اخبار اجتماعی

هزینه‌های جانبی مدارس ربطی به شهریه ندارد 

خبرگزاری تابناک

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا؛ رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شهریه جدید مدارس غیردولتی گفت: بخشی از دریافت‌ها و هزینه‌های جانبی در مدارس غیردولتی تابع نظام نرخ گذاری ستاد تنظیم بازار و به تصمیمات انجمن اولیاء و مربیان مدارس اعم از هزینه‌های پذیرایی ناهار، سرویس مدرسه، پوشش دانش‌آموزی و … که به هیچ عنوان با شهریه قانونی مدارس ارتباط ندارد، مربوط می‌شود.

احمد محمودزاده با بیان اینکه به برکت انقلاب امروز ۹۸ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش‌تحصیلی آموزش و پرورش هستند یعنی دانش‌آموزی نداریم که به دلیل فقدان معلم و نبود مدرسه از تحصیل بازمانده باشد، به نظارت مستمر و ارزیابی مکرر از مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: با توجه به تعداد مدارس و مراکز در کشور، طی دوسال گذشته فقط با ۱۰۳۰پرونده و اعتراض مواجه بودیم که پس از بررسی نهایی ۲۵۰ مدرسه به دلیل تخلفات به مدت یک تا چند سال تعطیل شدند و این بدان معناست که نظارت به صورت میدانی در استان‌ها و در مرکز به صورت تیمی انجام می‌شود.

تعداد محدود تخلفات صورت گرفته در اندک مدارس و مراکزغیردولتی

وی به تعداد محدود تخلفات صورت گرفته در اندک مدارس و مراکز اشاره کرد و درباره میزان و چگونگی تعیین جرایم مدارس متخلف افزود: در گذشته جرایم شامل درج در پرونده، تذکر و تعطیلی مدارس به عنوان عامل بازدارنده بود که با بازنگری قانون مدارس غیردولتی از رویکردی دیگر مانند جرایم نقدی و کسر از حساب مدرسه استفاده کردیم، یعنی اگر مدرسه‌ای در تعیین شهریه تخلف کند، هزینه از حساب مدرسه کسر و در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرد و اگر تخلفات گسترده‌تر باشد جرایم دریافتی از مدارس متخلف به مدارس مناطق محروم تخصیص می‌یابد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دولت سیزدهم و در راستای تحقق شعار مبتنی بر شفافیت و پیشگیری از رانت و فساد، تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌ها طبق قانون انجام می‌شود ادامه داد: طبق ماده ۱۵ و ۱۶ قانون تاسیس مدارس و مراکز غیردولتی و شورای نظارت مرکزی ( آموزش و پرورش ) الگو و شاخص تعیین شهریه مشخص شده و همه مدارس غیردولتی موظف به رعایت قوانین مدون در چارچوب الگو هستند.

شهریه ۷۴ درصد مدارس غیردولتی ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان است

محمودزاده با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد شهریه‌های مدارس کشور بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان برآورد شده است افزود: حدود ۳۴ درصد شهریه‌های مدارس نیز بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان تعیین شده که از این میان شهریه ۱۴درصد مدارس نیز بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان اعلام شده است.

شهریه کمتر از یک درصد مدارس ۸۰ میلیون تومان است

هزینه‌های جانبی مدارس همچون ناهار و سرویس مدرسه ربطی به شهریه ندارد 

وی با بیان اینکه ۶ درصد دیگر مدارس کشور شهریه‌هایی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان دارند ادامه داد: ۲.۵ درصد مدارس شهریه‌هایی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان و ۱.۵ درصد هم بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان تعیین شده‌اند.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی با بیان اینکه در نمودار، نرخ شهریه کمتر از یک درصد مدارس بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان و شهریه حدود نیم درصد از مدارس پس از بررسی و توافق در سامانه اعلام می‌شود گفت: بخشی از دریافت‌ها و هزینه‌های جانبی در مدارس غیردولتی تابع نظام نرخ گذاری ستاد تنظیم بازار و به تصمیمات انجمن اولیاء و مربیان مدارس اعم از هزینه‌های پذیرایی ناهار ، سرویس مدرسه ، پوشش دانش‌آموزی و… که به هیچ عنوان با شهریه قانونی مدارس ارتباط ندارد منوط می‌شود.

مدارس در صورت دریافت وجه خارج از شهریه قانونی ملزم به عقد قرارداد با اولیاء هستند

محمودزاده با بیان اینکه مدارس در صورت دریافت وجه خارج از شهریه قانونی ملزم به عقد قرارداد با اولیاء هستند افزود: هرگونه هزینه تجملاتی، پذیرایی و …. که با فرهنگ اسلامی ایرانی و رویکردهای تربیت اسلامی ناسازگار باشد، ممنوع است.

وی درباره هزینه‌های درسی و غیر درسی در مدارس غیردولتی ادامه داد: جهت تنویر افکار عمومی شهریه قانونی با سایر دریافت‌هایی که از سوی مدارس انجام می‌شود باید شفاف‌سازی و تفکیک شود تا مردم با علم و آگاهی نسبت به ثبت فرزندان خود مبادرت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا