اخبار فناوری

خطرات بالقوه هوش مصنوعی در نظام مالی از نگاه وزیر خزانه‌داری آمریکا

طبق بخش‌هایی از سخنرانی که قرار است روز پنجشنبه توسط جانت یلن (Janet Yellen) وزیر خزانه‌داری آمریکا، در کنفرانس مشترک شورای نظارت بر ثبات مالی (FSOC) و مؤسسه بروکینگز ارائه شود، وی ضمن اذعان به مزایای هوش مصنوعی (AI) در کاهش هزینه‌های تراکنش‌های مالی نسبت به ریسک‌های قابل توجه ناشی از به‌کارگیری این فناوری هشدار خواهد […]

تکنا

طبق بخش‌هایی از سخنرانی که قرار است روز پنجشنبه توسط جانت یلن (Janet Yellen) وزیر خزانه‌داری آمریکا، در کنفرانس مشترک شورای نظارت بر ثبات مالی (FSOC) و مؤسسه بروکینگز ارائه شود، وی ضمن اذعان به مزایای هوش مصنوعی (AI) در کاهش هزینه‌های تراکنش‌های مالی نسبت به ریسک‌های قابل توجه ناشی از به‌کارگیری این فناوری هشدار خواهد داد.

به گزارش سرویس جامعه رسانه فناوری تکنا، سخنرانی یلن بر این نکته تأکید می‌کند که ریسک‌های مرتبط با هوش مصنوعی به یکی از اولویت‌های اصلی FSOC تبدیل شده است. وی در بخشی از اظهارات منتشر شده عنوان می‌کند: «پیچیدگی و عدم شفافیت مدل‌های هوش مصنوعی، چارچوب‌های ناکافی مدیریت ریسک برای رسیدگی به مخاطرات هوش مصنوعی و وابستگی‌های متقابل ناشی از اتکای گسترده بازیگران بازار به داده‌ها و مدل‌های مشابه، می‌توانند آسیب‌پذیری‌های خاصی را به وجود آورند.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا همچنین با اشاره به تمرکز فعالیت فروشندگان توسعه‌دهنده مدل‌های هوش مصنوعی و عرضه‌کنندگان داده و خدمات ابری، خاطر نشان کرد که این تمرکز می‌تواند ریسک‌هایی را به همراه داشته باشد که خطرات موجود از جانب ارائه‌دهندگان خدمات شخص ثالث را تشدید کند. یلن در ادامه می‌افزاید: «علاوه بر این، داده‌های ناکافی یا معیوب می‌توانند تبعیض‌های موجود در تصمیم‌گیری‌های مالی را تداوم بخشند یا تبعیض‌های جدیدی را ایجاد کنند.»

با وجود این ریسک‌ها، اظهارات یلن نشان می‌دهد که وی مزایای هوش مصنوعی در خودکارسازی خدمات پشتیبانی مشتری، بهبود بهره‌وری، کشف تقلب و مبارزه با فعالیت‌های مالی غیرقانونی را به رسمیت می‌شناسد. وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره می‌کند: «برای مثال، پیشرفت‌ها در پردازش زبان طبیعی، تشخیص تصویر و هوش مصنوعی تولیدکننده، فرصت‌های جدیدی را برای کاهش هزینه‌ها و سهولت دسترسی به خدمات مالی ایجاد می‌کنند.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا در ادامه بر اهمیت ارتباط مستمر خزانه‌داری با تنظیم‌کننده‌های مالی در خصوص تلاش‌های مرتبط با هوش مصنوعی آن‌ها تأکید می‌کند. این تلاش‌ها شامل استفاده از این فناوری برای کاهش خطرات مالی غیرقانونی مانند پولشویی، تأمین مالی تروریسم و دور زدن تحریم‌ها می‌شود. خزانه‌داری همچنین از ابزارهای هوش مصنوعی در اداره درآمد داخلی برای تقویت کشف تقلب استفاده می‌کند.

یلن در پایان سخنان خود می‌گوید: «شورای نظارت بر ثبات مالی که تحت رهبری خزانه‌داری اداره می‌شود و شامل فدرال رزرو و سایر تنظیم‌کننده‌های مالی مهم است، به تلاش‌های خود برای نظارت بر تأثیر هوش مصنوعی بر ثبات مالی، تسهیل تبادل اطلاعات و ترویج گفت‌وگو میان تنظیم‌کننده‌های مالی ادامه خواهد داد.» این شورا همچنین از تلاش‌ها برای ایجاد ظرفیت نظارتی و استفاده از تحلیل سناریو برای درک بهتر ریسک‌ها و فرصت‌ها حمایت خواهد کرد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در خاتمه سخنان خود می‌افزاید: «با توجه به سرعت توسعه فناوری هوش مصنوعی و موارد استفاده بالقوه‌ای که به سرعت در حال تکامل برای شرکت‌های مالی و بازیگران بازار است، تحلیل سناریو می‌تواند به تنظیم‌کننده‌ها و شرکت‌ها در شناسایی آسیب‌پذیری‌های بالقوه آتی و آگاهی‌رسانی در مورد اقداماتی که می‌توان برای تقویت تاب‌آوری انجام داد، کمک کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا