اخبار ورزشی

جنگ بر سر آخرین سهمیه‌ها: همه نگاه‌ها به سرلک

عليرضا سرلک از فردا شنبه روى تشک رقابتهاى كسب سهميه المپيك براى كامل شدن تيم اعزامى كشتى آزاد ايران به پاريس خواهد جنگيد.

ورزش3

به گزارش “ورزش سه”، آوردگاه استانبول تركيه با حضور كشتى گيران سراسر جهان آخرين فرصت براى كسب سهميه رقابتهاى كشتى المپيك سى و سوم به ميزبانى پاريس در مرداد ١٤٠٣ است كه پيكارهايش آغاز شده و عليرضا سرلك نماينده وزن ٥٧ كيلوگرم كشورمان از فردا شنبه براى كامل كردن تيم ملى آزاد كشورمان روى تشك مى رود.

در رقابتهاى تركيه در هر وزن دو نفرى كه فيناليست مى شوند بصورت قطعى سهميه المپيك ٢٠٢٤ پاريس را براى كشور خود به دست مى آورند و يك نفر نيز در ديدار رده بندى با غلبه بر حريف خود سهميه خواهد گرفت تا در هر وزن سه سهميه توزيع شود.

تا پيش از اين رقابتها حسن يزدانى در ٨٦ كيلوگرم، اميرحسين زارع در ١٢٥ و رحمان عموزاد در ٦٥ كيلو توانسته بودند در رقابتهاى قهرمانى ٢٠٢٣ جهان به ميزبانى بلگراد صربستان سهميه المپيك بگيرند.

همچنين يونس امامى در ٧٤ كيلو و اميرعلى آذرپيرا در ٩٧ موفق شدند در رقابتهاى قاره اى ٢٠٢٤ به ميزبانى بيشكك قرقيزستان سهميه المپيك پاريس را كسب كردند تا تيم كشتى آزاد ايران تنها يك سهميه ديگر براى كامل شدن نياز داشته باشد كه مأموريت كسب آن توسط محسن كاوه به عنوان سرمربى بر عهده عليرضا سرلك قرار بگيرد.

تيم كشتى فرنگى ايران نيز پيش از اين موفق شده بود چهار سهميه در قهرمانى ٢٠٢٣ جهان و دو سهميه هم در ٢٠٢٤ بيشكك براى المپيك پاريس كسب كند.

وضعيتى كه در حال حاضر عليرضا سرلك با آن دست به گريبان است سابقه تاريخى مشابهى در كشتى ايران البته در رشته فرنگى نيز دارد جايى كه حميد سوريان براى المپيك ٢٠١٦ ريو موفق شد در تلاش سوم و مرحله آخر سهميه بگيرد.

عليرضا سرلك به عنوان يك كشتى گير لرستانى اليگودرزى در كارنامه ورزشى خود مدال نقره ٢٠٢١ جهان را از اسلوى نروژ به گردن آويخته و عنوان دار محسوب مى شود و البته ٢٧ ساله كه بايد در وهله اول اعتماد به نفس و خودباورى را در خود قليان دهد.

مهمترين رقيب عليرضا سرلك طبق جدول قرعه كشى در نيمه نهايى برابر ٥٧ كيلوى ايران سرشاخ مى شود و كسى نيست جز “اسپنسر لى” آمريكايى.

برنده عليرضا سرلك و اسپنسر لى راهى المپيك مى شود و بازنده براى كسب عنوان سوم و ديگر سهميه به ديدار رده بندى خواهد رفت كه همين موضوع مى تواند فشار روانى دو كشتى گير را كاهش دهد تا بتوانند بار فنى را به خوبى نمايش دهند.

سرلك در ٢٠٢١ قهرمانى جهان فينال را به هموطن عنوان دارد اسپنسر لى يعنى توماس پاتريك گيلمن با نتيجه نزديك ٥ بر ٣ باخت، كشتى گيرى كه برنز المپيك ٢٠٢٠ توكيو را كسب كرده بود و مدال نقره ٢٠١٧ كه آن را بعد از طلايى كه در مبارزه با عليرضا گرفت در سال ٢٠٢٢ تكرار كرد.

اسپنسر لى مدالى در سطح بزرگسالان ندارد و مدالهاى طلاى جهان در جوانان و اميد را به دست آوزده است.

عليرضا سرلك در دور اول و دوم البته در صورت پيروزى بايد به مبارزه با پیرودوى ایتالیايى و روبرتی دینگاشویلی از گرجستان بپردازد تا به نيمه نهايى راه يابد.

در جدول سرلك، خبرى از امان شراوات هندی به عنوان يكى از مطرح هاى اين وزن در جهان يا هورست لهر آلمانی، وانهائو زو چینی و محمد کاراووس از ترکیه نيست.

عليرضا رضايى نائب قهرمان المپيك ٢٠٠٤ آتن كه در سطوح ملى پايه سرمربى عليرضا سرلك بوده در گفت و گو با ورزش سه معتقد است: “اگر روى تشك كشتى‌گيرى با شرايط روحى و روانى مناسب ظاهر شود سهميه را خواهد گرفت، عليرضا سرلك كم‌سابقه هم نيست و عنوان و مدال جهانى دارد و فينال قهرمانى جهان را تجربه كرده است. سهميه گرفتن توسط او دور از دسترس نيست هر چند حريفان خوبى به اين رقابت‌ها آمده‌اند كه همگى سهميه می‌خواهند و تنها سه سهميه باقى مانده است. سرلك اگر انگيزه بالايى داشته باشد، تمركز كند و قدر اين فرصت طلايى را بداند می‌تواند سهميه بگيرد و راهى المپيك شود. او بايد باور كند كه فرصت طلايى در اختيار دارد و بايد به بهترين شكل ممكن از آن استفاده كند.”

1650928

همچنين محمد طلايى قهرمان ١٩٩٧ جهان و دارنده مدالهاى نقره و برنز دنيا نيز به عنوان ديگر سرمربى سطوح پايه عليرضا سرلك به ورزش سه گفت: “عليرضا نقره قهرمانى جهان دارد و كشتى‌گير بسيار نجيب و با اخلاقى است كه على آرين به‌عنوان مربى برايش زحمات زيادى كشيده و با وجود آقا محسن كاوه و درايت سرمربى تيم ملى مى‌شود سهميه گرفت.
سرلك بچه اليگودرز است و يك لر با غيرت كه اگر در قالب خودش در تركيه ظاهر شود و خودباورى را از دست ندهد توانايى كسب سهميه ٥٧ كيلوى المپيك را داراست.”

به اين ترتيب عليرضا سرلك اين فرصت را دارد تا با كسب سهميه المپيك ٢٠٢٤ پاريس شانس خود را براى تبديل نقره جهانى خود به طلاى المپيك آنهم در ٢٧ سالگى آزمايش كند.

فرصتى طلايى كه با جنگندگى، هوش و ذكاوت، خودباورى، تلاش مضاعف و اشتباه نكردن و وا ندادن توسط عليرضا سرلك براى او و كشتى ايران از دست نخواهد رفت.

پوريا تابان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا