آرایشی و بهداشتی

تخصص پوست و مو چیست و دکتر پوست و مو و زیبایی کیست؟

مجله دکتر دکتر

برای مراجعه به پزشک در زمان بروز مشکلات پوست و مو یا انجام اقدامات زیبایی، نیاز است که بدانید تخصص پوست و مو چیست و دکتر پوست کیست. با وجود اقدامات مختلف تخصص پوست و مو و زیبایی و راه‌کارهای متنوع رسیدگی به پوست و مو همچون دارودرمانی و لیزر درمانی به شفاف‌سازی در این زمینه نیاز است. دکتر پوست پزشکی است که به‌طور ویژه در شناسایی، پیشگیری و درمان بیماری‌های پوست، مو، ناخن و غشاهای مخاطی مجاور آن آموزش دیده است. به متخصصین پوست در زبان عامیانه  دکتر پوست هم گفته می‌شود. این افراد درباره اختلالاتی مانند آکنه، اگزما یا پسوریازیس به بیماران کمک می‌کنند و برای انجام امور زیبایی پوست و مو هم می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید.در این مقاله از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر، درباره اینکه تخصص پوست و مو وزیبایی چیست و پزشک متخصص در این زمینه چه می‌کند، برایتان می‌گوییم. با مواردی هم آشنا می‌شوید که پزشکان این حیطه تشخیص می‌دهند، در کنار اطلاعات فراوان دیگر در خصوص متخصصان بیماری های پوست و مو و درمان بیماری های پوست و مو می‌خوانید. پزشک زیبایی پوست و مو را که بشناسید، درباره روند مراجعه برای موضوعات مربوط به این بخش از بدن به تصمیم بهتری می‌رسید. مطالعه این مقاله به ۴ دقیقه زمان نیاز دارد.اگر سوالی درباره این دارید  که تخصص پوست و مو چیست یا روند پیگیری درمان و پیشگیری از مشکلات چگونه است، در پایان این مقاله بپرسید تا متخصصان در رسیدن به پاسخ به شما کمک کنند.

تخصص پوست و مو و زیبایی چیست ؟

متخصص پوست پزشکی است با تخصص در درمان بیماری‌هایی که پوست، مو و ناخن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. متخصص پوست و مو می‌تواند بسیاری از شرایط مختلف مانند آکنه، شوره سر، اگزما و سلولیت را تشخیص بدهد و درمان کند.با آگاهی از اینکه تخصص پوست و مو چیست و در زمینه زیبایی چه اقداماتی از سوی پزشکان این رشته انجام می‌شوند، برنامه‌ریزی برای قرارگرفتن در مسیر درمان ساده‌تر می‌شود.

دکتر پوست کیست؟

افرادی که پزشکی خوانده‌اند، امکان ادامه تحصیل در رشته پوست و مو دارند. این افراد که با عنوان دکتر پوست معروف‌اند، بیماری‌های مختلف مربوط به پوست و مو را درمان می‌کنند و از سوی دیگر در صورت داشتن تخصص‌های جزئی‌تر به اقداماتی مانند عملیات زیبایی پوست مانند تزریق بوتاکس یا ناحیه مو مانند کاشت هم می‌پردازند. در واقع این متخصصان هم به زیبایی پوست و مو رسیدگی می‌کنند و هم اقدامات درمانی مانند دارودرمانی را سامان می‌دهند.

تخصص پوست و مو چه فوق تخصص‌ها و فلوشیپ‌هایی دارد؟

 زمینه‌های مختلف دنیای تخصص پوست و مو و زیبایی چیست و چطور با علم روز، بسیاری از بیماری‌ها درمان می‌شوند؟ به‌مدد علم پزشکی نوین، رسیدگی به پوست و مو یا پیش‌برد اقدامات زیبایی با وجود متخصص پوست و مو و زیبایی به‌شدت دگرگون شده و بهبود یافته است.

زیرمجموعه‌ها

همه متخصصان پوست در چهار شاخه آموزش می‌بینند:

  • تخصص پزشکی؛ متخصص پوست بیماری‌هایی را که می‌توانند بر پوست، مو و ناخن‌ها تأثیر بگذارند، تشخیص می‌دهد، درمان می‌کند و برای پیشگیری از آن‌ها تجویزاتی دارد.
  • تخصص جراحی؛ دکتر پوست بیماری‌هایی را که روی پوست، مو و ناخن‌ها تأثیر می‌گذارند، از طریق روش‌های جراحی مانند برداشتن سلول‌های سرطانی پوست درمان می‌کند.
  • تخصص زیبایی؛ متخصص پوست از درمان‌هایی برای بهبود ظاهر پوست، مو و ناخن استفاده می‌کند و برای اهداف زیبایی از روش‌هایی مانند تزریق فیلر برای ظاهری جوان‌تر، لایه‌برداری شیمیایی، کاشت مو و جراحی های زیبایی لیزر برای کم‌کردن اسکار، چین و چروک و رگ‌های واریسی کمک می‌گیرد.
  • آسیب‌شناسی پوست؛ متخصص پوست در زمینه پوست و آسیب‌شناسی تخصص دارد و نمونه‌هایی از پوست، مو و ناخن را با میکروسکوپ برای تشخیص و درمان بیماری‌ها بررسی می‌کند.

ممکن است که دکتر پوست برای کسب تخصص در زمینه‌های مشخص یا انواع خاصی از جراحی‌ها به یادگیری آموزش‌های اضافی ادامه بدهد. بهتر است بدانید که زیرمجموعه‌های تخصص پوست و مو چیست و چه مواردی را تحت پوشش دارد تا درک بهتری نسبت به این رشته داشته باشید.

دکتر پوست چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

طیف وسیعی از بیماری‌ها و وضعیت‌های مربوط به پوست، مو و امور زیبایی از سوی متخصص پوست و مو پیگیری و درمان می‌شود. برای رفع مشکلاتی که برای ناخن‌ها، پوست بخش‌های مختلف بدن یا موها پیش می‌آید، پزشکان دارای تخصص در این زمینه‌ها تجویزات مناسب دارند.

بیماری‌های مهم زیرمجموعه پوست و مو

متخصصان پوست انواع بیماری‌ها و واکنش‌های پوستی را درمان می‌کنند. از جمله:

  • آکنه
  • اگزما
  • ریزش مو
  • پسوریازیس
  • آکنه روزاسه
  • سرطان پوست
  • پوست خشک
  • بثورات
  • کهیر
  • شوره سر
  • گل‌مژه
  • سلولیت
  • زگیل
  • درماتوفیتوز
  • جای زخم
  • عفونت ناخن
  • بیماری‌های دهان
  • گال

موارد دیگری هم وجود دارد که امکان اضافه‌شدن به این فهرست را دارند. به‌طور کلی، تخصص پوست و مو و زیبایی به موارد مربوط به سلامت و زیبایی پوست و موها رسیدگی می‌کند. با دانستن اینکه تخصص پوست و مو چیست و چه مواردی را تحت پوشش دارد، در زمان بروز مشکلات به‌راحتی می‌توانید راهی مطب متخصص مناسب شوید.متخصص پوست و مو و زیبایی

دکتر پوست چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

اگر بخواهید بدانید که تخصص پوست و مو چیست و دکتر پوست دقیقاً چه می‌کند، باید به خدمات او دقت داشته باشید. پزشکان این زمینه در دو حیطه درمان و زیبایی اقدام به ارائه خدمات می‌کنند. در ادامه از این خدمات می‌خوانید.

روش‌های فتودینامیک‌

فتودینامیک تراپی (PDT)، نور درمانی برای پوست است که می‌تواند برای درمان سلول‌های پیش‌سرطانی، آکنه و سایر بیماری‌های پوستی استفاده شود.

اکسیزیون یا برداشتن سرطان پوست یا رشد خوش‌خیم

الکترودسیکاسیون و کورتاژ (ED&C)، روشی است که از ابزاری به نام کورت برای خراش‌دادن بافت پوست و به دنبال آن کوتر برای جلوگیری از خونریزی استفاده می‌کند.

بیوپسی پوست

روشی که سلول‌ها یا بافت‌های پوست را برای بررسی میکروسکوپی برای کمک به تشخیص بیماری‌هایی مانند سرطان پوست نمونه‌برداری می‌کند.

استفاده از روش‌های موضعی برای درمان

متخصص پوست و مو برای درمان بیماری‌های پوستی به صورت موضعی از روش‌هایی مانند کرایوتراپی، یعنی روشی برای انجماد نواحی پوست با نیتروژن مایع برای درمان بیماری‌هایی مانند زگیل یا کراتوز سبورئیک (زگیل‌های خوش‌خیم) استفاده می‌کند.

پیوند پوست

این هم روشی است که پوست سالم را از جای دیگری در بدن فرد می‌گیرد و آن را به ناحیه آسیب‌دیده متصل می‌کند. اغلب هم پس از مشکلاتی مانند سوختگی انجام می‌شود. با علم به اینکه تخصص پوست و مو چیست و مراجعه به پزشک متبحر می‌توانید مشکلات پیچیده‌ پوست را هم حل کنید.

شیمی درمانی موضعی

از روش‌های شیمی‌درمانی روی پوست برای درمان توده‌های پیش‌سرطانی ناشی از قرارگرفتن در معرض نور خورشید یا سرطان‌های پوست مختلف مانند کارسینوم سلول بازال یا کارسینوم سلول سنگفرشی استفاده می‌شود.

خدمات زیبایی

متخصص پوست و مو و زیبایی در انجام اقدامات مربوط به بهبود ظاهر پوست یا مو هم اقداماتی انجام می‌دهد که در ادامه درباره‌ آن‌ها می‌خوانید.

درمان‌های میکرودرم ابریژن برای بهبود بافت و رنگ پوست یا کاهش چین و چروک یا اسکار
برداشتن اسکار با سابسیژن  لیزر مجدد یا میکرونیدلینگ، با یا بدون فرکانس رادیویی
درمپلنینگ لایه‌برداری سطحی پوست
تزریق فیلر درما  موادی برای قرارگیری زیر پوست و کاهش چین‌وچروک و جای زخم
تزریق بوتاکس مصرف سم بوتولینوم برای مسدودکردن سیگنال‌های عصبی در راستای جلوگیری از چین و چروک
لایه‌برداری شیمیایی  استفاده از محلول اسیدی روی پوست برای از بین‌بردن لایه بیرونی
لایه‌برداری پوست با لیزر  برای سوزاندن دقیق پوست آسیب‌دیده
اسکلروتراپی  درمانی برای به حداقل رساندن ظاهر رگ‌های واریسی یا عنکبوتی
کاشت مو  کاشت موهای سالم از نواحی دیگر سر در ناحیه ریزش مو

برای آگاهی دقیق‌تر از اینکه تخصص پوست و مو و زیبایی چیست و چه می‌کند، باید به حذف تاتو، اغلب با استفاده از لیزر در این حیطه تخصصی هم اشاره کنیم. جراحی‌های زیبایی جزئی که می‌توانند با بی‌حسی موضعی انجام شوند، مانند لیپوساکشن هم از سوی برخی متخصصان پوست و زیبایی صورت می‌گیرند.

روش‌های تشخیص در تخصص پوست و مو و زیبایی چیست؟

بنا به مشکل یا خواسته مراجعان، دکتر پوست و متخصص پوست و مو و زیبایی از روش‌های مختلف آزمایش و معاینه برای تشخیص وضعیت فرد کمک می‌گیرد.

زیرمجموعه‌های پوست، مو و زیبایی

از روش‌های تشخیصی زیر در مسیر درمان بیماری های پوستی استفاده می‌شود:

  • تست پچ: تست پچ برای تشخیص حساسیت پوستی به‌کار می‌رود. آلرژن‌ها (موادی که ممکن است فرد به آنها حساسیت داشته باشد) با چسب‌هایی روی پوست قرار می‌گیرند و برای مدتی باقی می‌مانند. سپس پوست از نظر هرگونه واکنشی بررسی می‌شود.
  • بیوپسی پوست: بیوپسی پوست برای تشخیص سرطان پوست یا اختلالات پوستی خوش‌خیم استفاده می‌شود. در طی بیوپسی، نمونه‌ای از پوست برداشته (پس از استفاده از بی‌حسی موضعی) و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه منتقل می‌شود.
  • کشت: کشت آزمایشی است که برای شناسایی میکروارگانیسم (باکتری، قارچ یا ویروس) عفونت‌زا انجام می‌شود. ممکن است که پوست، مو یا ناخن کشت شوند.

با مراجعه به متخصص پوست و مو و زیبایی مشخص می‌شود که بیماری یا وضعیت در چه سطحی است و باید چه اقداماتی در پیش گرفته شوند.

روش‌ها و روندهای درمان در تخصص پوست و مو چیست؟

این روزها به‌مدد رشد فناوری و علم در حیطه رسیدگی به پوست و مو یا امور زیبایی از روش‌های متنوعی برای درمان و بهبود استفاده می‌شود. پزشکان با یادگیری استراتژی‌های تازه و دریافت فلوشیپ و تخصص در حیطه‌های خاص و مشخص، بیش از هر زمان دیگری به درمان مشکلات پوست و مو می‌پردازند یا امور زیبایی را پیش می‌برند.

زیرمجموعه‌های درمانی تخصص پوست و مو

از روش‌های متنوعی که دکتر پوست برای درمان مشکلات مربوط به تخصص خود استفاده می‌کند، باید به این‌ها اشاره کنیم:

  • جراحي الكتريكي:  شامل استفاده از جريان الكتريكي با فركانس بالا براي بريدن يا تخريب بافت می‌شود.
  • کرایوسرجری: این عمل (cryosurgery) شامل جراحی با استفاده از سرمای شدید برای انجماد و تخریب بافت می‌شود.
  • جراحی لیزر:  شامل استفاده جراحی های زیبایی از پرتوهای نور خاص است.
  • جراحی حذفی:  شامل استفاده از تیغی تیز (چاقوی جراحی) برای برداشتن (برداشتن با برش) بافت با بسته‌شدن آن است.
  • جراحی Mohs:  تکنیکی جراحی است که شامل حذف لایه به لایه سلول‌های سرطانی از پوست می‌شود.
  • برداشتن خال: شامل برداشتن جزئی یا کامل خال از بدن می‌شود.
  • درمان وریدی: پس از ارزیابی وریدهای آسیب‌دیده،  امکان دارد که متخصصان پوست آن‌ها را با اسکلروتراپی یا لیزر‌درمانی درمان کنند.

نکته! انتخاب روش درمانی، وابسته به تشخیص پزشک و شرایط بیمار است.

چه زمانی باید به متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنیم؟

برای رفع مشکلات متنوع و رسیدگی کلی به پوست و مو یا ناخن‌ها می‌توانید به پزشکی با تخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید. به‌طور کلی، موارد زیر برای مراجعه به پزشک را به‌خاطر بسپارید:

  • بروز هرگونه وضعیت غیرعادی برای پوست نواحی مختلف، موها یا ناخن‌ها
  • ایجاد علائم قابل پیگیری مانند جوش‌زدن یا ایجاد خال روی پوست
  • برای رسیدگی به زیبایی بیشتر پوست و مو و دریافت اصول مراقبتی
  • جهت جوانسازی پوست و رفع عیوب ناشی از آثار پیری
  • پیگیری درمان‌های مربوط به کاشت مو

آگاهی از وضعیت فیزیکی، باعث می‌شود که در مرحله درست به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

محل کار دکتر پوست چگونه است؟

محل کار متخصص پوست و مو و زیبایی چیست و این افراد در کجا مشغول به فعالیت‌اند:

  • مراکز درمانی مختلف
  • دانشگاه‌ها
  • کلینیک‌های تخصصی
  • مطب‌های شخصی

برای ملاقات با پزشکان متخصص در زمینه پوست و مو و زیبایی می‌توانید به هریک از موارد بالا مراجعه داشته باشید.

در انتخاب بهترین دکتر پوست چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

برای انتخاب بهترین متخصص پوست و مو باید به نکات زیر دقت کنید:

  • اعتبار پزشک و مرور نظرات مراجعان قبلی او از راه بررسی نظراتشان در سامانه‌های آنلاین
  • بررسی وجود گواهینامه‌ها و مدارک علمی معتبر در حیطه‌های تخصصی ویژه زیبایی و درمان
  • تحت پوشش قرارداشتن خدمات ارائه‌شده از سوی پزشک

 بنا به توصیه انجمن علمی تخصص پوست در آمریکا (AAD) برای مراجعه جهت امور زیبایی، حتماً به پزشکان متخصص در این حیطه مراجعه کنید و از انجام عملیات زیبایی نزد افرادی که در این زمینه تحصیل نکرده‌اند، به‌طور جدی بپرهیزید.این‌روزها، شمار کسانی که ادعای تبحر و تخصص در زمینه ارائه خدمات زیبایی پوست و مو دارند، بسیار زیاد شده و نباید خود را به‌دست آن‌ها بسپارید.نبود دید علمی و تجربه تخصصی در این حیطه منجر به بروز عوارض بسیار ناخوشایندی می‌شود. لازم است که به‌دقت بدانید تخصص پوست و مو چیست و چه پزشکانی مسئول رسیدگی به این زمینه هستند.تخصص پوست و مو چیست

در مراجعه به دکتر پوست باید انتظار چه معاینه‌ها و اقداماتی داشته باشیم؟

زمانی که به متخصص پوست مراجعه می‌کنید، باید با علم به اینکه تخصص پوست و مو چیست و چه چیزهایی را درمان می‌کند، حواستان به نکات زیر باشد:

  • مجموعه علائمی را که تجربه می‌کنید به‌خاطر بسپارید یا یادداشت کنید تا دقیق درباره‌شان حرف بزنید.
  • از سوابق پزشکی خود بگویید و نتیجه آزمایش‌هایتان را به‌همراه داشته باشید.
  • از آرایش‌کردن بپرهیزید تا وضعیت پوست یا ناخن و مو مشخص شوند.

در مطب پزشک، از شما سوالاتی درباره علائم و عوارضی پرسیده می‌شود که تجربه می‌کنید. معاینه نقاطی که مشکل دارند هم در جلسه اول صورت می‌گیرد. باید آمادگی این را داشته باشید که تحت معاینه از نزدیک قرار بگیرید. سپس درباره ادامه روند درمان و انتخاب‌های پیش رو به شما گفته می‌شود.برای درمان بیماری های پوست و مو می‌توان روی متخصصان این حیطه حساب کرد. اگر بدانید که بهترین مطب‌ و کلینیک‌ برای تخصص پوست و مو چیست و بهترین دکتر کیست، رفع مشکلاتتان در مسیری امن و خوشایند پیش می‌رود. برای انجام موفق جراحی های زیبایی یا استفاده از روش‌هایی مانند لیزردرمانی و کاشت مو می‌توانید به پزشکان خبره حیطه پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید.

سوالات متداول دکتر پوست و مو

منابع:webmd.comsiumed.edu محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا