بیماری و درمان

آرتروز درمان قطعی ندارد/ فریب فضای مجازی را نخورید

سلامت نیوز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مجتبی باروت کوه در حاشیه گشایش کنگره ارتوپدی در دانشکده پزشکی علوم پزشکی شهید بهشتی در جمع خبرنگاران افزود: آرتروز شایعترین بیماری مفصلی و عضلانی است، این بیماری درمان قطعی ندارد ولی با سبک زندگی سالم ، تزریق دارو و جراحی مفصل قابل پیشگیری است.

وی تصریح کرد: شکستگی، تخریب غضروف، عفونت و ابتلا به روماتولوژی بروز آرتروز را تشدید می کند.

باروت کوه با اشاره به اینکه در زنان ایرانی آرتروز شایع‌تر است، اظهارداشت: آرتروز زانو یکی از معضلات جامعه است که بیشتر در پی ماشینی شدن زندگی و کم تحرکی ناشی از آن در افراد بروز می کند، این بیماری مفصلی باعث تحلیل رفتن بالشتک موجود بین استخوان ها (غضروف) می شود؛ این بیماری می تواند هر مفصلی را در بدن گرفتار کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که درصدی از افراد جامعه ما با آن مواجه هستند، بیماری روماتیسم است. این بیماری میکروبی با بروز تب و درد مفصلی آغاز می شود، این بیماری
علاوه بر اینکه ستون فقرات را دچار مشکل می کند، اعضای دیگر بدن مانند قلب، مفصل ها، پوست و اعصاب را نیز درگیر می سازد.

ایران از لحاظ دانش پزشکی ارتوپدی در دنیا منحصر بفرد است

علیرضا منافی مدیر گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز گفت: ایران از لحاظ دانش پزشکی ارتوپدی در دنیا منحصر بفرد است، سلول های بنیادی ، تزریق داروهای مختلف برای درمان آرتروز استفاده می شود و حتی بیماران زیادی از خارج برای درمان به کشورمان می آیند.

وی اظهار داشت: اما مهمترین چالش ما، کمبود تجهیزات مصرفی ارتوپدی است بطوریکه برای تعویض مفاصل نیاز به واردات داریم و در حال حاضر کمبودهایی در این زمینه وجود دارد.

طبق آمار مرکز روماتیسم ایران، 20 درصد مبتلایان به آرتروز زانو در کشور ما کمتر از 50 سال سن دارند.

ششمین کنگره ارتوپدی ۲۳ تا ۲۵ خرداد با محورهای حالش های آموزش دستیاری، پنل مدیریت اضطراب ، پتانسیل فضای مجازی ، پروتزهای تولید داخل و غیره با حضور جراحان پزشک در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال برگزاری است‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا