بیماری و درمان

آنچه در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی دیده نشد

سلامت نیوز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،در روزهای گذشته اظهارات متعددی در مورد «مسمومیت الکلی پزشکان شیرازی» در فضای مجازی منتشر شد. شاید دم‌دستی‌ترین تحلیل نیز این باشد که جمع کوچکی از پزشکان شیرازی مسیر نادرستی را برای تفریح انتخاب کرده و بهایش را با جانشان داده‌اند. اما این تمام ماجرا نیست. چرا که یک پزشک متخصص تا رسیدن به این جایگاه زحمات زیادی را متحمل شده و علاوه بر آن، هزینه‌های هنگفتی نیز از سوی نهادهای آموزشی برای تربیت او صرف شده است.

حال چگونه می‌توان از دست دادن یک پزشک را تنها به اشتباهی شخصی تقلیل داد و از کنار آن به آسانی گذشت؟ هزاران بیماری که از خدمات این پزشک محروم می‌شوند و نقش مهم هر پزشک در نظام سلامت کشور نشان‌دهنده‌ مسئولیت بزرگی است که بر روی دوش هر کدام از پزشکان قرار دارد. شاید به همین دلیل است که فوت هر پزشک به دنبال خود موجی از جهت‌گیری‌های رسانه‌ای را به دنبال دارد. در ادامه به بررسی برخی از این رویکردها و تاثیرات اجتماعی آن‌ها پرداخته شده است.

نعل را وارونه می‌زنند

در ماه‌های اخیر اخبار منفی در حوزه پزشکی بر متن غلبه پیدا کرده بود. چرا که به یکباره ماجرای مهاجرت پزشکان، خودکشی آن‌ها و مورد سوء قصد قرار گرفتن کادر درمان به طرز کاریکاتور گونه‌ای مورد توجه قرار گرفت. نبود آمارهای رسمی و انتشار اخبار ضد و نقیض نیز باعث شد که برخی با یک شیطنت رسانه‌ای مسئله را برعکس وانمود کنند. شاهد این ادعا نیز اظهاراتی مبنی بر این است که «حاکمیت بایستی زمینه را برای دسترسی به مشروبات الکلی مطمئن فراهم کند».

آیا می‌توان جامعه‌ پزشکی را نقد کرد؟

این‌گونه رویکردها به جای این‌که به حل مسئله کمک کند، باعث پیچیده‌تر شدن آن می‌شود. نمونه‌ دیگری از این موج‌سواری‌ها را می توان در انتشار آمارهای نادرست از مهاجرت پزشکان مشاهده کرد. این در حالی است که تاکنون هیچ آمار رسمی از این موضوع منتشر نشده است اما برخی از رسانه‌ها با تکیه بر داده‌های نامرتبط، سعی در بزرگنمایی این موضوع دارند.در حالی که رئیس سازمان نظام پزشکی بارها این اظهارات را رد کرده و آمار مهاجرت پزشکان را چشمگیر نمی‌داند. موضع‌گیری‌های رسانه‌ای به همین‌جا ختم نشده و با ملاک قرار دادن آمارهای غیرواقعی، سعی کرده تا دلایل اقتصادی و اجتماعی مختلفی را نیز برای این بحران خودساخته، برشمارد. همچنین تعدادی از شبکه‌های اجتماعی زنجیره‌ای که به دست تعداد معدودی از پزشکان اداره می‌شود تلاش می‌کنند موضوع مهاجرت و خودکشی را با مباحث تعرفه‌ای و صنفی گره بزنند. ریشه‌یابی‌هایی که بیش‌تر به دنبال فشار به کارگزاران دولت است تا حل مشکل!کم‌تر بیماری را می توان یافت که در اتاق انتظار مطب پزشکان به حساب و کتاب درآمد آن‌ها نپرداخته باشد. تا آن‌جا که این صف‌های طولانی و انتظارهای چند ساعته، به ادبیات عامه هم راه پیدا کرده و لطیفه‌های مختلفی در این مورد ساخته ‌می‌شود. با همه‌ این‌ها، پزشکان از گذشته‌های دور جزو افراد مهم و سرشناس جامعه محسوب شده‌اند. به تبع آن‌ها در میان مردم نیز از اعتبار و احترام خاصی برخوردار بوده و هستند.

واقعیت جامعه‌ پزشکی را هم ببینید

اما این احترام باعث نشده که اقدامات ناشایست برخی از اعضای جامعه‌ پزشکی نادیده گرفته شود. خبر برخوردهای قضایی صورت گرفته با این اقدامات نیز گاه‌گاه رسانه‌ای می‌شود. پزشکانی که از بیماران اضافه دریافتی داشته‌اند، فرارهای مالیاتی برخی از آن‌ها و زد و بندهای برخی از پزشکان با داروخانه‌ها و مراکز تصویربرداری نمونه‌هایی از این اقدامات است که باعث گلایه‌هایی از سوی مردم شده است.

اما واکنش برخی از پزشک مدیران به این انتقادها در نوع خود جالب توجه است. تا آن‌جا که حتی به توجیه اقدامات ناشایست پزشکان متخلف نیز پرداخته و ازآن‌ها دفاع می‌کنند. برای مثال بارها دیده شده که اضافه دریافتی پزشکان را نه تنها تقبیح نکرده بلکه آن را تنها چاره‌ پزشکان برای امرار معاش عنوان کرده‌اند.

یا در موضوع تعرفه‌های پزشکی، با انجام مقایسه‌های نادرست نه تنها شان جامعه‌ پزشکی را پایین آورده بلکه باعث ایجاد موجی از ناامیدی در میان پزشکان جوان می‌گردند. علاوه بر این برخی از مدیران با استفاده از نام و عنوان خود، انجام هرگونه نقد به جامعه‌ پزشکی را امنیتی جلوه داده و حتی بر موضع‌گیری مسئولان ارشد دولت نیز تاثیرگذاری دارند. این شواهد نشان می‌دهد که برخی دانسته یا نادانسته، مسیر نقد و اصلاح را بر روی جامعه‌ پزشکی بسته‌اند.بر همگان واضح است که مصرف الکل که بر اساس قانون در کشور ما ممنوع بوده و در دین اسلام نیز مصرف آن حرام و مجازات مصرف مشروبات الکلی، برای بار اول، ۸۰ ضربه شلاق حدی تعیین شده است. با این حال عده‌ای تلاش کردند تا پا به پای رسانه‌های ضدایرانی به جای تقبیح این عمل ناصواب، مصرف الکل توسط آنها را امری عادی جلوه دهند.

شاید عجیب‌ترین واکنش در بین مسوولان جامعه پزشکی را پیام منتشر شده در صفحه منتسب به دانشگاه علوم پزشکی فارس دانست. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم در پیامی فوت این پزشک را تسلیت گفت. پیامی که با آیه‌ای از قرآن آغاز شده است! وی بدون توجه به دستورات الهی درباره حرام بودن مصرف الکل و احکام آن اقدام به انتشار این پیام کرده است که همین موضوع نشان از بی اطلاعی او از قوانین اسلامی دارد.

از کاه، کوه ساختن!

اظهارات عجیب برخی از پزشکان و استقبال فضای مجازی از این‌گونه اخبار، باعث شده که تصور عامه از جامعه‌ پزشکی دست‌خوش تغییرات گسترده‌ای شود. چرا که فعالان صنفی پزشکی برای رسیدن به خواسته‌های خود، گاهی مجبورند از کاه، کوه بسازند و مشکلات را بیش از آن‌چه هست، بازتعریف کنند. حتی در اعتراضات خود نیز با تکیه بر دلائل ضعیف، زمینه را برای ایجاد بی‌اعتمادی به تمام جامعه‌ پزشکی، فراهم می‌نمایند. در حالی که نظام سلامت کشور بر روی دوش پزشکان شریفی استوار شده است که در میدان‌های مختلف، صداقت و اخلاص خود را اثبات کرده‌اند. همین پزشکان بودند که در دوره کرونا، با تمام سختی‌ها ایستادگی کرده و سلامت را برای مردم به ارمغان آوردند.در نتیجه‌ی زحمات همین پزشکان بود که ایران جزو چند کشور اندکی در جهان قرار گرفت که به فناوری ساخت واکسن کرونا دست پیدا کرد. علاوه بر این سال‌ها است که دیگر هیچ بیماری نیاز ندارد برای درمان راهی کشورهای دیگر شود. چرا که امروزه پیچیده‌ترین عمل‌های جراحی نیز در کشور اجرایی و با موفقیت به سرانجام می‌رسد.

به همین دلیل می‌توان با اطمینان گفت که پزشکان متخلف یا صنفی‌زده تنها بخش کوچکی از جامعه‌ پزشکی را تشکیل می‌دهند. بخش کوچکی که با برخی تصمیمات و اظهارات نابجا باعث بدنام شدن تمام اعضای این جامعه در نگاه مردم شده‌اند. در مقابل با تقویت گفتگوهای کارشناسی نیز می‌توان انتظار داشت که راه‌حل‌های مناسبی برای مشکلات پیش‌پای جامعه‌ پزشکی ارائه شود. مشکلاتی که شایسته‌ جامعه‌ پزشکی کشور نبوده و حل اساسی آن‌ها بایستی اولویت وزارت بهداشت قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا