اخبار اجتماعی

شنبه‌ها تعطیل می‌شود؟/ موافقین و مخالفین چه می‌گویند؟ / ورود مستقیم دو مرجع تقلید به یک دعوای شرعی در بهارستان

مجلس تصویب کرد که شنبه‌ها تعطیل شود، شورای نگهبان ده روز فرصت دارد تا مخالفت یا موافقت خود را با این مصوبه اعلام کند؛ در صورت موافقت این شورا، از خردادماه شنبه‌ها تعطیل خواهد شد.

خبرگزاری تابناک

تابناک: «پنجشنبه‌ها دیگر تعطیل نیست»، «شنبه‌ها تعطیل شد»؛ این دو تیتر چند روزی است که سرخط خبر رسانه‌های داخلی شده است.

ماجرا از این قرار بود که نمایندگان در نشست علنی چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه با تعطیلی شنبه‌ها با ۱۳۶ موافق، ۶۶ مخالف و ۳ رأی ممتنع موافقت کردند.

هرچند این مصوبه برای اجرایی شدن راه درازی را در پیش دارد و باید به تأیید شورای نگهبان برسد، تقریبا رسانه‌ها کار را تمام شده می‌دانند.

رسانه‌ها پیشنهاد تعطیلی شنبه‌ها را مطرح کردند!

نکته‌ای که سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نیز بر آن صحه گذاشته و اصل ارائه این مصوبه (تعطیلی روز شنبه) را بر اساس یک پروپاگاندای رسانه‌ای می‌داند.

مگر چین و آمریکا با مراوده ۱۵۰۰ میلیارد دلاری ساعت اداری مشترک دارند؟

او در واکنش به برخی که تعطیلی شنبه‌ها را فرصتی برای امکان بیشتر ارتباطات و تجارت بین المللی عنوان کرده بودند، گفت: مراودات اقتصادی آمریکا و چین ۱۵۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری است که حتی یک ساعت یا روز اداری مشترک با هم ندارند. ۸۵ درصد تجارت خارجی ما با ده کشور است که اکثر آن‌ها مسلمان هستند. از طرف دیگر، اکنون عصر ارتباطات است و عملاً روز تعطیلی و غیرتعطیلی معنایی ندارد.
 
با تعطیلی شنبه‌ها به دین مردم آسیب می‌زنید

مخالفین تعطیلی شنبه‌ها عملا مسائل شرعی را مطرح می‌کنند؛ برای نمونه، عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مجلس موافقین تعطیل شدن شنبه به جای پنجشنبه را به زیر سوال بردن مناسک دینی، سبک زندگی و سنت‌های مردم ایران متهم می‌کند و می‌گوید: تصمیمی بگیرید که به بعد فرهنگ ایران عزیزمان آسیب نزند. اقتصاد ما از این مساله آسیب نمی‌بیند. اقتصاد ما از تنبلی، تن پروری، عدم روحیه جهادی و عدم روحیه انقلابی‌گری آسیب می‌بیند. سال‌هاست پنج‌شنبه‌ها تهران تعطیل بوده؛ آیا به اقتصاد کشور اشکالی وارد شده است؟

تعطیلی شنبه، یعنی حکومت، آخرت مردم را رها کرده است

نماینده دیگری معتقد است اگر شنبه تعطیل شود، یعنی حکومت به فکر دین مردم نیست. علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها، می‌گوید: «۹۰ درصد تجارت ما با همسایگان است و مدل تعطیلی همسایگان هم مثل خودمان بوده و ربطی به پنج‌شنبه و شنبه ندارد؛ جریان غرب‌گرا موضوع تعطیلی شنبه را مطرح کرده است. چرا ما باید دنبال غربی‌ها برویم؟ آن‌ها باید دنبال ما بیایند. اگر به فکر دین مردم هستیم، باید پنج‌شنبه‌ها تعطیل باشد و اگر به فکر دین مردم نیستید، هر کاری خواستید بکنید.»
 
حامی تعطیلی شنبه نیستید؟ از اقتصاد هیچ نمی‌فهمید

«کسی که در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها صحبت می‌کند عملا از اقتصاد فهمی ندارد»؛ این جمله را تلویحا یکی از نمایندگان مجلس در واکنش به مخالفان تعطیلی شنبه و موافقین تعطیلی پنجشنبه گفت. محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس همچنین ادامه می‌دهد: «با تعطیلی روز پنج‌شنبه عملاً چهار روز تعامل ما با دنیا قطع می‌شود. کسانی درباره تعطیلی پنج‌شنبه صحبت می‌کنند که کاری در حوزه اقتصادی نکرده است. ۳۶ تشکل اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درخواست تعطیلی شنبه را مطرح کردند تا ارتباط‌مان با دنیا قطع نشود؛ چرا به فعالان اقتصادی اهمیت نمی‌دهیم؟ اکثر کشور‌های منطقه روز شنبه را تعطیل کردند، چون آن‌ها برای منافع اقتصادی کشورشان برنامه دارند؛ پس با احساسات تصمیم‌گیری نکنیم و در راستای کمک به اقتصاد حرکت کنیم. اگر اشکال فقهی هم به این موضوع وارد باشد، شورای نگهبان بررسی می‌کند. ما باید به فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و سرمایه گذاران احترام بگذاریم و کاری نکنیم که افراد مهاجرت کنند. باید همه تلاشمان حضور پررنگ اقتصاد باشد و اگر اقتصاد اصلاح شود، سفره مردم هم اصلاح می‌شود.»

آیت الله جوادی آملی: تعطیلی شنبه‌ها بلامانع است

علاوه بر این در روز‌های گذشته نامه‌ای با عنوان «متن استفتا از آیت‌الله جوادی آملی درباره تعطیلی شنبه‌ها» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن از قول آیت الله جوادی آملی تاکید شده: «از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار و دادوستد‌های اقتصادی جهانی و موثر در حل برخی مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه به مخالفین نیست بلکه تعامل است؛ لذا تعطیلی روز شنبه علاوه بر روز جمعه، مانعی ندارد.»

آیت الله سبحانی: با تعطیلی شنبه‌ها مخالفیم

در عین حال، آیت‌الله جعفر سبحانی از دیگر مراجع تقلید با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کرد و افزود: در چنین روز‌هایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده، آیا صلاح است در چنین شرایطی، روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود؟!

رهبر انقلاب نفیا و اثباتا درباره تعطیلی شنبه‌ها نظری نداده‌اند

بعد از تصویب این مصوبه، شایعاتی پیرامون اظهارنظر رهبر معظم انقلاب در راهرو‌های مجلس به گوش رسید؛ شایعه‌ای که خیلی زود رنگ باخت و توسط ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تکذیب شد.

براساس آنچه اسماعیلی گفته، رهبر انقلاب نفیا و اثباتا درباره تعطیلی شنبه‌ها نظری نداده‌اند و هر آنچه پیرامون نظر مستقیم و یا استفتا از دفتر ایشان مطرح می‌شود مورد تایید نیست.

توپ تعطیلی شنبه‌ها در زمین فقهای شورای نگهبان

بر اساس اصل ۹۴ قانون اساسی «شورای نگهبان موظف است مصوبات مجلس شورای اسلامی را حداکثر ظرف ده روز از تاریخ وصول از نظر انطباق بر موازین اسلام و قانون اساسی مورد بررسی قرار دهد و چنانچه آن را مغایر ببیند، برای تجدید نظر به مجلس بازگرداند. در غیر این صورت، مصوبه قابل اجراست‏.»

حال باید منتظر ماند و دید تا نظر فقهای شورای نگهبان در خصوص این پیشنهاد نزدیک به کدام طیف است؛ آیا این مصوبه را منطبق با شرع و قانون اساسی می‌دانند یا خیر؟!

در صورت موافقت شورای نگهبان از خرداد شنبه تعطیل است

به گفته رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، اگر فقهای شورای نگهبان این مصوبه را تایید کنند، احتمالا تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال اجرایی می‌شود.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا