اخبار فناوری

عاقبت پولشویی با بیت‌کوین: زنی در لندن به زندان محکوم شد

یک زن چینی به نام ون جیان، پس از محاکمه در دادگاه کیفری سات‌وارک لندن، به دلیل پولشویی با استفاده از بیت‌کوین‌های حاصل از یک کلاهبرداری مالی گسترده در چین، به تقریبا هفت سال زندان محکوم شد. به گزارش سرویس جامعه اخبار تکنولوژی تکنا، مقامات ادعا می‌کنند ون جیان با تبدیل بیت‌کوین‌های دزدی به وجه […]

تکنا

یک زن چینی به نام ون جیان، پس از محاکمه در دادگاه کیفری سات‌وارک لندن، به دلیل پولشویی با استفاده از بیت‌کوین‌های حاصل از یک کلاهبرداری مالی گسترده در چین، به تقریبا هفت سال زندان محکوم شد.

به گزارش سرویس جامعه اخبار تکنولوژی تکنا، مقامات ادعا می‌کنند ون جیان با تبدیل بیت‌کوین‌های دزدی به وجه نقد و دارایی‌های دیگر، در پنهان کردن ردپای وجوهی که از حدود ۱۳۰,۰۰۰ سرمایه‌گذار چینی در طرح‌های کلاهبرداریِ اجرا شده بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ به سرقت رفته بود، نقش داشته است. کل مبلغ کلاهبرداری طبق برآوردها به رقم هنگفت ۶.۴ میلیارد دلار آمریکا می‌رسد.

بر اساس کیفرخواست دادستان‌ها، ون جیان ظاهرا مستقیما در کلاهبرداری اصلی مشارکت نداشته است، بلکه فرد دیگری طراح و مغز متفکر این جرم بوده است. ون گویا تصور می‌کرد این فرد، که هویتش مشخص نشده، ثروتمند است و از این رو، بی‌گمان به او اعتماد کرده بود.

تحقیقات گسترده پلیس انگلستان در جریان این پرونده، منجر به توقیف کیف پول‌های دیجیتالی حاوی بیش از ۶۱,۰۰۰ بیت‌کوین شد. این اقدام، یکی از بزرگترین توقیف‌های دارایی‌های دیجیتال توسط نیروهای انتظامی در سطح جهان به شمار می‌رود. دادستان‌ها ارزش این بیت‌کوین‌ها را در زمان توقیف توسط پلیس در سال ۲۰۲۱، حدود ۱.۴ میلیارد پوند اعلام کرده‌اند. با توجه به ماهیت نوسانی بازار ارزهای دیجیتال، ارزش این بیت‌کوین‌ها در حال حاضر به بیش از ۳ میلیارد پوند افزایش یافته است.

ون جیان ۴۲ ساله، در طول دادگاه اتهامات وارده مبنی بر پولشویی در سه مورد مجزا را رد کرد و ادعا کرد هیچ اطلاعی از ارتباط این بیت‌کوین‌ها با فعالیت‌های مجرمانه نداشته است. با این حال، هیئت منصفه دادگاه در ماه مارس او را در یک مورد مجرم شناخت و در دو مورد دیگر به نتیجه قطعی نرسیدند. نهایتا ون جیان به دلیل همان یک مورد پولشویی که مجرم شناخته شده بود، به ۸۰ ماه زندان محکوم شد.

این پرونده نگران‌کننده، بار دیگر بر اهمیت مبارزه با جرایم سایبری و لزوم ردیابی و توقیف دارایی‌های دیجیتال حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی تاکید می‌کند. همچنین، این اتفاق تلنگری برای سرمایه‌گذاران است تا در انتخاب پلتفرم‌های معاملاتی و شرکای تجاری خود دقت بیشتری به خرج دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا