بیماری و درمان

کمردرد می تواند علامت بیماری های کلیه باشد؟

سلامت نیوز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایمنا، متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری گفت: تیرگی ادرار، داشتن ادرار دردناک، یبوست یا اسهال، حالت تهوع، استفراغ، وجود خون در ادرار، درد شکم، درد در ناحیه کمر، خستگی، تکرر ادرار و تب و لرز می‌تواند از علائم بیماری‌های کلیه‌ باشد.

پیمان صالحی اظهار کرد: کمردرد یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد آن را تجربه می‌کنند و به دلیل مشکلات ستون فقرات و نواحی اطراف آن پدید می‌آید، اما گاهی اوقات نیز یک اندام دیگر مانند کلیه‌ها می‌تواند منجر به بروز درد در ناحیه کمر شود.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات افراد درد کلیه و کمر را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند، افزود: با توجه به پیچیده بودن سیستم بدن، احتمال دارد که درد یک بخش از بدن انسان، بخش دیگری از بدن را نیز درگیر کند و از همین رو امکان اشتباه گرفته شدن درد کمر و درد کلیه‌ها وجود دارد.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری تصریح کرد: بیشتر اوقات، درد کمر در هر قسمتی از کمر یا حتی به سمت پایین بدن احساس می‌شود، اما درد کلیه‌ها به طور معمول بین دنده‌ها و پهلوها احساس خواهد شد، همچنین میزان درد کمر در زمان‌های مختلف ثابت نیست و با شدت و ضعف همراه است، اما درد کلیه تا اتمام یافتن درد، ثابت است.

صالحی ادامه داد: درد کمر می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی مانند برآمدگی دیسک کمر، پوکی استخوان، اسپاسم عضله یا حتی شکستگی استخوان‌های کمر بروز کند و درد کلیه در پی عفونت‌های کلیوی، ابتلاء به سرطان کلیه یا وجود سنگ کلیه ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درد کمر به سمت کمر، ساق پا یا انگشتان پا کشیده می‌شود، اما درد کلیه بیشتر به سمت پایین شکم و قسمت داخلی ران‌ها کشیده خواهد شد، گفت: تیرگی ادرار، داشتن ادرار دردناک، یبوست یا اسهال، حالت تهوع، استفراغ، وجود خون در ادرار، درد شکم، خستگی، تکرر ادرار و تب و لرز می‌تواند از علائم درد کلیه‌ها باشد.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه درد کمر با علائمی از جمله اسهال، یبوست، سفتی در پشت و ستون فقرات، داشتن مشکل در ایستادن یا راه رفتن، بی‌حسی یا گزگز در پاها و درد در پاها، شانه یا گردن بروز می‌کند، اضافه کرد: در صورتی که درد کلیه ناشی از وجود سنگ کلیه باشد، درد شدیدتر بروز می‌کند و دردهای ناشی از عفونت‌های کلیوی ممکن است در حد متوسط باشد، اما هر دوی این دردها با علائمی مانند تب، حالت تهوع و استفراغ دیده می‌شود.

صالحی افزود: تفاوت بین درد کمر و درد در کلیه‌ها می‌تواند با سنجش میزان حساسیت به لمس نیز تشخیص داده شود؛ به طور معمول هنگام درگیر شدن افراد با درد کمر، علائمی از حساسیت به لمس در آنها دیده می‌شود، اما علامت حساسیت شدید به لمس هنگام ابتلاء به مشکلات کلیه مشاهده نخواهد شد و تنها گاهی اوقات نواحی نزدیک به کلیه دچار این عارضه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا