اخبار ورزشی

زیباترین قصه فوتبال جهان!

در سال 2012، او در وسط دیوار زرد، فتح عنوان قهرمانی را تماشا کرد. پارسال با چند دقیقه غفلت جام از دستش سر خورد و حالا با بوروسیا در فینال اروپاست.

ورزش3

به گزارش “ورزش سه”، حالا قهرمانی جدید در دورتموند حضور دارد. پس از اوتمار هیتسفیلد در سال 1997 و یورگن کلوپ در سال 2013، ادین ترزیچ سومین مربی‌ای است که توانسته است این باشگاه را به فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا برساند.

پسر یک پدر اهل بوسنی و یک مادر کروات که در مندن، شهری کوچک نزدیک به روهر، به دنیا آمد و از همان کودکی هوادار دورتموند بود، حالا نامش را در کتاب تاریخ این باشگاه به ثبت رسانده است و مهم نیست که چه اتفاقی در فینال ومبلی در انگلیس رخ خواهد داد.

زندگی فوتبالی او در سه اتفاق خلاصه می‌شود: ترزیچ در سال ۲۰۱۲ از روی سکوهای وست فالن و در میانه دیوار زرد شاهد هشتمین و آخرین قهرمانی این تیم در رقابت‌های بوندسلیگا بود، زمانی که کلوپ هدایت این تیم را بر عهده داشت. فصل گذشته این جام با تساوی برابر ماینتس در خانه در بازی آخر و گلی که جمال موسیالا در دقیقه ۸۹ در بازی همزمان برابر کلن به ثمر رساند از دست او لغزید.

و سه‌شنبه این هفته پس از سپری کردن فصلی پر از انتقادات به واسطه عملکرد ضعیف و قرار گرفتن در جایگاه پنجم در جدول رده‌بندی رقابت‌های بوندسلیگا و بعد از اینکه او بارها با خطر اخراج روبرو بود، حالا این مربی توانسته است تیمش را بار دیگر به فینال ومبلی برساند، ورزشگاهی که در فینال سال ۲۰۱۳ برابر بایرن در آن شکست خوردند.

ترزیچ در این میان مشغول تحصیل در رشته علوم ورزشی در دانشگاه روهر بود و دوران فوتبالی معمولی به عنوان مهاجم در لیگ دسته دوم داشت اما در سال 2013 از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و در همان زمان به عنوان استعدادیاب برای کلوپ مشغول کار بود و جالب است بدانید که برادرش هنوز هم مشغول کاری مشابه در این باشگاه است. او همچنین مربیگری در رده جوانان و به صورت خاص تیم زیر 17 سال را برعهده داشت.

این مربی به ترکیه سفر کرد تا دستیار اسلاون بیلیچ در بشیکتاش باشد، مربی‌ای که پیش از این در سال 2012 در آنالیز حریفان هم با او همکاری داشت و پس از آن هم در حضورش در فوتبال انگلیس و وستهم همراهش رفت.

ترزیچ در سال ۲۰۱۸ و پس از دریافت مجوز حرفه‌ای یوفا از سوی اتحادیه فوتبال انگلیس به دورتموند برگشت تا دستیار لوسین فاوره باشد. او در سال 2020 و پس از اخراج این مربی سوئیسی به عنوان سرمربی موقت انتخاب شد و توانست جام حذفی را به دست آورد اما این باشگاه تصمیم گرفت مارکو روزه را به عنوان سرمربی انتخاب کند.

او دیگر به عنوان دستیار در دورتموند حضور نداشت و این بار تصمیم گرفت کارش را به عنوان مدیر فنی ادامه دهد و در فصل 23-2022 با جدایی مربی حال حاضر لایپزیش بار دیگر به نیمکت برگشت و حالا روزهایی را تجربه می‌کند که باعث شده است در مقابل دیوار زرد که چند سال قبل عضوی از آن بود تقریبا به گریه بیفتد. شعار باشگاه هرگز تا این حد منطقی و درست به نظر نمی‌رسید: عشق واقعی!

ترزیچ برابر همه اتفاقات دوام آورد. اولین برابر جدایی بازیکنانش. او دو تابستان قبل ارلینگ هالند و اکس ویتسل را از دست داد و جود بلینگام هم تابستان قبلی جدا شد. در این فصل هم با بازیکنانی مانند جیدون سانچو روبرو بود که به خاطر اتفاقات منچستریونایتد کاملا از دوران اوج دور بود. اما او ناامید نشد و طوری با این ستاره رفتار کرد که اریک تن‌هاخ هرگز به خودش زحمت این کار را نداده بود و حالا این بازیکن انگلیسی بار دیگر به همان وینگر غیر قابل مهار سابق تبدیل شده است.

2020113

این مربی در نهایت هم باید با انتقادات مقابله می‌کرد. مدیریت این باشگاه همچنان به او باور داشتند و بازیکنان سابق مانند نوری شاهین و اسون بندر را به کادر فنی اضافه کردند و این تلاش‌ها بالاخره جواب داد. حداقل در مسیر اروپایی. او از گروه مرگ عبور کرد و بالاتر از نیوکسل و میلان توانست به همراه پاری سن ژرمن صعود کند. آنها سپس آیندهوون و اتلتیکو مادرید را حذف کردند و در کمال ناباوری از سد پی اس جی گذشتند تا به فینال برسند.
زمان در اختیار نداشتن توپ را به ایجاد فشار از جلو و دفاع از میانه زمین بسته به وضعیت و زمان و عملکرد حریف محدود می‌کند.

ترزیچ علاوه بر این که به قهرمانی در دورتموند تبدیل شده است، حالا نه فقط برای قهرمانی، بلکه برای آینده در فینال ومبلی به میدان خواهد رفت. انتقادها حالا به سکوت تبدیل شده است، در زمانی که بسیاری از هواداران به نداشتن تجربه و انسجام تاکتیکی برای حضور در کورس قهرمانی اشاره می‌کنند و خواهان برکناری او بودند. شاید عشق واقعی با حساب و کتاب میانه خوبی نداشته باشد. حالا جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا در پیش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا