آرایشی و بهداشتی

چرا موی بعضی‌ها بد حالت است؟

سلامت نیوز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، این نتایج که در مجله تحقیقاتی پوست منتشر شده است، پدیده چرخش‌ مو را-الگوهای چینش دایره‌ای مو که تحت تاثیر موقعیت فولیکول‌های مو مشخص می‌شود (چیزی که ما به ‌عنوان فرق مو نیز می‌شناسیم)- در بیش از چهار هزار چینی بررسی کرد. چینش موها که با الگوهای دایره‌ای مشخص می‌شوند، به ‌طور سنتی بر اساس تعداد و جهت چرخش (در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت) دسته‌بندی می‌شوند.

مشاهدات قبلی از پیچش‌های غیرطبیعی مو در افراد مبتلا به «رشد غیرطبیعی عصبی»، محققان را به این باور رساند که الگوی پیچش موها می‌تواند با ژنتیک مرتبط باشد. به گزارش ایندیپندنت فارسی، دکتر سیجا وانگ، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید در حالی که به‌ طور گسترده اعتقاد بر این بود که الگوی چرخش مو از طریق یک ژن به ارث می‌رسد، تحقیقات تیم احتمال دیگری را نیز در نظر می‌گرفت و آن این که جهت‌های چرخش به دلیل «تاثیر تجمعی ژن‌های متعدد» است.

این گزارش اولین مطالعه گسترده وابسته به ژنوم روی الگوهای چرخشی موی انسان است که پوست سر دو هزار و ۱۴۹ چینی را در گروه بررسی ملی ویژگی‌های فیزیکی تجزیه‌ و تحلیل می‌کند، بعدها این مطالعات روی ۱۹۵۰ نفر دیگر تکرار شد. به گفته وانگ، هرچند تحقیقات گذشته، فرضیه بین الگوهای چرخش مو و «رشد غیرطبیعی عصبی» را پیشنهاد می‌کرد، اما هیچ ارتباط ژنتیکی قابل‌توجهی بین جهت چرخش مو و ویژگی‌های بارز رفتاری، شناختی یا عصبی مشاهده نشد.

پروژه ژنوم انسانی در سال ۲۰۰۳ حدود ۹۲درصد ژنوم انسانی را ترسیم کرد، اما در آن زمان، هیچ راهی برای تایید این یافته‌ها وجود نداشت. بالاخره سال گذشته دانشمندان بر اساس اکتشافات دو دهه قبل و اصلاح اشتباهات، ژنوم انسانی را به‌طور کامل رمزگذاری و اعلام‌ کردند انسان‌ها ۹/۹۹درصد از نظر ساختار ژنتیکی یکسان‌ هستند و تنوع در آن۱/۰درصد باقی‌ مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا