌رده، می‌بینیم که بسیاری از کشورها با GDP مشابه و جمعیت مشابه اما مبالغ بسیار سنگینی از منابع ارزی را برای تامین داروی خود صرف می‌کنند و این از افتخارات ما است که با داشتن این سطح از توانمندی توانستیم با کارایی

کیفیت داروهای ایرانی بسیار بالاست تا حدی که کشورهای متقاضی دارو نیز به این مهم اشاره می‌کنند، باید از صنعت داروسازی کشور حمایت ویژه شود بالای مالی بخش قابل توجهی از نیاز دارویی را تامین کنیم.  این رویه رو به رشد بوده است و اگر شاخص تولید تعدادی را برجسته ندانیم، گذشته ۱۰ ساله تولیدات دارویی نشان می‌دهد که از عدد نازل‌تر از ۶۰ درصد به بالای ۸۵ درصد حرکت کردیم و با حمایت از تولید داخل به سمت رفع نیازهای جدید دارویی کشور رفته و توفیقات زیادی داشته‌ایم.

پیکانپور گفت: رویه تولید دارو در کشور به لحاظ تعداد و کیفیت رو به رشد است. خرد جمعی صنعت دارو به سمت رفع نیاز جدید دارویی کشور پیش می‌رود و توفیقات خوبی در این حوزه دارد. در بخش‌های پیشرو مثل بیولوژیک و موارد مشابه توفیقات رو به افزایش است.

پیکانپور بیان کرد: توفیقات رو به افزایش است و نوید آینده خوبی می‌دهد. اگر به صنعت داروسازی کشورهای مشابه نگاه کنیم می‌بینیم بخش قابل توجهی از اقدامات در سطح پکیجینگ محقق می‌شود و در بخش فرمولاسیون و ماده اولیه از ما عقب‌تر هستند و این سبب شده که در مراودات بین‌المللی دست خود را به سمت ایران دراز کنند. این موضوع تامین

رگولاتور نسبت به کیفیت دارو همواره حساس بوده است، بنابراین ریکال (جمع‌آوری) یک محصول برای ما نقطه مثبت است که نشانگر دقت و اهمیت کیفیت دارو است‌ و اگر جایی شاخص‌های کیفی مشکلی داشته باشد بدون اغماض ما وظیفه مربوط به کیفیت خود را انجام می‌دهیم کمّی پا به پای تامین کیفی پیش رفته است. حساسیت بر شاخص‌های کیفی چه از سمت رگولاتور و چه کارخانجات اعمال شده و کیفیت داروهای ایرانی بسیار بالا است تا حدی که کشورهای متقاضی دارو به این مهم اشاره می‌کنند.

درباره کیفیت دارو، اغماض نداریم

وی افزود: رگولاتور نسبت به کیفیت دارو همواره حساس بوده است، بنابراین ریکال (جمع‌آوری) یک محصول برای ما نقطه مثبت است که نشانگر دقت و اهمیت کیفیت دارو است‌ و اگر جایی شاخص‌های کیفی مشکلی داشته باشد بدون اغماض ما وظیفه مربوط به کیفیت خود را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه صنعت داروسازی در جذب نخبگان توفیقات جدی داشته است، اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد از شرکت‌های دانش بنیان سلامت در بخش دارو متمرکز هستند.

او تاکید کرد: بخش قابل توجهی از افزایش امید به زندگی به عنوان یک موتور محرک عمل می‌کند که بخش قابل توجهی از این اتفاق مرهون زحماتی است که در حوزه غذا و دارو کشیده شده است‌. صنعت داروسازی محرک‌ صنایع داروسازی است که در بخش مهندسی، ماشین آلات،

ایران فارما فرصت مناسبی برای گفتمان‌سازی بین عوامل تامین کننده دارو است که می‌تواند در طول سنوات هم‌راستایی را برقرار کند و حرکت به سمت تراز تجاری مثبت را رقم بزند هوش مصنوعی و… می‌تواند سطح اشتغال‌زایی را افزایش دهد. از طرفی اگر رویه‌ای در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر دنیا ببینید مشخص می‌شود که در زمینه دارو بوده است و لازم است ارتباط صنعت و دانشگاه نسل سوم و چهارم حفظ شود. ما تلاش کردیم داده‌های مورد نیاز را تامین کنیم؛ چنانچه اخیرا توسعه سامانه‌های قیمت‌گذاری را انجام دادیم تا داده‌ها برخط و رایگان در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد.

او تاکید کرد: ایران فارما فرصت مناسبی برای گفتمان‌سازی بین عوامل تامین کننده دارو است که می‌تواند در طول سنوات هم‌راستایی را برقرار کند و حرکت به سمت تراز تجاری مثبت را رقم بزند. در این زمینه لازم است اقدامات بیشتری انجام شود، هم در سطح رگولاتوری و حاکمیت نیاز است که حرکت مثبتی صورت گیرد تا تراز تجاری مثبت شود؛ چون کشور هم این ظرفیت را دارد و راه غیر ممکنی نیست.

از صنعت دارو حمایت ویژه شود

مدیرکل دارو افزود: ما تلاش می‌کنیم صنعت داروسازی با تسهیل مسیر کار کند. منابع ارزی ۲۸ هزار و

هرماه سال قبل ۴۲۰ قلم کمبود دارویی داشتیم اما امروز به ۸۱ قلم رسیده است ۵۰۰ تومانی که در اختیار صنعت دارو قرار گرفت با توجه به مصوبه هفته قبل ستاد تنظیم بازار، به ۴ میلیارد دلار برای حوزه بهداشت و درمان افزایش یافت و فرصت پرداخت ما به التفاوت ارزی از ۶ ماه به ۹ ماه و…. سایر اقدامات ما بود. باید از صنعت داروحمایت ویژه در تمام شئونات انجام شود.  از طرفی باید شرکت‌هایی که بهره‌وری پایینی دارند یک بازبینی بر فعالیت‌های خود انجام دهند و از تمام ظرفیت خود استفاده کنند.

آخرین وضعیت کمبودهای دارویی

او با تاکید بر اهمیت فایننس زنجیره تامین، بیان کرد: به لحاظ ارزی و ریالی باید به این امر توجه شود تا صنعت فرصت بهتری برای تامین دارو داشته باشد. مهرماه سال قبل ۴۲۰ قلم کمبود دارویی داشتیم اما امروز به ۸۱ قلم رسیده است و این نشان دهنده حرکت مثبت بوده است.

وی افزود: نشست گروه G5  همزمان با ایران فارما برگزار می‌شود و برنامه‌ریزی شده است که در راستای تسهیل تجارت بین‌المللی نشست‌های مشترکی برگزار شود. در ایران فارما ۳۳ کشور و ۲۸۰ شرکت خارحی حضور دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا