اخبار ورزشی

دشان: کروس یک غول تمام عیار است!

دیدیه دشان، سرمربی تیم ملی فرانسه، اعلام کرد که تیمش مدعی اصلی قهرمانی است.

ورزش3

به گزارش “ورزش سه”، دیدیه دشان، سرمربی 55 ساله تیم ملی فرانسه، در گفتگو با روزنامه بیلد، ضمن اذعان به شانس بالای خروس‌ها برای قهرمانی در یورو 2024، از سختی‌های این رقابت‌ها و رقبای قدرتمند فرانسه سخن گفت.

آقای دشان، آیا فرانسه مدعی اصلی قهرمانی در یورو 2024 است؟

دیدیه دشان: انتظارات از ما بسیار بالاست. ما در سال 2018 قهرمان جهان شدیم، در سال 2022 به مقام نایب قهرمانی جهان رسیدیم و پتانسیل و جاه‌طلبی لازم برای کسب عنوان قهرمانی را داریم. با این حال، یورو 2024 رقابت بسیار سختی خواهد بود. کافی است نگاهی به رنکینگ فیفا بیندازیم.

منظورتان چیست؟

در بین 10 تیم برتر رنکینگ فیفا، به جز فرانسه، 7 تیم اروپایی دیگر حضور دارند: بلژیک، انگلیس، پرتغال، هلند، اسپانیا، ایتالیا و کرواسی. همه این تیم‌ها مدعی قهرمانی هستند. علاوه بر این، آلمان به عنوان میزبان و یک قدرت سنتی فوتبال، همیشه در تورنمنت‌ها حرفی برای گفتن دارد. و البته نباید از تیم‌های کوچک‌تر مانند سوئیس، اتریش یا مجارستان غافل شد.

… مانند سوئیس و اتریش که در یورو 2021 شما را در مرحله یک هشتم نهایی حذف کردند؟

دقیقاً! این نشان می‌دهد که سطح فوتبال اروپا چقدر بالا رفته است.

شما آلمان را هم یکی از مدعیان قهرمانی می‌دانید. چه چیزی باعث قدرت این تیم شده است؟

آلمان همیشه تیمی قدرتمند بوده است. من این را از دوران بازی خودم در تیم ملی به یاد دارم، هرچند بیشتر در بازی‌های دوستانه با آنها روبرو می‌شدیم. آلمان در سال 2023 با تغییر سرمربی و حضور یولیان ناگلزمان، روحیه‌ای تازه به خود گرفته است. آنها ترکیبی خوب از بازیکنان باتجربه و باسابقه و نسل جدیدی از بازیکنان جوان و جاه‌طلب دارند. ما این موضوع را در آخرین بازی دوستانه دو تیم در ماه مارس به وضوح دیدیم.

(آلمان در آن بازی 2-0 پیروز شد)

بله. در بازی‌های قبلی لروی سانه و سرژ گنابری در خط حمله آلمان حضور داشتند، اما در آخرین بازی شاهد زوج جمال موسیالا و فلوریان ویرتس بودیم. همه اینها بازیکنان باکیفیتی هستند. آلمان در مقابل ما در سطحی بسیار بالا بازی کرد، در حالی که ما به دلایل مختلف در بهترین شرایط خود نبودیم. بدون شک آلمان در این یورو رقیبی سرسخت خواهد بود.

بازگشت تونی کروس به تیم ملی هم می‌تواند عاملی برای تقویت آلمان باشد؟

تونی کروس یکی از بهترین‌های فوتبال جهان است. عملکرد او با رئال مادرید در این فصل (از جمله کسب ششمین عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا) گواه این موضوع است.

2044474

دشان: «کروس یک غول تمام‌عیار است؛ امباپه رهبری ذاتی دارد!»

دیدیه دشان، سرمربی تیم ملی فرانسه، در ادامه گفتگوی خود با روزنامه بیلد، به تمجید از تونی کروس، هافبک باتجربه رئال مادرید و تیم ملی آلمان، پرداخت و او را “یک غول تمام‌عیار” دانست.

دشان در مورد ویژگی‌های کروس گفت: “او کیفیت‌های زیادی دارد، از جمله هوش بازی بسیار بالا. کروس توانایی دارد که همیشه خود را از یارگیری رها کند، پاس‌های دقیق بدهد و بازی را رهبری کند. حتی زمانی که همه حریفان از توانایی‌های او آگاه هستند، باز هم می‌تواند خود را از چنگ آنها رها کند و کارآمد باشد. علاوه بر این، او در ضربات ایستگاهی نیز فوق‌العاده است. بدون شک کروس یک غول تمام‌عیار است.”

سرمربی خروس‌ها در ادامه به مقایسه سختی یورو و جام جهانی پرداخت و گفت: “فقط کافی است به گروه‌های مرحله مقدماتی هر دو تورنمنت نگاه کنید. کار آسانی نیست. برای مثال، ما با اتریش، هلند و لهستان قدرتمند بازی می‌کنیم. اسپانیا هم در گروهی دشوار با ایتالیا، کرواسی و آلبانی قرار دارد. از همان ابتدا باید در بهترین شرایط باشیم.”

دشان در پاسخ به این سوال که برای موفقیت در یورو چه چیزی لازم است، گفت: “با توجه به سطح بالای رقابت‌ها، فقط کیفیت فنی و استعداد کافی نیست. بلکه به کیفیت ذهنی و بدنی بالایی هم نیاز است.”

2044476

یکی از بازیکنانی که از نظر دشان هر دو فاکتور را به خوبی داراست، کیلیان امباپه، ستاره جوان پاری سن ژرمن و تیم ملی فرانسه است که به زودی راهی رئال مادرید خواهد شد. دشان در این باره گفت: “ما از او انتظار داریم که مصمم‌ترین بازیکن زمین باشد. کیلیان امباپه یک رهبر فوق‌العاده است و هم در زمین و هم در رختکن به خوبی ایفای نقش می‌کند.”

امباپه چندی پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه اسپورت بیلد گفته بود که آرزوی او برگزاری فینال یورو بین آلمان و فرانسه است. دشان در مورد این موضوع گفت: “ما هم مثل امباپه آرزوی قهرمانی در یورو را داریم. اما برای رسیدن به این هدف، باید بازی به بازی پیش برویم و در هر مسابقه بهترین عملکرد خود را ارائه دهیم.”

دشان: «بازگشت کانه به خاطر کیفیتش است، نه لیگ عربستان!»

دیدیه دشان، سرمربی تیم ملی فرانسه به ابهامات مربوط به بازگشت انگولو کانته به تیم ملی این کشور و همچنین انگیزه‌های خود برای ادامه کار در این سمت پاسخ داد.

انتخاب کانته که در لیگ عربستان بازی می‌کند، انتقاداتی را به دنبال داشت. چرا او را به تیم ملی دعوت کردید؟

چرا لیگ عربستان نباید رقابتی باشد؟ این لیگ سطح قابل قبولی دارد و بازیکنان زیادی از اروپا و آمریکای جنوبی در آنجا بازی می‌کنند. انگولو کانته بعد از مصدومیتی که باعث از دست رفتن جام جهانی 2022 برای او شد، دوباره به آمادگی کامل رسیده است. کیفیت او به عنوان یک بازیکن به مراتب بالاتر از حد متوسط است و اگر مصدومیت‌ها او را آزار نمی‌داد، همیشه عضوی از تیم ملی بود.

2044475

شما با 12 سال سابقه، باتجربه‌ترین مربی حاضر در یورو 2024 هستید. آیا از این شغل خسته نشده‌اید؟

خیر، من هنوز همان اشتیاق، شور و عزم را دارم. اگر اینطور نبود، بلافاصله از کار کنار می‌رفتم و به دنبال کار دیگری می‌رفتم.

در صورت قهرمانی در یورو، شما به عنوان اولین نفر در تاریخ،  هم به عنوان مربی و هم به عنوان بازیکن، قهرمان جهان و اروپا خواهید شد. این موضوع انگیزه‌ای برای شما نیست؟

این موضوع انگیزه من نیست. من برای شکستن رکورد و منحصر به فرد شدن به دنیا نیامده‌ام. تمام تمرکز من روی تیم ملی فرانسه است. در هر صورت، بازیکنان هستند که بیشترین سهم را در موفقیت‌ها دارند، چرا که آنها در زمین مسابقه حاضر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا