اخبار ورزشی

هم‌گروهی ایران با کره شمالی: هیچ چیز اتفاقی نیست!

تیم ملی ایران در سه دوره از مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ با کره شمالی همگروه شده که نتایج جالبی به دست آمده است.

ورزش3

به گزارش ورزش سه، امروز قرعه کشی دور سوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ انجام شد و بدین ترتیب تیم ملی کشورمان ایران در این دوره از مسابقات برای راهیابی به جام جهانی باید برابر تیم‌هایی چون قطر، ازبکستان، امارات، قرقیزستان و کره شمالی قرار بگیرد که این برخورد با نکات بسیار خاصی همراه است.

یکی از نکات قابل بحث این است که تیم ملی ایران مجددا پس از مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ باید به مصاف کره شمالی برود؛ کره شمالی در ادوار اخیر از رسیدن به دور سوم مقدماتی باز مانده بود و در مجموع از سال ۱۹۹۰، هر زمان کره شمالی به دور نهایی راه یافته با ایران هم گروه بوده است!

نخستین بار در سال ۱۹۹۴ در قطر با یکدیگر روبرو شدیم. در دوحه شاگردان علی پروین اگر چه با گل دقیقه ۲۲ چوی وون نام عقب افتادند اما علی دایی در نیمه دوم ورق را برگرداند و زمینه‌ساز پیروزی تیم ملی کشورمان ایران شد که البته در نهایت، کره شمالی در گروه ۶ تیمه مسابقات ششم شد و ایران هم با ۲ امتیاز بیشتر نسبت به کره در رده پنجم قرار گرفت.

پس از آن نوبت جام جهانی ۲۰۰۶ رسید. ایران با ژاپن، بحرین و کره شمالی همگروه شده بود و اگر چه تساوی برابر بحرین باعث تعجب مردم شد اما در ادامه کار شاگردان برانکو با ۴ برد، ۱ تساوی و ۱ شکست راهی آلمان شدند که البته در این گروه تنها کره شمالی بود که هر ۲ بازی خود را به ایران باخت.

2048429

در بازی رفت که در کره شمالی برگزار می‌شد، در حضور ۵۵ هزار نفر هوادار در پیونگ یانگ، مهدی مهدوی کیا و جواد نکونام گلزنان تیم برانکو بودند. سوت پایان که به صدا درآمد و چند هزار هوادار کره شمالی به داخل زمین یورش بردند. آنها ابتدا با داور درگیر شدند و سپس اجازه خروج را به بازیکنان ایران ندادند. بعد از چند ساعت این مشکل حل شد و کاروان تیم ملی فوتبال ایران در سایه ترس و وحشت به کشور بازگشت.

برانکو ایوانکوویچ در مصاحبه‌ای به وضعیت وخیم کره شمالی اشاره کرد و اینکه نمی‌دانست چه اتفاقی بر سر او و شاگردانش خواهد آمد اما آنها به تهران برگشتند و  در بازی برگشت، رحمان رضایی که حالا دستیار امیر قلعه نویی است، گل پیروزی بخش تیم ملی ایران را به ثمر رساند. 

پس از آن ۴ سال دیگر مجددا نوبت به قرار ملاقات رسید. بازی رفت این بار در آزادی برگزار شد و باز هم مهدی مهدوی کیا و جواد نکونام موفق شدند دروازه کره شمالی را باز کنند اما با این حال جونگ تائه سی با گلزنی در دقیقه ۷۳ نشان داد که کره شمالی جسارت بیشتری دارد. خودزنی های عربستان و ایران را از مسیر رسیدن به آفریقای جنوبی دور می‌کرد و در عوض کره شمالی از این فرصت استفاده می‌کرد. 

2048430

شاگردان قطبی پس از شکست در ورزشگاه آزادی مقابل عربستان می‌دانستند که برای صعود باید هر ۳ بازی پایانی خود را ببرند تا صعود کنیم اما در همان اولین بازی، تساوی مقابل کره شمالی باعث شد تا استرس ملی پوشان بیشتر شوند ولی ما همچنان در صورت شکست دادن کره جنوبی و تساوی کره شمالی و عربستان صعود می‌کردیم اما گل پارک جی سونگ، برگ برنده‌ای روی تک گل مسعود شجاعی بود و تساوی کره شمالی و عربستان در کینگ فهد، فرصتی بود تا کره شمالی آخرین حضورش را در جام جهانی تجربه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا