اخبار ورزشی

فوتبال اسپانیایی فعلا تنها جذابیت گاریدو

انتخاب سرمربی پرسپولیس برای هواداران این تیم جذاب نبود و بیشتر آنها دنبال اسم‌های جذاب و آشناتر بودند پس حالا همه فقط بر اساس رزومه این مربی قضاوتش می‌کنند.

ورزش3

به گزارش ورزش سه  بعد از اعلام نام سرمربی جدید پرسپولیس سوال بزرگ اول این است که چطور پرسپولیس از والتر ماتزاری به خوان کارلوس گاریدو رسید؟ البته که ماتزاری هم گزینه فوق العاده ای نبود و در رزومه‌اش طی سال‌های اخیر می‌شد چند باری کلمه اخراج را یافت اما در بازار جهانی مربیان تراز اول یا همان مربیان برجسته و شناخته شده اروپایی  حداقل در سطح بالاتری نسبت به گاریدو قرار داشت.

ماتزاری تا همین فصل قبل و میانه‌های راه، ناپولی قهرمان دو فصل قبل سری آ را هدایت می‌کرد و حداقل اینکه در فوتبال ایتالیا یک چهره به حساب می‌آمد که می‌شد او را جزو مربیان برجسته فوتبال این کشور با تمام فراز و فرودهای سال‌های اخیرش حساب کرد اما گاریدو چطور؟

البته که مساله اقبال به مربیان اسپانیایی از سال قبل در فوتبال ایران مد شده و همه تصور می‌کنند حتی با مربیان سطح پایین اسپانیایی نیز می‌توانند تیکی تاکا و فوتبال پویا و مد روز به را تیم‌شان بیاورند اما هم این مساله را نمی‌توان به همه مربیانی که از اسپانیا می‌آیند تعمیم داد هم اینکه فرمول موفقیت در باشگاه‌های بزرگ کلا فرق می‌کند.

البته که در کارنامه گاریدو حضور در تیم‌های پرطرفداری مثل الاهلی مثل و دو تیم فوق العاده پرطرفدار فوتبال مراکش دیده می‌شود و حتما او چالش‌های کار کردن در یک تیم پرطرفدار را می‌داند اما فوتبال ایران و تیم‌های پرطرفدارش مختصات خاص خود را دارند و اینجا همه چیز عجیب و غریب‌تر و توقعات بالاتر است.

واقعیت اینکه رزومه گزینه منتخب اسپانیایی پرسپولیس رزومه قابل دفاعی نیست هر چند این باشگاه سعی کرده در معرفی او نقاط پررنگ دوران مربیگری‌اش را برجسته و از عناوین پررنگی مثل قهرمانی آفریقا استفاده کند که البته این قهرمانی‌ها در مسابقات سطح دوم قاره سیاه اتفاق افتاده است.

در واقع مهمترین نقطه پررنگ دوران کاری گاریدو همان حضور در ویارئال و رتبه چهارمی لالیگاست و بعد از آن شاید نتوان اتفاق ویژه‌ای در این دوران حدودا 21 ساله پیدا کرد که با در نظر گرفتن آن بتوان به این انتخاب مهر تائید زد.

در عین حال بعد از انتخاب گاریدو برای سرمربیگری این سوال به شکل جدی‌تری مطرح شده که آیا مثلا در مقایسه با کارلوس پاکتا گزینه بهتری بود؟می‌گویند مسائلی که برای ماتزاری بولد کردند و رای او را زدند و البته رقم بالاتر قراردادش باعث عبور مدیران پرسپولیس از مرد ایتالیایی شد اما در مورد پاکتا چطور؟

البته که از دوران اوج مربیگری پاکتا نیز حدود 15 سال گذشته اما نقطه برجسته کاری گاریدو در فوتبال اسپانیا نیز به بیش از دو دهه قبل برمی‌گردد و نمی‌توان نام او را در فهرست مربیان شاخص اسپانیایی پیدا کرد.

2047518

حضور در فوتبال حاشیه خلیج فارس و تجربه کاری در آسیا با وجود ناکامی در العین می‌تواند برای حضور در پرسپولیس لازم باشد چرا که او با حضور در لیگ قهرمانان آسیا مختصات فوتبال این قاره را می‌شناسد اما اگر قرار است به رزومه نگاه کنیم و امید یا ناامیدی را از دل آن بیرون بیاوریم چیزی دستگیرمان نمی‌شود و قضاوت درباره گاریدو موکول به گذر زمان و اولین تصمیم‌ها و اقداماتش در نقش سرمربی پرسپولیس خواهد شد.

در عین حال فعلا و تا قبل از آشنایی نزدیک با ایده‌ها و فلسفه فوتبالی گاریدو تنها جذابیت حضور این مربی در فوتبال ایران و یکی از پرطرفدارترین و پرافتخارترین تیم‌هایش احتمال ورود فوتبال جذاب اسپانیایی با جزئیات مهمش به این تیم خواهد بود. اتفاقی که با حضور نام‌هایی همچون کارلوس هرناندس و لوکاس آلکاراس در نساجی و ایگناسیو مارتینز در  فولاد هرگز رخ نداد اما گوشه‌هایی از آن را می‌شد در تراکتور پاکو خمس پیدا کرد و از آن لذت برد.

در واقع می‌توان گفت انتخاب خوان کارلوس گاریدو بیشتر از آنکه بر اساس فلسفه، شناخت دقیق، رقم متناسب با بودجه باشگاه پرسپولیس (هر چند رقم پایین‌تر قرارداد و همراه کردن تنها دو دستیار برای پرسپولیس مهم بوده)  و بررسی جزئیات رزومه‌اش باشد، بیشتر در ادامه یک استایل و مد روز فوتبال باشگاهی ایران صورت گرفته که مدتی است با رویکرد به مربیان اسپانیایی باب شده اما در اینکه چنین رویکردی با گزینه‌ای در سطح کیفی گاریدو در پرسپولیس منجر به نتیجه جذابی بشود فقط باید منتظر ماند و تماشا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا