بانک سپه پیمانکار نرمافزاری خود را تغییر داد؛ همکاری جدید با شرکت توسن پس از حمله سایبری
در پی حمله سایبری گسترده به زیرساختهای بانکی کشور، بانک سپه همکاری خود با شرکت داتین را متوقف کرده و بهصورت رسمی شرکت توسن را بهعنوان پیمانکار جدید نرمافزاری خود برگزیده است. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که کشور با چالشهای شدید فنی و امنیتی در حوزه بانکداری مواجه است.

به گزارش «نبض فناوری»، پس از حمله گسترده سایبری به زیرساختهای بانکی، بانک سپه تصمیم به تغییر پیمانکار نرمافزاری خود گرفت و همکاری با شرکت داتین را متوقف کرد. هماکنون شرکت توسعه سامانههای نرم افزاری نگین (توسن) مسئولیت ارائه خدمات بانکی به این بانک را بر عهده گرفته است.
آرش بابایی، مدیرعامل شرکت توسن در یادداشتی در شبکه اجتماعی لینکدین با اعلام این خبر، نوشت: پس از گذشت چند روز از حمله و ادامهدار بودن اختلالها، تصمیم گرفته شد که خدمات بانک سپه روی سامانههای توسن بازیابی شود.
او توضیح داده که همکاری از دوم تیرماه آغاز شده و این فرآیند، از «نقطه صفر» شروع شده است. در شرایطی که کشور با وضعیت جنگی و چالشهای جدی برای تأمین تجهیزات سختافزاری مواجه بوده، تیم توسن بهصورت همزمان اقدام به آمادهسازی زیرساخت، آموزش نیروهای بانک، تدوین دستورالعملها و راهاندازی سامانههای جدید کرده است.
بر اساس این گزارش، در مدت کوتاهی، سوئیچ شرکت توسن به شبکه شتاب متصل شد و بخش زیادی از خدمات حضوری و غیرحضوری بانک سپه مجدداً فعال گردید.
در همین حال، شرکت داتین با انتشار بیانیهای رسمی، اعلام کرده است که حمله اخیر ارتباطی با سامانههای نرمافزاری این شرکت نداشته و منشأ آسیب، تجهیزات ذخیرهسازی داده در بانکها بوده است.
داتین همچنین تأکید کرده که سامانههای بانکداری متمرکز این شرکت از دامنه حمله در امان ماندهاند و تیمهای فنی آن همچنان در حال کمک به بازگرداندن خدمات بانکی هستند.
این تغییر پیمانکار، در یکی از حساسترین مقاطع زیرساختی نظام بانکی کشور رخ داده و میتواند تأثیرات بلندمدتی بر روند همکاریهای فناوریمحور در بانکهای بزرگ دولتی بهجای بگذارد.