توقف تبلیغ سیاسی در اروپا توسط متا
متا اعلام کرد که تبلیغ سیاسی در شبکههای اجتماعی بزرگ خود در اروپا را متوقف خواهد کرد؛ دلیل این تصمیم مقررات اتحادیه اروپا برای شفافیت بیشتر در تبلیغات و حفاظت در برابر مداخله خارجی عنوان شده است.

به گزارش «نبض فناوری»، به نقل از سیتنا، شرکت متا، مالک فیسبوک و اینستاگرام، قصد دارد از ماه اکتبر ۲۰۲۵ دیگر اجازه انتشار هیچ تبلیغ سیاسیای را در پلتفرمهای خود در اتحادیه اروپا ندهد.
به گفته این شرکت آمریکایی، دلیل این تصمیم “الزامات غیرعملی” یکی از مقررات جدید اتحادیه اروپا است.
این “تصمیم دشوار” واکنشی به یکی از مقررات جدید مرتبط با شفافیت تبلیغات سیاسی در اتحادبه اروپا است که در ماه اکتبر آینده اجرایی میشود.
ممنوعیت تبلیغات سیاسی، در شبکههای اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام و همچنین در پیامرسان واتساپ اعمال خواهد شد.
شرکت متا تازه در ماه ژوئن اعلام کرده بود که قصد دارد قابلیتهای تبلیغاتی جدیدی را برای پیامرسان واتساپ، که تاکنون حاوی تبلیغات نبوده، معرفی کند.
مقابله با مداخله خارجی در انتخابات
هدف از مقرراتی که در سال ۲۰۲۴ در اتحادیه اروپا تصویب شد و در اکتبر ۲۰۲۵ کاملا اجرایی میشود، ایجاد شفافیت بیشتر در تبلیغات و حفاظت در برابر مداخله خارجی پیش از انتخابات عنوان شده است.
این قانون مقرر میکند که پلتفرمها باید تبلیغات حاوی انگیزههای سیاسی را به شکل واضح برچسبگذاری و مشخص کنند که چه کسی هزینه آنها را پرداخت کرده است.
اتحادیه اروپا، بهویژه پس از رسوایی کمبریج آنالیتیکا در سال ۲۰۱۸، تصویب چنین مقرراتی را در دستور کار خود قرار داد.
این شرکت مشاوره بریتانیایی، بدون اجازه و اطلاع کاربران، دادههای شخصی دهها میلیون کاربر فیسبوک را جمعآوری کرده بود که سپس در جریان کارزار انتخاباتی آمریکا در سال ۲۰۱۶ و همهپرسی برگزیت، از آنها برای اهداف سیاسی استفاده شد.
زاکربرگ اتحادیه اروپا را به “سانسور” متهم میکند
در “قانون خدمات دیجیتال” اتحادیه اروپا، مقررات سختگیرانهتری برای تبلیغات در پلتفرمهای شرکتهای دیجیتال در نظر گرفته شده است.
برای مثال، آنها باید الگوریتمهای پشت تبلیغات شخصیسازیشده را افشا کنند و همچنین در یک پایگاه داده، ثبت کنند که چه کسی هزینه تبلیغات را تأمین کرده است.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، نسبت به مقررات اروپایی دیدگاهی شدیدا انتقادی دارد. او ژانویه گذشته بروکسل را متهم به “سانسور” کرد.
پلتفرمهای شرکت زاکربرگ، فیسبوک و اینستاگرام، به ترتیب حدود ۲۶۱ میلیون و ۲۷۲ میلیون کاربر فعال ماهانه در اتحادیه اروپا دارند.