غذا و دارو

ارز را به دارو و گندم بدهید نه ایرلاین‌های خارجی

سالم‌خبر: رئیس سازمان برنامه و بودجه خواهان اختصاص منابع ارزی به واردات کالاهای اساسی و دارو شده و به تلاش مجلس برای اختصاص ارز به بلیت پرواز ایرلاین های خارجی در مسیرهای داخلی اعتراض کرد.

سالم نیوز

سالم‌خبر: رئیس سازمان برنامه و بودجه خواهان اختصاص منابع ارزی به واردات کالاهای اساسی و دارو شده و به تلاش مجلس برای اختصاص ارز به بلیت پرواز ایرلاین های خارجی در مسیرهای داخلی اعتراض کرد.

در جریان نشست علنی دیروز مجلس در هنگام رسیدگی به یکی از بندهای لایحه برنامه هفتم توسعه با موضوع صدور مجوز پرواز به ایرلاین های خارجی در مسیرهای داخلی، داود منظور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان نماینده دولت به اعلام مخالفت با این بند پرداخت.

وی در بخشی از اظهارات خود، با بیان اینکه پرواز، یک کالا (خدمات) لوکس محسوب می شود که اقشار محدودی از آن بهره می برند، خواستار تقویت ایرلاین های ایرانی برای توسعه مسیرهای پروازی داخلی شد نه اینکه ایرلاین های خارجی در آسمان کشور پرواز کنند.

منظور خواستار اختصاص منابع ارزی به کالاهایی که برای همه مردم فراگیر است شدو اعلام کرد: ارز داخل را به واردات کالاهای اساسی، دارو و ماشین آلات تولید اختصاص دهید نه اجاره هواپیماهای شرکت های هواپیمایی خارجی در مسیرهای داخلی که علاوه بر اینکه ارزبَر است، مشکل امنیتی هم دارد و هیچ کشوری آسمان خود را در اختیار شرکت های هواپیمایی کشورهای دیگر قرار نمی دهد همانگونه که زمین خود را واگذار نمی کند.

بعد از این اظهارات بود که محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس، به عنوان موافق این بند (اجازه صدور پرواز در مسیرهای داخلی به شرکت های خارجی) با برداشتی متفاوت از سخنان منظور، ادعا کرد که رئیس سازمان برنامه و بودجه مدعی لوکس بودن استفاده از خدمات پروازی و سفرهای هوایی است و تنها به اقشار خاصی اختصاص دارد و سایر اقشار و دهک های پایین تر باید از اتوبوس و حمل و نقل عمومی جاده ای بهره ببرند.

این در حالی است که منظور در مقام مقایسه میان نیازهای وارداتی کشور برآمده و می گوید اولویت با واردات کالاهای اساسی و دارو است نه واردات خدمات سفرهای هوایی؛ به خصوص که ایرلاین های خارجی در صورت حضور در مسیرهای داخلی، خواهان تسویه به صورت ارزی هستند حال آنکه اولا منابع ارزی ما محدود است و ثانیا دولت و مردم پرداختی های شرکت های هواپیمایی داخلی را با پول ملی تسویه می کنند.

بر اساس بند الحاقی (۱) ماده 57 گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه برنامه هفتم مقرر شد؛ به منظور افزایش ظرفیت فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و تبدیل شدن این فرودگاه به یکی از قطب‌های منطقه در حمل ونقل و گذر (ترانزیت) مسافر و بار هوایی بین المللی، دولت مکلف است اقدامات تسهیل‌گرانه نظیر اعطای آزادی پرواز را به شرکت‌های هواپیمایی خارجی در مسیرهای خارجی همراه با تعیین نرخ رقابتی سوخت، خدمات فرودگاهی و ناوبری به عمل آورد./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا