غذا و دارو

انسولین قلمی، پرهزینه‌ترین داروی تجویزی در کشور

سالم‌خبر: معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات بیمه سلامت گفت: بر اساس اطلاعات سامانه نسخه الکترونیک، پُرمصرف‌ترین داروهای کشور در سال جاری داروی بیماران قلبی و دیابتی است.

سالم نیوز

سالم‌خبر: معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات بیمه سلامت گفت: بر اساس اطلاعات سامانه نسخه الکترونیک، پُرمصرف‌ترین داروهای کشور در سال جاری داروی بیماران قلبی و دیابتی است.

امیرحسین حبیبیان افزود: اطلاعات سامانه نسخه الکترونیک در سال جاری نشان می‌دهد، ۱۱۶ قلم دارو تجویز شده در فهرست گران‌ترین داروهای تجویزی در کشور است که این داروها بیشتر برای بیماران خاص و صعب الاعلاج، در ۲۸ استان کشور تجویز شده‌اند.

وی گفت: برخی از این داروها، بیش از ۷۰ میلیون تومان قیمت دارد

در سال جاری همچنان داروی انسولین قلمی، پُر هزینه‌ترین داروی تجویزی است که مبلغی بالغ بر ۳۸۰ میلیارد تومان برای این دارو هزینه شده است و در برخی بیماران مبتلا به موکوپلی ساکاریدوز، دارو تجویزی با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان نیز در این سامانه ثبت شده است که به صورت رایگان در اختیار این بیماران قرار گرفته است.

حبیبیان ادامه داد: در سال جاری همچنان داروی انسولین قلمی، پُر هزینه‌ترین داروی تجویزی است که مبلغی بالغ بر ۳۸۰ میلیارد تومان برای این دارو هزینه شده است.

معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات بیمه سلامت با اشاره به اینکه پُر مصرف‌ترین داروهای کشور، مربوط به بیماری‌های قلب و عروق و دیابت است،

رخی از این داروها، بیش از ۷۰ میلیون تومان قیمت دارد و در برخی بیماران مبتلا به موکوپلی ساکاریدوز، دارو تجویزی با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان نیز در این سامانه ثبت شده است که به صورت رایگان در اختیار این بیماران قرار گرفته است افزود: بیش از ۲ میلیون بار، داروی متفورمین در سال جاری تجویز شده که در مقایسه با سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است و پس از آن داروهای آ اس آ و لوزارتان که در پُرفشاری خون استفاده می‌شوند، قرار دارد.

وی گفت: همچنین در صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج ۱۰۰ بیماری ثبت شده است و بالغ بر ۲ میلیون بیماری خاص ثبت اطلاعات شده‌اند.

معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات بیمه سلامت با اشاره به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی صدور نسخه‌های الکترونیک در سال جاری، نسبت به سال قبل، افزود: مشارکت

بیش از ۲ میلیون بار، داروی متفورمین در سال جاری تجویز شده که در مقایسه با سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است و پس از آن داروهای آ اس آ و لوزارتان که در پُرفشاری خون استفاده می‌شوند، قرار دارد پزشکان امسال از عدد ۱۰۲ هزار پزشک عبور کرده است که نشان دهنده رشد ۸ درصدی با اجرای طرح نسخه الکترونیک است.

وی گفت: از ابتدای اجرای طرح نسخه الکترونیک تا کنون بیش از ۲۶۹ میلیون نسخه الکترونیک ثبت شده که به صورت ماهانه ۱۲ میلیون نسخه در کشور ثبت می‌شود.

حبیبیان افزود: مشارکت پزشکان استان‌های یزد، البرز و کرمان بیش از ۹۰ درصد است و دارای بالاترین مشارکت هستند و در استان‌های قم، خراسان رضوی و اردبیل هنوز ۱۵ درصد نسخه‌ها به صورت کاغذی ارائه می‌شود./مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا