اخبار فناوری

اتحادیه اروپا در جستجوی هوش مصنوعی قابل اعتماد

اتحادیه اروپا، پیشتاز در حوزه تنظیم‌گری حریم خصوصی و حفاظت از داده، چالش جدیدی را پیش روی محبوبیت روزافزون هوش مصنوعی و به‌ویژه چت‌بات‌ها قرار داده است. بر اساس گزارش اخیر اداره حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا (EDPB)، به نظر می‌رسد قابلیت‌های کنونی چت‌باتی قدرتمند مانند ChatGPT با قوانین سخت‌گیرانه حفاظت از داده اتحادیه اروپا […]

تکنا

اتحادیه اروپا، پیشتاز در حوزه تنظیم‌گری حریم خصوصی و حفاظت از داده، چالش جدیدی را پیش روی محبوبیت روزافزون هوش مصنوعی و به‌ویژه چت‌بات‌ها قرار داده است. بر اساس گزارش اخیر اداره حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا (EDPB)، به نظر می‌رسد قابلیت‌های کنونی چت‌باتی قدرتمند مانند ChatGPT با قوانین سخت‌گیرانه حفاظت از داده اتحادیه اروپا (GDPR) همخوانی نداشته باشد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی رسانه خبیری تکنا، نگرانی اصلی EDPB، صحت و دقت اطلاعاتی است که چت‌بات‌هایی مانند ChatGPT تولید می‌کنند. رویکرد آموزشی فعلی این سیستم‌ها بر اساس احتمالات بنا شده و خروجی آن‌ها ممکن است حاوی سوگیری و یا حتی اطلاعات نادرست باشد. گزارش اشاره می‌کند که کاربران نهایی به راحتی فریب می‌خورند و خروجی چت‌بات‌ها را به عنوان حقایق مسلم، به ویژه در مورد افراد، می‌پذیرند.

در حالی که هیئت حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا (EDPB) تلاش‌های OpenAI، سازنده ChatGPT، برای شفاف‌سازی ماهیت خروجی‌های این چت‌بات را مفید می‌داند، اما این تلاش‌ها را برای انطباق کامل با مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا (GDPR) کافی نمی‌بیند. این مسئله پس از ابراز نگرانی‌های مقامات نظارتی حریم خصوصی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به ویژه ایتالیا، در مورد قابلیت اطمینان اطلاعات تولید شده توسط ChatGPT مطرح شده است.

تحقیقات گسترده‌تری در حال انجام است تا ابعاد دقیق چالش‌های مرتبط با صحت داده‌های چت‌بات‌ها مشخص شود. با این حال، یافته‌های اولیه EDPB نشان از نگرانی مشترک ناظران حریم خصوصی در سراسر اتحادیه اروپا دارد.

این گزارش زنگ خطری برای توسعه‌دهندگان و کاربران هوش مصنوعی به شمار می‌رود. چنانچه توسعه‌دهندگان نتوانند رویکردی برای تضمین صحت و دقت اطلاعات تولیدی توسط چت‌بات‌ها اتخاذ کنند، محبوبیت این ابزارها با محدودیت‌های قانونی مواجه خواهد شد. از سوی دیگر، کاربران نیز باید با احتیاط بیشتری به اطلاعات ارائه شده توسط چت‌بات‌ها، به ویژه در حوزه‌های حساس، نگاه کنند.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند به منبعی قابل اعتماد برای دریافت اطلاعات تبدیل شود؟ این سوالی است که با پیشرفت فناوری و تدوین چارچوب‌های قانونی مناسب، پاسخ آن در آینده‌ای نزدیک مشخص خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا