اخبار اجتماعی

ایجاد ۳۸۰ هزار فرصت شغلی در ۵ ماه گذشته

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران

سید صولت مرتضوی، وزیر کار با اشاره به ثبت سالانه ۶۷۰ هزار بیمه شده اجباری جدید در دولت سیزدهم گفت: در بهار سال ۱۴۰۱ براساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری یک درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در دهه گذشته وضعیت اشتغال شرایط مطلوبی نداشت؛ رئیس‌جمهور برنامه ایجاد سالانه یک‌میلیون فرصت شغلی را ارائه کرد و در سال  ۱۴۰۲ شاهد بودیم که از یک میلیون فرصت شغلی فراتر رفتیم و این پارامتر قابل راستی‌آزمایی و رصد است.

وی بیان کرد: براساس آمار از بهار سال گذشته ۷۲۸ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است. در پنج ماه گذشته ۳۸۰ هزار فرصت شغلی براساس آمار سامانه رصد ثبت شده است.

مرتضوی افزود: این اقدامات در حالی است که یک دهه رکود را پشت سر گذاشتیم؛ در دولت گذشته ترسیم توسعه و اقتصاد به خارج از کشور رقم خورده بود و دولتمردان ما بیان می‌کردند که قدرت رقابت در هیچ اقتصاد و صنعتی ندارند.

وی گفت: این در حالی بود که از توانایی زیادی برخوردار هستیم و جوانان این مرز و بوم در حوزه نانو، صنعت هسته‌ای، دستاورد‌های نظامی و علمی اقدامات شایانی داشتند و این مسئله توهین به جوانان نخبه ما بود.

مرتضوی گفت: دیپلماسی ما به‌گونه‌ای بود که بالغ بر هشت میلیارد دلار منابع ما را غرب بلوکه کرد و هر ایرانی را که در کشور‌های دنیا مستقل زندگی می‌کرد به جرم دور زدن تحریم‌ها بازداشت می‌کردند.

وی افزود: در این شرایط شخصیتی دلسوخته و عاشق ملت پا به عرصه گذاشت؛ گفته می‌شود دولت صندوق خالی تحویل گرفت و من می‌گویم دولت سیزدهم صندوق بدهکار تحویل گرفت.

وزیر تعاون گفت: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم و برای گذران برخی از امور کشور و طرح‌های عمرانی نزدیک به ۷۰۰ همت اوراق خزانه تا سررسید ۱۴۰۴ منتشر شده بود و حتی دولت سیزدهم را دولتمردان گذشته بدهکار کرده بودند.

مرتضوی اظهار کرد: در سال نخست دولت، صادرات نفت به یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه و به گزارش رویترز به یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه رسیده است.

وی افزود: ۱۴ میلیارد دلار طرح‌های نفتی در دو سال اخیر در عسلویه اجرایی شده است و ما یادمان هست در دو سال اخیر چه میزان قطعی برق و گاز داشتیم و در این مدت هفت هزار مگاوات نیروگاه به ظرفیت کشور افزوده شده است.

وزیر کار گفت: در بحث سیاست خارجی ۱۵ سال به دنبال عضویت در شانگ‌های بودیم، ولی در سال نخست این دولت، جمهوری اسلامی عضو گروه شانگ‌های شد و در دو روز گذشته نیز شاهد بودیم که عضو بریکس نیز شدیم.

مرتضوی اظهار کرد: شاهد آن بودیم که دشمنان با ایران‌هراسی تلاش کردند که کشور را به عقب برانند. ولی به لطف الهی پدیده ایران‌هراسی از کشور‌های اسلامی رخت می‌بندد و باید همه به فکر دشمن مشترک باشیم.

وی گفت: ما محکوم به حل مشکلات جامعه هستیم و باید مشکلات مردم را با هم شناسایی و برطرف کنیم. مقرون به‌صرفه کردن دولت با ثبات اقتصادی رقم می‌خورد و حتما صادرات غیرنفتی و تراز تجاری با این اتفاق مثبت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا