اخبار سیاسی

۳۲ دستاورد صنعت دفاعی در سال ۱۴۰۲

خبرگزاری مهر

خبرگزاری مهر، گروه سیاست -هادی رضایی؛ سال ۱۴۰۲ سال بسیار پرباری برای صنعت دفاعی کشور بوده است؛ در این سال نتیجه ۴۴ سال تلاش، خودباوری و اعتماد به دانش و تخصصی و البته اعتماد به نیروهای داخلی نمود عینی پیدا کرد.

عرصه‌های مختلفی صنعت دفاعی در سال ۱۴۰۲ شاهد رونمایی از محصولات جدید و البته افزایش سرعت پیشرفت بود. مانند عرصه هوا و فضایی که با پرتاب موفق جدیدترین کپسول زیستی ایران با پرتابگر بومی «سلمان»، ماهواره «ثریا» با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰»، رونمایی از پهپاد مهاجر ۱۰ و پهپاد کمان ۱۹، از جمله دستاوردهای عرصه هوایی بود.

در سال ۱۴۰۲ عرصه موشکی نیز، شاهد تحولات خیره کنندهای در نوع خود بود که دست یابی به موشک هایپرسونیک «فتاح ۱» و «فتاح ۲»، موشک بالستیک «خرمشهر ۴» و موشک‌های کروز با برد ۱۶۵۰ کیلومتر با نام «پاوه» این عرصه را به یکی از درخشان‌ترین عرصه‌های توسعه کشور در عرصه دفاعی تبدیل کرده است.

در ادامه مروری هرچند کوتاه به دستاوردها دفاعی در سال ۱۴۰۲ داریم:

۱۴ بهمن ۱۴۰۲ نمایشگاه آخرین دستاوردهای هوانیروز ارتش، جهاد خودکفایی، مرکز تولید، بهینه‌سازی و نوسازی شهید زرهرن و صنایع یاعلی (ع) در ستاد هوانیروز افتتاح شد.

در نمایشگاه هوانیروز ارتش، برخی دستاوردها، از جمله سامانه واقع‌نمایی عملیات رزمی، شبیه ساز واقعیت مجازی بالگردها، سامانه‌های خود حفاظتی، پروژه یوسف، انواع موشک‌های کروز هوا پایه برد بلند، هوا به سطح ضد زره، موشک قدر، انواع پهپادهای انتحاری شناسایی، سوئیچ بلید و پهپاد انهدامی محرم، انواع قطعات مورد نیاز بالگردی، خودروهای فوق سنگین کیان ۶۰۰ پلاس، ۷۰۰، ۸۰۰، انواع تجهیزات مورد نیاز در حوزه زرهی، عملیاتی و رزم زمینی و… به نمایش درآمدند.

۱- سامانه جامع و یکپارچه موشکی بالگرد ۲۰۹

سامانه جامع و یکپارچه موشکی بالگرد ۲۰۹ با قابلیت شلیک انواع موشک‌های هواپایه بالگردی با ماهیت Fire and Forget (بزن دررو) است که بر روی بالگردهای تهاجمی کبری، نصب و عملیاتی شده است.

این سامانه در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲، با شلیک و انهدام اهداف توسط موشک الماس و قائم، مرحله عملیاتی و تست میدانی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

۲- سامانه واقع‌نمای عملیاتی رزمی هوانیروز

سامانه واقع‌نمای عملیاتی رزمی هوانیروز، به منظور آشنایی خلبانان با تهدیدات جنگ‌های نوین، آمادگی برای نبرد در تمام شرایط آب و هوایی و آگاهی از تمامی تجهیزات و ادوات جنگی دشمن که به وسیله هوش مصنوعی هدایت می‌شوند، ارائه شده است تا عدم آشنایی با صحنه رزم و فقدان تجربۀ خلبانان جدید هوانیروز را جبران کند.

به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و همچنین هزینه زیاد اجرای مانورهای بزرگ‌مقیاس، می‌توان با صرف هزینه‌های بسیار پایین، ضمن بهره‌گیری از این سامانه، خلبانان هوانیروز را مورد آموزش، تمرین و ارزیابی قرار داد. سامانه واقع‌نمای عملیاتی رزمی، درمرکز آموزش شهید منصور وطن‌پور هوانیروز اصفهان تولید شده است.

۳- سامانه‌های خود حفاظتی بالگردی

بهره‌گیری و استفاده از سامانه‌های خودحفاظتی چف و فلر، سامانه DRFM، سامانه اخلال‌گر ارتباطی، سامانه هشداردهنده لیزری و سامانه اخلال‌گر ناوبری GNSS، بر روی وسیله‌های پرنده باعث افزایش توان رزم و بقای بیشتر بالگردها می‌شود. بنابراین در صورت بروز هرگونه تهدیدی علیه خلبانان هوانیروز، آن‌ها می‌توانند بدون هیچ‌گونه آسیبی، منطقه خطر را ترک کنند. از جمله برجستگی بارز این سامانه‌ها هشدار در برابر تهدیدات لیزری است، که خلبان را بلافاصله اطلاع داده تا از هرگونه اتفاقات احتمالی جلوگیری کند.

سامانه اخلال‌گر ناوبری GNSS با قابلیت ایجاد اخلال بر روی انواع گیرنده‌های ناوبری تجاری و نظامی همچون GPS، Galileo، GLONASS و BeiDou که قادر به فریب هر گیرنده‌ای در توان تشعشعی خود، به نقطه و یا مسیری که مختصات آن از پیش در حافظه سامانه ذخیره شده است.

۴- موشک قدر ۲۹

سامانه موشکی قدر ۲۹ با برد ۱۵۰ کیلومتر، مجهز به چهار کیلوگرم سر جنگی است که در عملیات‌های انتحاری و شناسایی کاربرد دارد. این سامانه موشکی که حائز قابلیت نصب بر روی انواع بالگردهای ۲۰۶ است، کاملاً بومی است و توسط متخصصان توانمند صنعت داخلی کشور و جهاد خودکفایی هوانیروز طراحی و تولید شده است.

۵- موشک کروز هواپایه بلندبُرد حیدر

این سامانه‌ی موشکی با قابلیت نصب بر روی اغلب بالگردها، مجهز به Seeker یا سر جست‌وجوگر حرارتی، با برد ۲۰۰ کیلومتر و دقت بالا در نقطه‌زنی اهداف ثابت و متحرک است.

سامانه موشک کروز حیدر با پیشرفت صددرصدی، بر روی بالگردهای سنگین و نیمه‌سنگین هوانیروز نصب و اجرایی شده و آخرین تست عملیاتی آن در آبان ماه سال ۱۴۰۲، در منطقه عمومی نصرآباد با موفقیت انجام شده است. این سامانه با قابلیت رهایش از بالگرد قادر است در تمامی مناطق صعب‌العبور کوهستانی، سواحل دریایی و مناطق رملی و بیابانی، در حداقل زمان و حداکثر غافل‌گیری، به دو روش انتحاری و بازیافتی، به تمامی اهداف زمینی و دریایی شلیک کند.

۶- پهپاد شناسایی انتحاری سوئیچ بلید (Switch Blade)

این سامانه پهپادی با مداومتِ کاری ۴ ساعته، ساخت مرکز تولید، بهینه سازی و نوسازی شهید زرهرن است که تمامی مراحل آن به صورت کاملاً بومی در داخل کشور طراحی و تولید شده است. این پهپاد می‌تواند تا سقف سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت بر فراز دریا و سطح آب، به اجرای عملیات‌های مدنظر بپردازد. این پهپادها قادر هستند انواع اهداف ثابت و متحرک را منهدم کنند.

بُرد این پهپادها ۴ کیلومتر است و از لحظه پرتاب تا لحظه برخورد به اهداف، قابلیت کنترل و هدایت دارند و از سیستم هدایت GPS برخوردارند و علیه تجمعات، نفربرها، مواضع و اهداف ثابت و متحرک دشمن کاربرد عملیاتی دارد. همچنین این سامانه هوشمند، هدایت پذیر، نقطه‌زن و ضد جمینگ است. پهپاد پرسه‌زن سوئیچ بلید، توسط مرکز بهینه‌سازی شهید زرهرن نزاجا ساخته شده و تحویل یگان‌های عملیاتی این نیرو شده است.

۷- پهپاد انهدامی انتحاری محرم

این سامانه پهپادی با سر جنگی به وزن ۲۵ کیلوگرم برای انهدام و تخریب اهداف و استحکامات دشمن کاربرد دارد. این سامانه پهپادی با مداومت پروازی ۹ ساعته، به صورت کاملاً بومی در داخل کشور، توسط مرکز تولید، بهینه‌سازی و نوسازی شهید زرهرن طراحی و تولید شده است. این سامانه پهپادی در رزمایش‌های اخیر نیروی زمینی ارتش مورد ارزیابی و تست میدانی قرار گرفته است.

۸- سامانه پهپادی بومی شاهین

سامانه پهپادی شاهین با قابلیت شناسایی و جست‌وجوی اهداف و انتقال تصاویر منطقه نبرد، به تمامی بالگردهای عملیاتی طراحی و ساخته شده است تا بتواند از طریق ارسال تصاویر و اطلاعات به هیأت فرماندهی، هماهنگی تمام بالگردهای حاضر در منطقه برای عملیات را ارتقا بخشد.

این سامانه پهپادی مجهز به دوربین دید در طول شبانه‌روز است و قادر است تا ارتفاع ۱۵ هزارپایی صعود کرده و تا مدت زمان ۴ ساعت به تصویربرداری بپردازد.

۹- سامانه‌ی پایدارشده‌ی هواپایه‌ی یوسف

طراحی و ساخت سامانه پایدارشده هواپایه یوسف جهت پایش، نشانه‌روی و ردیابی اهداف ثابت و متحرک از فاصله‌ی دور در شرایط آب و هوایی نامناسب در طول شبانه‌روز است. این سامانه از دو تکنولوژی لبه‌ی دانش شامل پایدارسازی بر پایه‌ی ژیروسکوپ‌های نوری و الگوریتم ردیابی بر پایه هوش مصنوعی بهره می‌برد.

پایداری در سکوی هواپایه یوسف به منظور ایجاد توانایی بالقوه در استفاده از دوربین‌های با قابلیت بزرگ‌نمایی بالا، از تکنولوژی کنترل Cascade PID یا جبران‌ساز چندگانه استفاده شده است. این سامانه را می‌توان به هر سلاحی که اتوماسیون شده، متصل و با آن همنواخت کرد. این سامانه دارای استاندارد نظامی جهت استفاده در انواع هواگردها است.

۱۰- شبیه‌ساز واقعیت مجازی بالگرد ۲۰۶

در این نمایشگاه انواع شبیه‌سازهای بالگردهای ۲۰۹، ۲۰۶، ۲۱۴، شینوک و ۲۰۵ به نمایش گذاشته شده است. تمامی این شبیه‌سازها کاملاً بومی و توسط صنعت دفاعی، شرکت‌های دانش‌بنیان و جهاد خودکفایی هوانیروز طراحی و تولید شده است.

این سامانه از نسل آخرین شبیه‌سازهایی است که با همکاری اساتید دانشگاه افسری امام‌علی (ع) و معاونت تحقیقات هوانیروز، برای نخستین بار در کشور تولید و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. این سامانه با بهره‌گیری از سامانه ۶ درجه آزادی استوارت بهینه‌شده، می‌تواند حس پرواز واقعی را به خلبانان القا کرده و در نتیجه اثربخشی بیشتری برای آموزش خلبانان دارد. به علت عدم نیاز به کابین در این سامانه، با یک فروند شبیه‌ساز واقعیت مجازی بالگرد ۲۰۶ می‌توان همه تایپ‌های پروازی را پوشش داد.

از ویژگی‌های این شبیه‌ساز می‌توان به اثربخشی بالای آموزشی، هزینه کم طراحی و ساخت، تعمیر و نگه‌داری آسان و کم‌هزینه و قابلیت جابجایی آسان اشاره کرد. سامانه مذکور بالغ بر ۵۰۰ ساعت تست پرواز میدانی توسط اساتید خلبانی هوانیروز را طی کرده است و با توجه به اعلام نیاز توسط هواپیمایی نیروی زمینی ارتش، در مرحله انبوه‌سازی قرار دارد. لازم به ذکر است شبیه‌سازهای هوانیروز، در پرورش و آموزش خلبانان جوان در سال‌های اخیر بسیار مؤثر و مفید بوده‌اند.

۱۱- سامانه‌های ضد بالستیک «آرمان»

صبح شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ با حضور امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح سامانه‌های ضد بالستیک «آرمان» و پدافند هوایی ارتفاع پست «آذرخش» رونمایی شدند.

سامانه شهید آرمان با یاد و خاطره شهید والامقام آرمان علی‌وردی و یک سامانه راه‌کنشی به معنای تام و داری برد متوسط و ارتفاع بلند است که می‌تواند اهداف را در ۱۸۰ کیلومتری شناسایی و در ۱۲۰ کیلومتری با آن درگیر شود و منهدم‌شان کند.

سامانه‌های پدافند هوایی «آرمان» و «آذرخش» رونمایی شدند

این سامانه بسیار چابک است و در کمتر از ۳ دقیقه آماده عملیات می‌شود. این سامانه پوشش قابل اطمینانی برای دفاع از فضای کشور فراهم می‌کند.

۱۲- سامانه پدافندی آذرخش

سامانه پدافندی آذرخش برای مقابله با اهداف در ارتفاع کم است؛ لذا برای این‌منظور از رادار، سرچ اپتیکی و سیکر تصویری بهره می‌برد.

سامانه‌های پدافند هوایی «آرمان» و «آذرخش» رونمایی شدند

این سامانه با کمک پست فرماندهی می‌تواند منطقه‌ای را پوشش دهد و در شبکه یکپارچه پدافندی کشور قرار گیرد.

سامانه آذرخش در کم‌ترین زمان قابلیت تولید انبوه را دارد و در زمان بسیار کم شاهد بکارگیری و عملیاتی کردن آن در سازمان‌های رزم نیروهای مسلح خواهیم بود. با ورود سامانه‌های جدید به شبکه پدافندی کشور، قدرت دفاع هوایی ایران چند برابر شد.

۱۳- ناو «شهید سلیمانی»

۳۰ بهمن ۱۴۰۲، الحاق دو ناو «شهید سلیمانی» و «ناو شهید باقری» به نیروی دریایی سپاه صورت گرفت.

طراحی و ساخت شناور شهید سلیمانی به دست جوانان نخبه و دانش آموخته دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و دارای بدنه شناسا گریز با سطح مقطع راداری بسیار پایین است که می‌توان آن را بعنوان دستاورد ملی برای کشور دانست.

این شناور با توجه به نوع طراحی، قابلیت دریانوردی و اجرای انواع عملیات در آب‌های دور و در شرایط نامساعد دریایی و اقیانوس‌ها را دارد.

کشتی رزمی شهید سلیمانی نسبت به شناورهای هم اندازه خود از قابلیت مانور بسیار بالاتر و شعاع چرخش بسیار کمتری برخوردار است که این قابلیت در اجرای تاکتیک‌های متنوع آفندی و پدافندی بسیار اهمیت دارد.

این شناور مجهز به چهار دستگاه موتور پرقدرت بومی شده در کشور است که امکان حضور سریع در صحنه عملیات و نیز قابلیت دریانوردی برد بلند را بدون نیاز به پشتیبانی ساحلی، برای دفاع از منافع جمهوری اسلامی در آب‌های دور فراهم می‌کند.

قابلیت حمل و نشست و برخاست بالگرد دریای در شب و روز، حمل و به آب اندازی و از آب گیری انواع شناورهای تندرو تهاجمی و پهباد عمود پرواز در حین دریانوردی مبنی بر توانمندی نبرد ترکیبی (سطح هوایی و موشکی) در آب‌های دور نیز از ویژگی‌های این شناور است.

شناور شهید سلیمانی در حوزه اشراف اطلاعاتی و شناسایی و پایش اهداف و رفت و آمدهای سطحی، زیرسطحی و هوایی مجهز به پیشرفته‌ترین سامانه‌های کشف و آشکار سازی، شنود راداری، مخابراتی و جنگ الکترونیک است.

از دیگر قابلیت‌های این شناور بهره مندی از سامانه‌های بومی خود حفاظتی، تجهیزات روز ارتباطی و مخابراتی (مجهز به انواع رمز کننده) و دیتا لینک هاست.

الحاق ناو «ابومهدی المهندس» و ۱۰۰ شناور موشک‌ انداز به سپاه

این نخستین شناور رزمی در جمهوری اسلامی ایران است که مجهز به سامانه‌های پدافند هوایی عمود پرتاب، بردکم و متوسط به صورت ترکیبی است. همچنین مجهز به سامانه‌های خودکار و نیمه خودکار، توپ‌های بیست و ۳۰ میلی متری برای دفاع پیرامونی در درگیری با اهداف پروازی و سطحی است.

این شناور مجهز به نخستین سامانه پرتاب ترکیبی موشک‌های برد کوتاه و متوسط سطح به سطح (اس اس ام)، بهره مندی از اتاق عملیات مبتنی بر نرم افزار بومی مدیریت یکپارچه صحنه نبرد با قابلیت تشخیص نوع هدف یا تهدید و تخصیص آن‌ها به سامانه‌های آفندی و پدافندی است.

بهره مندی از آخرین تجربیات موجود در دنیا در طراحی و جانمایی فضاها، اماکن، چیدمان تجهیزات، ترکیب رنگ، انتخاب تجهیزات و در راستای ایجاد تمرکز فکری و روانی خدمه شناور از دیگر ویژگی‌های این شناور است.

۱۴- شناور گشتی رزمی ابومهدی المهندس

۱۶ دی ۱۴۰۲، آئین الحاق ناو ابومهدی المهندس و ۱۰۰ فروند شناور موشک‌انداز تندرو به نیروی دریایی سپاه با حضور فرمانده کل سپاه در بندرعباس برگزار شد.

شناور گشتی رزمی ابومهدی المهندس مبتنی بر نیازهای عملیاتی نیروی دریایی سپاه توسط جوانان متخصص داخلی و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان طراحی و تولید شده است.

این شناور رادارگریز با بهره‌مندی از چهار موتور دریایی، دارای قابلیت دریانوردی بردبلند با سرعت بالای ۳۷ گره دریایی، و قدرت بالا در مانور است.

قابلیت حمل و فرود و برخواست پهپاد عمودپرواز (VTOL) و امکان پرتاپ پهپاد رزمی در روز و شب از دیگر قابلیت‌های این شناور است. این شناور برای دفاع هوایی و مقابله با اهداف متخاصم، مجهز به سامانه کشف و رهگیری و پرتابگرهای دریاپایه و سامانه‌های خودکار و نیمه خودکار توپ‌های ۲۰ میلیمتر و ۳۰ میلیمتر است.

شناور شهید ابومهدی المهندس برای انهدام اهداف سطی متخاصم نیز مجهز به پرتابگر موشک‌های کروز سطح به سطح ترکیبی (از ۳۵ تا ۷۵۰ کیلومتر) است. این شناور مجهز به فضای پزشکی و تجهیزات کامل امدادی است.

۱۵- ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰»

۳۰ دی ۱۴۰۲، با حضور سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «حسن سالاریه» رئیس سازمان فضایی، سردار سرتیپ پاسدار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه و جمعی از مقامات و مسؤولین کشوری و لشکری و همچنین تعدادی از خانواده‌های معظم شهدا و دانشجویان کشور، ماهواره «ثریا» با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» در مدار قرار گرفت.

ماهواره «ثریا» در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت

۱۶- رونمایی از جدیدترین دستاوردهای نیروی دریایی ارتش

۳ دی ۱۴۰۲، دستاوردهای جدید نیروی دریایی ارتش با حضور «امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش در منطقه سوم نبوت نداجا رونمایی شد.

رونمایی از جدیدترین دستاوردهای نیروی دریایی ارتش

سامانه موشک کروز راهبردی طلائیه، سامانه موشک کروز نصیر، اولین بالگرد جنگالی، اولین بالگرد اطلاعاتی، سامانه‌های موشکی سطح به سطح ۸ فروندی، پهپاد پرسه زن و انهدامی هوشمند سنجر ناوشکن جماران، سامانه چند منظوره پهپادی جنگالی و اطلاعاتی، سامانه غواص یاب، یدکش بندرگاهی و لنگرگاهی سیروان، بخشی از سامانه‌هایی است که امروز رونمایی و به ناوگان جنوب و منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش الحاق شد.

۳۲ دستاورد صنعت دفاعی در سال ۱۴۰۲

۱۷- پهپاد عمود پرتاب چمروش ۴

۱۱ آذر ۱۴۰۲، در جریان بازدید سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش از نمایشگاه دستاوردهای علمی و فناوری نیروی دریایی ارتش از پهپاد عمود پرتاب چمروش ۴ رونمایی شد.

این پهپاد با قابلیت عمود پرتاب می‌تواند به راحتی از انواع شناورهای نیروی دریایی به پرواز درآمده و مأموریت‌های محوله را انجام دهند.

پهپاد عمود پرتاب چمروش ۴ رونمایی شد

۱۸- شناور سطحی هوشمند بدون سرنشین

۱۱ آذر ۱۴۰۲، در نمایشگاه دستاوردهای علمی و فناوری نیروی دریایی ارتش که صبح امروز با حضور سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش افتتاح شد از شناور سطحی هوشمند و با موتور DC که یک شناور بدونه سرنشین است رونمایی شد.

رونمایی از شناور سطحی هوشمند بدون سرنشین

۱۹- پرتاب موفق جدیدترین کپسول زیستی ایران با پرتابگر بومی «سلمان»

۱۵ آذر ۱۴۰۲، راستای عزم «دولت سیزدهم» برای احیای بخش‌های مختلف صنعت فضایی کشور و تثبیت دانش کسب‌شده در حوزه زیست فضایی، ساعاتی پیش جدیدترین کپسول زیست فضایی کشورمان با پرتابگر بومی «سلمان» متعلق به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با موفقیت پرتاب شد.

پرتاب موفق جدیدترین کپسول زیستی ایران با پرتابگر بومی «سلمان»

این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه در راستای تحقق نقشه راه طرح اعزام انسان به فضا است که به منظور توسعه و اکتساب فناوری‌های مورد نیاز در این راستا، به ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری از سطح زمین پرتاب و با موفقیت بازیابی شد.

پرتاب موفق جدیدترین کپسول زیستی ایران با پرتابگر بومی «سلمان»

با پرتاب موفق این کپسول ۵۰۰ کیلوگرمی که به سفارش «سازمان فضایی ایران» و توسط «پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» ساخته شده، توسعه فناوری‌های مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی و … با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.

پرتاب موفق جدیدترین کپسول زیستی ایران با پرتابگر بومی «سلمان»

پرتابگر این کپسول که «سلمان» نام دارد هم اولین نسخه از این کلاس پرتاب‌گرهاست که قابلیت پرتاب کپسول‌های زیستی با وزن نیم تُن را داراست و ارتقای قابل توجهی در پیشران، ویژگی‌های آیرودینامیکی و کنترل آن متناسب با محموله‌های زیستی یافته است. این پرتابگر کاملاً بومی توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع ساخته شده است.

۲۰- شناور زیر سطحی بدون سرنشین ROV

۱۱ آذر ۱۴۰۲، در نمایشگاه دستاوردهای علمی و فناوری نیروی دریایی ارتش، شناور بدون سرنشین ROV با حضور سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش رونمایی شد.

این شناور بدون سرنشین و کنترل از راه دور قابلیت شناسایی، کشف و انهدام مین‌های لنگری و کف خواب را دارد همچنین قابلیت حمل محموله جهت پاکسازی و انهدام مین‌ها را دارد.

این شناور تا ۲۰۰ متر عمق توان عملیات دارد و همچنین ۲۴ ساعت مداومت دریانوردی دارد و برای انهدام انواع مین‌های دریایی بکار گرفته می‌شود.

شناور زیر سطحی بدون سرنشین ROV رونمایی شد

استفاده از تجهیزات بدون سرنشین در سطح ارتش‌های جهان در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و نیروهای مسلح کشورمان نیز با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی در این عرصه به دستاوردهای چشمگیری رسیده‌اند.

۲۱- ناوشکن دیلمان

۶ آذر ۱۴۰۲، آئین الحاق ناوشکن بومی «دیلمان» با حضور سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش و دیگر مقامات لشکری و کشوری به ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش در بندر انزلی برگزار شد و جلوه‌ای دیگر از توان صنایع دفاعی در تأمین نیازهای اقتدارآفرین، توانمندی دریایی ایران و سربلندی ایران اسلامی را اثبات کرد.

ناوشکن دیلمان به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش ملحق شد

«دیلمان»، پنجمین فروند از ناوشکن‌های پروژه موج و از کلاس جماران، تحت نظارت نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در مجموعه صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای ساخته شده و از امروز به ناوگان شمال نیروی دریایی راهبردی ارتش الحاق شد.

دیلمان آغاز فصلی نو در تامین امنیت دریایی خزر

این ناوشکن تمام ایرانی مجهز به انواع تجهیزات و سامانه‌های دفاعی و رزمی ساخته شده در داخل کشور بوده و علاوه بر قابلیت دریانوردی طولانی دارد توانایی جست‌وجو، کشف، شناسایی، رصد، مقابله و در صورت نیاز انهدام هرگونه تهدید هوایی، سطحی و زیر سطحی را دارا است.

دیلمان آغاز فصلی نو در تامین امنیت دریای خزر

عرشه پرواز با قابلیت نشست و برخاست بالگرد از ویژگی‌های مهم عملیاتی ناوشکن دیلمان است.

۲۲- پهپاد کمان ۱۹

۱۱ مهر ۱۴۰۲، در ادامه مراحل اصلی رزمایش مشترک پهپادی ارتش، پهپاد کمان ۱۹ برای نخستین بار با انجام پرواز به چرخه عملیاتی ارتش وارد شد.

جدیدترین پهپاد ارتش رونمایی شد

۲۳- ماهواره نور۳

سومین ماهواره بومی نیروی هوافضای پاسداران انقلاب اسلامی با نام نور ۳ همزمان با ایام آغاز امامت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) توسط ماهواره‌بر ترکیبی سه مرحله‌ای قاصد به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

سپاه سومین ماهواره خود را به فضا فرستاد

بنابر این گزارش؛ نور۳ که ماهواره‌ای سنجشی و شناسایی است با سرعت ۷/۳ کیلومتر بر ثانیه و ۴۸۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفت.

این ماهواره و ماهواره‌بر هر دو در سازمان تحقیقات سپاه طراحی و ساخته شده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این نیز ماهواره‌های نور ۱ و نور ۲ را توسط ماهوار بر قاصد به فضا پرتاب کرده است.

پیش از این، نیروی هوافضای سپاه، ماهواره نور ۱ را در تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در مدار ۴۲۵ کیلومتری و ماهواره نور۲ را در تاریخ ۸ اسفند ۱۴۰۰ در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار داده بود.

هر سه این پرتاب‌ها توسط ماهواره بر قاصد که توسط متخصصان نیروی هوافضای سپاه ساخته شده، به فضا پرتاب شدند.

۲۴- موشک کروز «پاوه»

۳۱ شهریور ۱۴۰۲، در جریان رژه نیروهای مسلح در جوار حرم مطهر امام خمینی (ره) موشک کروز «پاوه» برای اولین بار به نمایش در آمد.

نمایش کروز «پاوه» و پرتابگر جدید سامانه سوم خرداد برای اولین بار

همچنین برای اولین بار پرتابگر جدید سامانه پدافند هوایی سوم خرداد نیروی هوافضا سپاه در معرض دید عموم قرار گرفت.

۲۵- لحاق هواپیماهای آموزشی یاک ۱۳۰

۱۱ شهریور ۱۴۰۲، تعدادی هواپیمای آموزشی یاک ۱۳۰ در راستای ارتقای توان آموزشی و رزمی نیروی هوایی ارتش وارد کشور و به پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان ملحق شدند.

الحاق هواپیماهای آموزشی یاک ۱۳۰ به نیروی هوایی ارتش

هواپیماهای آموزشی یاک ۱۳۰ برای آموزش خلبانانی که قرار است با جنگنده‌های نسل جدید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرواز کنند، استفاده خواهد شد.

یاک ۱۳۰ قابلیت شبیه‌سازی مشخصات آموزشی جنگنده‌های مختلف از جمله نسل ۴++ و نسل پنجم را دارد.

الحاق هواپیماهای یاک ۱۳۰ به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در راستای قراردادهای تسلیحاتی کشورمان با فدراسیون روسیه است.

۲۶- بمب‌های هوشمند «آرمان»

۳۱ مرداد ۱۴۰۲، بمب‌های هوشمند «آرمان ۱» و «آرمان ۲» در نمایشگاه تجهیزات دفاعی ۱۴۰۲ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

بمب‌های هوشمند «آرمان» رونمایی شد

بمب هوشمند آرمان ۱ با وزن ۳۵ کیلومتر می‌تواند به برد عملیاتی ۲۰ کیلومتر برسد.

انواع پهپادهای عملیاتی نیروهای مسلح قابلیت پرتاب و شلیک آرمان ۱ را دارند. آرمان ۱ به سیستم هدایت سیکر و GPS/INS مجهز است.

«آرمان ۲» با وزن ۴۰ کیلوگرم و حداکثر برد عملیاتی ۱۰۰ کیلومتر، از دیگر بمب‌های هوشمند رونمایی شده در این نمایشگاه است.

آرمان ۲ از پیشران الکتریکی استفاده می‌کند و امکان به کارگیری آن در انواع پهپادهای عملیاتی نیروهای مسلح وجود دارد.

سیستم هدایت «آرمان ۲» نیز GPS/INS است. این بمب‌ها بر روی پهپاد مهاجر -۱۰ هم نصب شده‌اند.

۲۷- پهپاد پرسه زن سینا

۳۱ مرداد ۱۴۰۲، در نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع از پهپاد پرسه زن انتحاری سینا رونمایی شد.

پهپاد پرسه زن سینا رونمایی شد

پهپاد پرسه زن انتحاری سینا بر ضد اهداف مانند تجمع نفرات و خودرو طراحی و تولید شده، این موشک سبک وزن بوده و تا برد ۵ کیلومتر قابلیت عملیات دارد.

موتور پهپاد سینا الکتریکی است و نوع سر جنگی آن ترکیب و هدایت آن دستی و خودکار است.

۲۸- موشک «هایپرسونیک فتاح ۱»

۱۶ خرداد ۱۴۰۲، موشک «هایپرسونیک» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام «فتاح» با حضور حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه و سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ستاد این نیرو رونمایی شد.

موشک «هایپرسونیک» نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد

موشک فتاح به دلیل نوع حرکت آنکه در جهات و ارتفاع مختلف است توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست.

سرعت موشک فتاح ۱۳ ماخ است، برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر تعیین شده که در محدوده هدف به صورت دقیق اصابت کند.

۲۹- موشک راهبردیِ برد بلند و نقطه زن خرمشهر ۴

موشک راهبردی برد بلند و نقطه زن خرمشهر ۴ یکی دیگر از موشک‌های رونمایی شده در سال ۱۴۰۲ بود که در روز ۴ خرداد و همزمان با آزاد سازی خرمشهر و ایام مبارک دهه کرامت رونمایی از موشک راهبردی برد بلند و نقطه زن خرمشهر ۴ با حضور امیر سرتیپ آشتیانی انجام شد.

موشک خرمشهر یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های طراحی شده توسط متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع است که برد آن ۲۰۰۰ کیلومتر بوده و مجهز به سر جنگی از نوع شدید الانفجار با وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم می‌باشد.

این موشک برای ایجاد قابلیت‌های تاکتیکی، به یکی از پیشرفته‌ترین موتورهای سوخت مایع تجهیز گردیده و به نحوی طراحی شده است و موتور در مخزن سوخت قرار گرفته که این امر باعث کاهش طول موشک به حدود ۱۳ متر شده است.

۳۲ دستاورد صنعت دفاعی در سال ۱۴۰۲

سرجنگی این موشک با طول حدود ۴ متر، یکی از بزرگترین و اثر بخش ترین سرجنگی های تولید شده می‌باشد که قابلیت حمل بیش از یک تن مواد ناریه داراست.

سرعت بالای اصابت سرجنگی به هدف، باعث می‌شود سیستم‌های پدافندی دشمن، قادر به تشخیص و رهگیری و اقدام جهت انهدام سرجنگی را نداشته باشند.

۳۰- موشک هایپرسونیک «فتاح ۲»

۲۸ آبان ۱۴۰۲ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا با حضور در دانشگاه علوم و فنون هوافضای عاشورا، به مدت یک ساعت و نیم از آخرین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل نمایشگاه دائمی این نیرو بازدید کردند.

رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح ۲»و سامانه پدافندی متحرک «مهران»

در این نمایشگاه که شامل بخش‌های موشکی، پهپادی، پدافندی و فضایی بود، دستاوردهای جدید و به‌روز شده دانشمندان و متخصصان جوان نیروی هوافضای سپاه پاسداران تحت عنوان «از ایده تا محصولِ تمام ایرانی» به نمایش گذاشته شده بود.

روایتی از «شاهکار دفاعی کشور» در ۴۵ سال

همزمان با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در این نمایشگاه، از موشک کروز هایپرسونیک «فتاح ۲» نیز رونمایی شد. فتاح ۲ موشک هایپرسونیک (ابرفراصوت) با قابلیت گلاید است که در دسته تسلیحات هایپرسونیک HGV دسته‌بندی می‌شود.

۳۱- سامانه شبیه‌ساز مراقبت پرواز

۲۳ خرداد ۱۴۰۲، در حاشیه همایش تبیین فرمایشات فرمانده معظم کل قوا که صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور سردار محمد شیرازی رئیس دفتر نظامی فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری برگزار شد، از سامانه شبیه‌ساز مراقبت پرواز نیروی هوایی ارتش رونمایی به عمل آمد.

سامانه شبیه‌ساز مراقبت پرواز نهاجا رونمایی شد

این مجموعه شبیه‌ساز جهت آموزش دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین دوره‌های حین خدمت افسران عملیات مراقبت پرواز استفاده می‌شود.

این سامانه جامع از پنج شبیه‌ساز تشکیل شده است که شامل برج مراقبت پرواز، رادار تقرب فرودگاهی، و رادار کنترل هواپیما را شامل می‌شود.

۳۲- مهاجر ۱۰

۳۱ مرداد ۱۴۰۲ حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به مناسبت روز «صنعت دفاعی» ضمن بازدید از نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنایع دفاعی کشور، از پهپاد «مهاجر ۱۰» با بیشینه مداومت پروازی ۲۴ ساعت در ارتفاع ۷ هزار متری و با شعاع عملیاتی ۲ هزار کیلومتری رونمایی کرد.

پهپاد مهاجر ۱۰ آخرین عضو خانواده پهپاد های مهاجر است که توسط وزارت دفاع تولید شده. سرعت پهپاد مهاجر ۱۰ بیش از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بوده این پهپاد تا ۲۰۰۰ کیلومتر می‌تواند پرواز کند و به نوعی می‌توان گفت که مهاجر ۱۰ یک پهپاد استثنایی است.

سلطه سیمرغ‌ها بر آسمان/ایران چگونه «قدرت پهپادی جهان» شد؟

اگر تجهیزات مخابراتی و راداری هم روی آن نصب شود می‌تواند نقش هواپیمای شناسایی را ایفا کند و می‌توان گفت پهپاد مهاجر ۱۰ پهپاد بسیار پیشرفته‌ای است.

پهپاد «مهاجر ۱۰» با بیشینه مداومت پروازی ۲۴ ساعت در ارتفاع ۷ هزار متری و با شعاع عملیاتی ۲ هزار کیلومتری است.

بیشینه ظرفیت سوخت پهپاد «مهاجر ۱۰»، ۴۵۰ لیتر و بیشینه وزن محموله آن ۳۰۰ کیلوگرم است. حداکثر سرعت این پهپاد ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت بوده و قابلیت حمل انواع مهمات و بمب‌های قائم، الماس و دستواره را دارا بوده و مجهز به سامانه‌های جنگ الکترونیک و اشراف اطلاعاتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا