اخبار فناوری

ابزار مهم مریخ نورد استقامت پس از ۶ ماه تلاش احیا شد

مهندسان ناسا پس از ۶ ماه تلاش موفق شدند یک ابزار کلیدی مربوط به مریخ نورد استقامت را که در جستجوی حیات میکروبی در مریخ مورد استفاده قرار می‌گیرد مجدداً احیا کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ابزار کلیدی استقامت که می‌تواند در جستجوی یافتن شواهدی از حیات میکروبی در مریخ مورد […]

تکنا

مهندسان ناسا پس از ۶ ماه تلاش موفق شدند یک ابزار کلیدی مربوط به مریخ نورد استقامت را که در جستجوی حیات میکروبی در مریخ مورد استفاده قرار می‌گیرد مجدداً احیا کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ابزار کلیدی استقامت که می‌تواند در جستجوی یافتن شواهدی از حیات میکروبی در مریخ مورد استفاده باشد اکنون مجدداً احیا شد. این ابزار به نام اسکن محیط‌های قابل سکونت با رامان و لومینسانس می‌تواند مواد آلی و شیمیایی موجود را در محیط شناسایی کند. ابزار مورد نظر روی بازوی رباتیک مریخ نورد استقامت قرار داشته است. این ابزار از ۶ ماه پیش به طور کامل از کار افتاد و وجود گرد و غبار روی پوشش محافظ لنز متحرک باعث عدم کارکرد درست آن شده بود.

مهندسان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا با استفاده از استراتژی‌های مختلف مانند گرم کردن موتور، تغییر جهت روی بازوهای رباتیک، استفاده از مته ضربه‌ای مربوط به مریخ نورد تلاش داشتند تا پوشش محافظ لنز متحرک آن را از گرد و غبار آزاد کنند. البته آنها در ماه مارس موفق به آزاد کردن پوشش دوربین ابزار شده و توانستند میدان دین آن را از گرد و غبار پاک کنند. همچنین محققان برای استفاده از بازوی رباتیک و دستیابی به اهداف مورد نظر راه جدیدی را پیدا کرده بودند. تا روز ۱۷ ژوئن وضعیت عملیاتی این ابزار مورد تایید مهندسان آزمایشگاه قرار گرفت.

کابل اوکرت معاون بخش محقق ابزار اسکن محیط‌های قابل سکونت در این مورد می‌گوید: بازوی رباتیک این مریخ نورد به شکل شگفت انگیز کار می‌کند به طوری که می‌توان آن را طی مراحل کوچک و به شکل میلیمتری فرمان داد تا کمک کند موقعیت جدید ابزار را ارزیابی کرده و آن را با دقت بالا روی یک هدف جدید متمرکز کنیم. پس از آزمایش‌های انجام شده در زمین و در مریخ ما دریافتیم که بهترین فاصله برای بازی رباتیک استفاده از این ابزار روی بازو حدود ۴۰ میلی‌متر است. این فاصله می‌تواند به جمع آوری داده‌های مناسب کمک کند.

ابزار اسکن محیط اطراف از طیف سنجی رمان استفاده کرده که شامل تابش لیزر فرابنفش روی هدف و تجزیه و تحلیل نور پراکنده شده در اثر این تابش است که می‌تواند به شناسایی ارتعاشات مولکولی منجر شود. در نهایت نیز ترکیب شیمیایی ماده مورد نظر آشکار خواهد شد.

طیف سنجی فلورسانس می‌تواند ترکیبات آلی را در مواد اطراف تشخیص دهد. در زمان تابیدن نور فرابنفش به مواد آالی باعث تحریک مولکول‌های آنها شده و در نهایت نور به شکل طول موج‌های مختلف ساطع خواهد شد. سپس این ابزار می‌تواند آنها را جمع آوری کند. این ابزار مورد نظر به شکلی کاربردی می‌تواند به یافتن شواهدی مبنی بر وجود واحدهای سازنده حیات در مریخ برای مدت طولانی به کار رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا