اخبار فناوری

درآمد تبلیغاتی یوتیوب از فیلم‌های دزدیده‌شده؛ چالشی تازه برای هالیوود

یافته‌های یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که با وجود تلاش‌های مستمر یوتیوب برای مقابله با نقض کپی‌رایت، هزاران فیلم و برنامه تلویزیونی غیرقانونی همچنان در این پلتفرم دیده می‌شوند و درآمد زیادی از تبلیغات به آن‌ها اختصاص می‌یابد.

نبض فناوری

یافته‌های یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که با وجود تلاش‌های مستمر یوتیوب برای مقابله با نقض کپی‌رایت، هزاران فیلم و برنامه تلویزیونی غیرقانونی همچنان در این پلتفرم دیده می‌شوند و درآمد زیادی از تبلیغات به آن‌ها اختصاص می‌یابد.

به گزارش «نبض فناوری»، به نقل از ایتنا، یوتیوب علی‌رغم همکاری نزدیک با استودیوهای هالیوودی و استفاده از سیستم Content ID برای تشخیص و کنترل نقض کپی‌رایت، همچنان میزبان هزاران محتوای غیرمجاز است.

براساس گزارش شرکت تحقیقاتی Adalytics، بیش از ۹۰۰۰ محتوای نقض‌کننده کپی‌رایت در یوتیوب شناسایی شده‌اند؛ از فیلم‌های هالیوودی تازه‌اکران، برنامه‌های انحصاری نتفلیکس، سریال‌هایی مانند «Family Guy» تا پخش زنده مسابقات فوتبال کالجی.

 این محتواها در مجموع بیش از ۲۵۰ میلیون بازدید داشته‌اند. نمونه‌ای از این موارد، نسخه لایواکشن فیلم «Lilo & Stitch» متعلق به دیزنی است که با وجود اکران رسمی در ۲۳ مه ۲۰۲۵، بیش از ۲۰۰هزار بار در یوتیوب تماشا شده و به گفته کارشناسان، می‌تواند میلیون‌ها دلار زیان برای دیزنی به همراه داشته باشد.
 



در پاسخ به این گزارش، سخنگوی یوتیوب، جک مالون، عنوان کرده که سیستم Content ID تنها در سال گذشته ۲/۲ میلیارد ویدیو را به‌عنوان محتوای مشکوک به نقض کپی‌رایت شناسایی کرده است. وی افزود که حدود ۹۰ درصد این ویدیوها با اجازه دارندگان حقوق در پلتفرم باقی مانده‌اند و تنها ۱۰ درصد حذف شده‌اند. او گزارش Adalytics را تلاشی تبلیغاتی برای جذب مشتری و پر از اطلاعات گمراه‌کننده دانست.

در مقابل، بنیان‌گذار Adalytics، کریستف فراناشک، تأکید کرده که این تحقیق پس از آن آغاز شد که برخی مشتریانش متوجه شدند حدود ۶۰ درصد از بودجه تبلیغاتی آن‌ها به ویدیوهایی اختصاص یافته که اکنون دیگر در دسترس نیستند. وی همچنین خواستار شفافیت بیشتر یوتیوب درباره نحوه هزینه‌کرد تبلیغات شده است.
 

با اینکه یوتیوب ابزاری برای مقابله با نقض کپی‌رایت دارد، این مطالعه نشان می‌دهد که سیستم فعلی دارای کاستی‌هایی است و شرکت‌ها نیازمند اطلاعات دقیق‌تری از محل نمایش تبلیغات‌شان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا