بیماری و درمان

روشی کارآمد برای تشخیص سلول‌های سرطان پروستات

سلامت نیوز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، برای اینکه خطر بازگشت سرطان کم شود، بسیار مهم است که همه سلول‌های سرطانی از بدن حذف شوند.

این رنگ درخشان به سلول‌های پروتئینی که تنها در سلول‌های سرطانی وجود دارند، می‌چسبد.

جراحان در آزمایش کوچکی که تنها با ۲۳ مرد انجام شد، گفتند این ماده رنگی به آنها کمک کرد بافت‌های سرطانی که با چشم غیرمسلح یا با روش‌های پزشکی دیگر قابل‌دیدن نیستند را تشخیص بدهند.

قرار است با کمک مالی خیریه مطالعات سرطان انگلیس، آزمایش بزرگ‌تری در مورد این روش انجام شود.

در شماری از ۲۳ نفری که با این روش مورد جراحی قرار گرفتند، سلول‌های سرطانی در بافت‌های اطراف و همین‌طور به لنف‌ها گسترش پیدا کرده بودند و اگر قرار بود از روش‌های رایج فعلی استفاده شود، این سلول‌های سرطانی تشخیص داده نمی‌شدند.

این اولین بار است که این روش در انگلیس روی انسان‌ مورد آزمایش قرارگرفته و نتایج حاصل از آن در ژورنال پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی اروپا منتشر شده است.

آزمایش بزرگ‌تری هم به نام تحقیق پروموت قرار است مؤثر بودن این روش را با روش‌های دیگر مقایسه کند.

پروفسور «فردی حمدی» که مدیر این مطالعه است می‌گوید هنوز زود است بگوییم که این روش برای همه بیماران مؤثر خواهد بود اما تا اینجا این روش امیدوارکننده بوده است.

او می‌گوید: ما [با این شیوه] در بسیاری از بیماران سلول‌های سرطانی‌ را دیدیم که در غیر اینصورت تشخیص داده نمی‌شدند.

این اولین بار است که موفق شده‌ایم چنین جزئیات ریزی از سرطان پروستات را به‌طور زنده و در حال جراحی ببینیم. با این روش می‌توانیم سلول‌های سرطانی را برداریم. همین‌طور سلول‌هایی از تومور که می‌توانند در آینده باعث برگشتن سرطان شوند.

او اضافه می‌کند: سلول‌های سرطانی که به چشم نمی‌آیند به‌اندازه خود سلول‌های سرطانی اهمیت دارند.

پروفسور حمدی می‌گوید استفاده از این روش به این معنی خواهد بود که بافت‌های سالم بیشتری محافظت می‌شوند و احتمال عوارض جانبی که گاهی بعد از جراحی پروستات ایجاد می‌شود از جمله بی‌اختیاری در ادرار، کمتر از قبل خواهد شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، «دیوید باتلر» از شهر برادفورد در غرب یورک‌شر در این آزمایش شرکت کرد.

او می‌گوید: این روش، سلول‌های سرطانی در غدد لنفاوی و همین‌طور در مثانه‌ام پیدا کرد.

او بعد از جراحی، یک دوره پرتودرمانی هم داشت. او می‌گوید: خیلی شانس آورده‌ام.

سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان مردان انگلیس است و هر سال ۵۲ هزار و ۳۰۰ مورد جدید آن در این کشور تشخیص داده می‌شود.

دکتر «ایان فوکز»، مدیر اجرایی تحقیق و نوآوری خیریه مطالعات سرطان انگلیس می‌گوید: ما به ابزارهای بهتری برای تشخیص سرطان‌هایی که شروع به پخش شدن در بدن کرده‌اند، نیاز داریم. استفاده از رنگ‌های نشان‌دهنده و سیستم‌های تصویربرداری که این مطالعه جدید توسعه داده است، ممکن است از اساس روش درمان سرطان پروستات را در آینده تغییر بدهد.

خیریه مطالعات سرطان انگلیس امیدوار است این دوره آزمایشی با موفقیت همراه باشد و این ماده رنگی بتواند در جراحی‌های انواع دیگر سرطان هم در آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا