اخبار اجتماعی

به چه افرادی دویدن توصیه نمی شود؟

دویدن فواید بسیار زیادی برای بدن دارد، اما انجام آن برای همه افراد توصیه نمی‌شود.

خبرگزاری تابناک

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا؛ دویدن از رشته های ورزشی پرطرفدار هوازی است. چربی سوزی و کالری سوزی بالا، افزایش متابولیسم بدن، تناسب اندام، سلامت قلب، افزایش قدرت بدنی، استحکام استخوان‌ها و کاهش فشار خون و چربی خون از فواید دویدن است.

 هرچند برخی از ورزشکاران دویدن را روی دستگاه تردمیل در محیط باشگاه و یا منزل انجام می‌دهند، اما اگر این ورزش در محیط طبیعی مانند پارک ها و یا جنگل باشد، افزایش اکسیژن رسانی به خون از دیگر پیامدهای مثبت آن خواهد بود.

 به همه کسانی که در این فصل برای سلامتی بدن خود به ورزش دویدن روی می آورند، توصیه می شود که حتما در حین انجام تمرین از نوشیدن جرعه جرعه آب غافل نشوند. باتوجه به گرمی هوا در این فصل نوشیدن روزانه هشت تا ۱۰ لیوان آب برای این دسته از ورزشکاران حتما توصیه می‌شود.

 توصیه می شود بطری آب ورزشکاران، شیشه‌ای یا ساخته شده از پلاستیک‌های استاندارد باشد.

همچنین افرادی که می خواهند بدنی سالم داشته باشند، سه روز در هفته هر روز حدود ۳۰ دقیقه پیاده روی تند یا روزی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، بستگی به توان فرد، می‌توانند بدوند.

برای کسانی که می‌خواهند بدنشان به صورت یکنواخت لاغر شود، دویدن بهترین رشته است، اما اگر فردی بخواهد به صورت موضعی، برای نمونه شکم خود را لاغر کند، رشته بدنسازی مناسب است. با این حال ۱۵ دقیقه دویدن به صورت ناشتا در هنگام صبح نیز می تواند باعث از بین رفتن چربی های شکم و سلولیت پشت پا و ران‌ها شود.

در این باره باید گفت؛ حتما قبل از شروع تمرین فرآیند گرم کردن انجام شود و به دنبال آن ورزشکاران در حین دویدن نباید تنفس موثر را فراموش کنند. به این معنا که دم و بازدم های عمیقی داشته باشند تا اکسیژن به اندازه کافی به همه عضلات برسد.

 زمانی که فرد دم و بازدم های عمیقی داشته باشد، در واقع با هر بازدم عمیقی که خواهد داشت، مقداری از چربی های مضر و انباشه شده بدن خود را از طریق دی اکسید کربن از بدن خارج می‌کند. برای افراد بالاتر از ۴۰ سال که می خواهند ورزش بویژه رشته دو را آغاز کنند، توصیه می شود که حتما پیش از شروع ورزش دویدن چکاپ قلبی داشته باشند.

دویدن برای افرادی که دچار بیمارهای قلبی و عروقی، مشکلات مفصلی مانند آرتروز شدید و یا کسانی که اضافه وزن بالا دارند توصیه نمی شود، مگر اینکه زیر نظر پزشک و یا مربی متخصص این رشته انجام دهند.

همچنین برای همه کسانی که به تازگی این رشته را شروع کرده‌اند، توصیه می شود که دویدن را با کفش های مناسب و استاندارد و روی سطح صاف انجام دهند تا کمتر دچار آسیب دیدگی شوند.

ورزشکارانی نیز که عادت به دویدن روی تردمیل دارند، باید توجه کنند که دویدن بدون کفش های مناسب روی تردمیل باعث وارد آمدن فشار به مفصل، زانو، کمر و حتی بروز آسیب های ورزشی خواهد شد.

گفتنی است،بهترین نوع دویدن برای ورزشکاران دویدن به شکل اینتروال است. در این نوع دویدن، فرد ابتدا با سرعت کم شروع به دویدن می کند، سپس سرعت خود را تند می کند، بعد سرعت خود را دوباره کم می کند و به صورت متناوب این نوع از دویدن را تا پایان زمان تمرین خود ادامه می‌دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا