غذا و دارو

ایران بهشت پزشکان نیست بهشت دلالان است؛ پزشکان نفی بلد می‌کنند

سالم‌خبر: مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، با بیان اینکه میزان مهاجرت پزشکان عمومی در سنوات گذشته، بیشترین میزان بوده است؛ در حالی که، امروز متخصصان و فوق تخصص ها و فلوشیپها مهاجرت می کنند، افزود: اکنون تقریبا دو برابر سالهای پیشین، شاهد درخواست ها برای مهاجرت هستیم و میانگین سنی این مهاجران از 25 سال به 35 سال رسیده است. آنچه که امروز از آن صحبت می کنیم، مهاجرت نیست، بلکه باید نام آن را «نفی بلد» یا «تبعید اجباری» بنامیم.

سالم نیوز

سالم‌خبر: مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، با بیان اینکه میزان مهاجرت پزشکان عمومی در سنوات گذشته، بیشترین میزان بوده است؛ در حالی که، امروز متخصصان و فوق تخصص ها و فلوشیپها مهاجرت می کنند، افزود: اکنون تقریبا دو برابر سالهای پیشین، شاهد درخواست ها برای مهاجرت هستیم و میانگین سنی این مهاجران از 25 سال به 35 سال رسیده است. آنچه که امروز از آن صحبت می کنیم، مهاجرت نیست، بلکه باید نام آن را «نفی بلد» یا «تبعید اجباری» بنامیم.
  
رضا لاری‌پور در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه این مهاجرت اختصاص به پزشک، دندان پزشک و دارو ساز هم ندارد و سایر حرف پزشکی نظیر ماما، پیراپزشک؛ فیزیوتراپ، بینایی سنج و سایر شاغلین حرف پزشکی هم متأسفانه در زمره مهاجرین قرار گرفته اند، ادامه داد: پدیده مهاجرت، اصلا پدیده آسانی نیست. علقه های زیاد فرد در کشور موطن، آسیب بسیار زیادی برای مهاجر ایجاد می کند، بنابراین افراد با طیب خاطر مهاجرت نمی کنند و سختی و دشواری فراوانی دارد. باید طوری برنامه ریزی شود که افراد در کشور ما بمانند.
 
دو برابر سالهای پیش، شاهد درخواستهای کادر درمان برای مهاجرت هستیم
وی با بیان اینکه کادر درمان در آخرین مراحل مهاجرت از سازمان نظام پزشکی درخواست گواهی «حسن سابقه کار» میزان مهاجرت پزشکان عمومی در سنوات گذشته، بیشترین میزان بوده است؛ در حالی که، امروز متخصصان و فوق تخصص ها و فلوشیپها مهاجرت می کنند می کنند، گفت: قبل از شیوع کرونا، آمار مهاجرت شتاب بالایی نداشت، بعد از دوران کرونا که امکان نقل و انتقال به دلیل مشکلات شیوع این بیماری بود، آمار کاهش پیدا کرد و اکنون شاهد افزایش آمار هستیم. به طوری که براساس درخواست ها برای اخذ گواهی «حسن سابقه کار»، ما اکنون تقریبا دو برابر سال های پیشین، شاهد درخواست ها برای مهاجرت هستیم.

لاری پور با طرح این پیشنهاد که باید تسهیلات و مشوقهایی به پزشکان بدهیم، ادامه داد: رتبه معمولی که امسال برای پزشکی در دانشگاه ها بدون سهمیه، پذیرفته می شود، 12، 13 هزار است. ورودی پزشکی حدود 11 هزار نفر شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد پذیرش پزشکی افزایش یابد. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سازمان نظام پزشکی، فرهنگستان علوم پزشکی و وزارت بهداشت به عنوان چهار رکن تخصصی نظام سلامت کشور، نامه نوشتند و اعلام کردند این افزایش ظرفیت با توجه عدم وجود زیرساخت های لازم ، پزشک صاحب صلاحیت تحویل نمی دهد، اما این افزایش اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه پزشکی امروز، تنها نقطه خوداتکایی کشور است و جز در امنیت و مسائل دفاعی کشور، ما در حوزه های دیگر، قابلیت اتکا نداریم، گفت: امروز برای یک عمل جراحی، نیازمند سفر به دیگر کشورها نیستیم، اما در آینده بسیار نزدیک، ممکن است این اتفاق بیفتد.

مدیر کل

رتبه معمولی که امسال برای پزشکی در دانشگاه ها بدون سهمیه، پذیرفته می شود، 12، 13 هزار است. ورودی پزشکی حدود 11 هزار نفر شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی به رغم مخالفت چهار رکن تخصصی نظام سلامت کشور مصوب کرد پذیرش پزشکی افزایش یابد روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، با تشریح مراحل سخت و دشواری های متعدد تحصیلی و شغلی پیش روی دانشجویان رشته پزشکی، با انتقاد از میزان دریافتی های پزشکان و متخصصان، اضافه کرد: مردم نمی دانند میانگین دریافتی در سازمان نظام پزشکی، حدود 12 میلیون است و تصور می کنند، دریافت ها نجومی است!
  
لاری پور پاسخ داد: ایران قطعا بهشت پزشکان نیست، بلکه بهشت دلالان است. ما در حق نخبگانمان اجحاف می کنیم. اکنون برای جلوگیری از مهاجرت پزشکان، مبلغی که برای آزادسازی مدرک بوده است را افزایش داده اند. قطعا این روشی شکست خورده است. چرا که دیگر کشورهای خارجی، به دریافت مدرک نیز نیازی ندارند. به فرد می گویند، «بیا اینجا، زبانت را یاد بگیر» و اگر در امتحانی که مدنظر دارند قبول شود، مدرکی از او طلب نمی کنند. سازمان نظام پزشکی تمام این مسائل را جمع آوری کرده است. در حوزه مهاجرت، ما بیش از 5 دستور رئیس جمهور داریم که به جاهای مختلف ارسال شده است.
 
سفره سیاستمداران و مسئولین کشور، در حوزه درمان از مردم عادی جدا است
وی عوامل اقتصادی و معیشتی، کم توجهی به جایگاه حرفه ای، هجمه های فراگیر رسانه ای، دلایل شخصی و خانوادگی و عوامل سیاسی و فرهنگی را از اصلی ترین علل مهاجرت پزشکان برشمرد و درخصوص راهکارهای مقابله با آن، توضیح داد: تا زمانی تا زمانی که فهم درست و عمیق سیاست گذاران از مسائل جامعه اصلاح نشود، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، چرا که سفره سیاستمداران و مسئولین کشور، در حوزه درمان از مردم عادی جدا است که فهم درست و عمیق سیاست گذاران از مسائل جامعه اصلاح نشود، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، چرا که سفره سیاستمداران و مسئولین کشور، در حوزه درمان از مردم عادی جدا است. آنها برای درمان پیش پزشکان خاصی می روند که محیط مطب و درآمدهای متفاوتی دارند. آنچه که آنها می بینند، قاطبه جامعه پزشکی نیست.
سخنگوی سازمان نظام پزشکی، حفظ شان و کرامت علم و جامعه پزشکی، اجرای سیاستهای بالادستی در حوزه سلامت، تسهیل فضای کسب و کار و وضع تعرفه های واقعی، ارائه بستهای تشویقی به فار التحصیلان جوان برای ماندگاری و خدمت در مناطق محروم و بهبود وضعیت دانشجویان و دستیاران برای ادامه تحصیل، را از دیگر موضوعات ضروری عنوان کرد و گفت: تنها تعرفه ای که اجباری تعریف می شود، تعرفه جامعه پزشکی است و وقتی چیزی واقعی دیده نشود، از شفافیت دور می شود.
 
شاهد افزایش مهاجرت متخصصان، فوق تخصصها و فلوشیپها هستیم
لاری پور، با بیان اینکه میزان مهاجرت پزشکان عمومی در سنوات گذشته، بیشترین میزان بوده است، امروز متخصصان و فوق تخصصها و فلوشیپها مهاجرت می کنند، افزود: میانگین سنی این مهاجران از 25 سال به 35 سال رسیده است. بنابراین، با مسأله ای جدی مواجه هستیم. مهاجرت درون کشور، به معنای مهاجرت از شغل، به شغلی دیگر و از رشته ای به رشته دیگر نیز بسیار جدی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا