افزایش پنهانی تعرفه تلفن ثابت پس از جنگ ۱۲ روزه؛ مردم پشت دولت، اما دولت پشت مردم؟
در حالی که مردم ایران در طول جنگ ۱۲ روزه اخیر با رژیم صهیونیستی، با اتحاد و صبوری مثالزدنی پشت امنیت کشور ایستادند، برخی تصمیمهای اقتصادی داخلی، از جمله افزایش ناگهانی تعرفه تلفن ثابت، بدون اطلاعرسانی شفاف و پیشینی، موجب نارضایتی عمومی شده است.

به گزارش «نبض فناوری»، در روزهایی که حملات هوایی رژیم صهیونیستی به برخی مناطق کشور سایه ناامنی و تهدید را بر فضای عمومی انداخته بود، و مردم با همدلی و آرامش ملی، کشور را از التهابهای داخلی و خارجی دور نگه داشتند، برخی نهادهای خدماتی کشور، تصمیمهایی خارج از هماهنگی با افکار عمومی اتخاذ کردند.
یکی از این موارد، افزایش نرخ آبونمان تلفن ثابت از ۲۰ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان است؛ رشدی معادل ۵۰ درصد که بر اساس نامه رسمی منتشرشده در سامانه کدال به تاریخ ۹ تیرماه ۱۴۰۴ اعلام شده، اما پیش از آن و در قبوض خردادماه، بدون اطلاعرسانی شفاف، اعمال شده است.
این افزایش ناگهانی، در کنار مسدود بودن دسترسی به جزئیات قبض در سامانه مخابرات، باعث نگرانی و اعتراض بسیاری از مشترکان شده است.
یکی از مخاطبان «نبض فناوری» میگوید:
«در روزهای جنگ، مردم با تمام سختیها پای امنیت ایستادند، اینترنت کند شد، خدمات مختل شد، اما مردم همراهی کردند. حالا که هنوز از آن بحران فاصله نگرفتیم، ناگهان قبضها با رقمهای عجیب صادر شدهاند و هیچ شفافیتی دربارهاش نیست.»
وی افزود: «در سامانه مخابرات جزئیات قبض مسدود شده و تماس با پشتیبانی هم جواب روشنی ندارد. این بیخبری بیشتر از خود گرانی، نگرانکننده است. مگر میشود در کشور با این حجم از تاکید بر شفافیت، چنین تغییری بدون اطلاع به مردم انجام شود؟»
افزایش ناگهانی و بدون اطلاع قبلی آبونمان، در کنار عدم ارائه توضیح دقیق درباره خدمات دریافتی، میتواند مصداق نقض حقوق مصرفکننده و تخطی از اصل شفافیت اقتصادی باشد.
«نبض فناوری» از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و نهادهای نظارتی میخواهد تا ضمن بررسی نحوه اعمال این افزایش، شرکت مخابرات ایران را ملزم به بازگشایی اطلاعات قبضها و انتشار مستندات مربوط به تغییر تعرفهها کنند.