اخبار اجتماعی

رای داوران حرفه‌ای باید عالمانه، متقن و عادلانه باشد

خبرگزاری مهر

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی در همایش استانی نقش داوری حرفه‌ای (حکمیت) در نظام قضائی و حقوقی کشور در استان مازندران گفت: بیش از یکصد سال است که در مورد داوری قانون وجود دارد، اما داوری به دلایل بسیاری از جمله بدبینی قضات و مردم نسبت به داوران و نداشتن متولی، مهجور مانده و حتی فصول آن در آئین دادرسی مدنی در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شد.

وی افزود: داوری تنها در ۴ سال اخیر داوری متولی پیدا کرده است و در راستای ساماندهی و ارتقای نظام داوری به عنوان یکی از راهکارهای «توسعه روش‌های حل اختلاف جایگزین رسیدگی قضائی» مندرج در فصل دوم سند تحول قضائی و به منظور افزایش مشارکت مردم در حل و فصل دعاوی و کاهش مراجعه شهروندان به مراجع قضائی فعالیت می‌کند.

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضائیه گفت: مشخصه داور حرفه‌ای آن است که رأی عالمانه، متقن و عادلانه صادر کند.

وی تصریح کرد: اولین کسی که باید به حوزه داوری حرفه‌ای اعتبار ببخشد خود داوران حرفه‌ای هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی بر اهمیت نقش داوران حرفه‌ای تاکید کرد و گفت: مساله داوری باید جدی گرفته شود؛ داوران نیز علاوه بر داوری در برقراری صلح و سازش و میانجیگری حقوقی تلاش کنند.

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضائیه با بیان اینکه به زودی در استان مازندران و در تمام استان‌ها کانون داوری تشکیل می‌شود اظهار کرد: هیئت مدیره کانون داوران حرفه‌ای باید از میان افراد خوشنام، معتبر و از قضات و بازنشستگان یا اساتید تراز بالا انتخاب شوند.

وی تصریح کرد: استان مازندران ظرفیت بسیار بالایی در حوزه داوری دارد و از این ظرفیت با ارزش می‌تواند به خوبی در اعتبار بخشی و ایجاد فضای کاملاً حرفه‌ای و معتبر کانون داوری استفاده کند.

عباس پوریانی رئیس کل دادگستری مازندران نیز در سخنانی با بیان اینکه مازندران مهد حقوق ایران است، گفت: تعداد بسیار زیادی از قضات دستگاه قضائی کشور از استان مازندران هستند و ما باید حرمت علم حقوق در این استان را حفظ کنیم.

وی به نقش مهم داوری در کاهش ورودی پرونده‌ها اشاره و اظهار کرد: داوری از مصادیق بارز جایگزین رسیدگی‌های قضائی است و یکی از بهترین راهکارها برای کاهش ورودی پرونده‌ها است.

عباس پوریانی تصریح کرد: مواد ۴۵۴ تا ۵۰۱ آئین دادرسی مدنی به داوری اختصاص دارد متأسفانه نقش داور و داوری در کشور ما مورد غفلت واقع شده و اگر به درستی از آن استفاده شود بسیاری از مشکلات محاکم ناشی از تراکم پرونده‌ها حل خواهد شد.

وی بر نهادینه کردن فرهنگ حکمیت در جامعه تاکید کرد و گفت: اگر فرهنگ حکمیت در جامعه ساری و جاری شود خیلی از اختلافات بین افراد حل می‌شود و شاهد این حجم ورودی پرونده‌ها و تراکم پرونده در شعب نخواهیم بود.

رئیس کل دادگستری مازندران افزود: به عنوان نمونه در دعاوی خانوادگی بین زن و شوهر اگر کسی به عنوان داور بین این دو انتخاب شود مانع از تشکیل پرونده‌های متعدد خواهد شد.

پوریانی خاطر نشان کرد: داوران باید نسبت به قوانین و مقررات اشراف و نگاه حقوقی به مسائل داشته باشند و آرای داور نیز چارچوب حقوقی داشته مستند، سلیس، قابل فهم و بدون ابهام باشد.

شایان ذکر است همایش استانی نقش داوری حرفه‌ای (حکمیت) در نظام قضائی و حقوقی کشور در مجتمع آموزشی نفت شهرستان محمود آباد برگزار شد.

همچنین ابراهیم علیزاده نیکو معاون حل اختلاف رئیس کل دادگستری مازندران گزارشی از عملکرد این معاونت ارائه کرد و در پایان، آئین تحلیف تعداد ۹۱ نفر از داوران حرفه‌ای استان مازندران برگزار شد از این تعداد ۳۳ نفر از قضات بازنشسته (مشمول ماده‌ی ۵ شیوه‌نامه‌ی نحوه‌ی جذب، آموزش، صدور و لغو پروانه‌ی داوری و تأسیس نهادهای داوری) و تعداد ۵۸ نفر از متقاضیان پذیرفته‌شده از طریق آزمون جامع بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا