اخبار سیاسی

آمریکایی‌ها دیگر نمی توانند از ادامه جنگ در غزه طرفداری کنند

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره تصویب پیش نویس قطعنامه آتش بس در نوار غزه اظهار کرد: رویکرد آمریکا و یا بهتر بگوییم عقب نشینی آن ها از عملکردهای گذشته راجع به ادامه جنگ کاملا مشخص است.

وی ادامه داد: یعنی آمریکایی‌ها پیش از این بارها قطعنامه دیگر کشورها را برای ضرورت آتش بس در نوار غزه وتو کرده بودند. اما این بار خوشان قطعنامه ای را مبنی بر این آتش بس ارائه کردند و  معنی این اقدام آن است که از مواضع خود عقب نشینی کردند.

قناد باشی گفت: آمریکایی‌ها نگران اعتراضات شدید جهانی و گسترش آن هستند و همچنین نگران تاثیرگذاری جنایات اسرائیلی ها در انتخابات ریاست جمهوری خود هستند.  تاثیراتی که ممکن است بر میزان مشارکت انتخاباتی در آمریکا تاثیر بگذارد و البته تنها در رای ندادن به دموکرات ها در انتخابات محدود نیست.

وی گفت: البته آمریکایی ها نگرانی دیگه ای هم دارند. نگرانی درباره انتخابات منطقه ای و در خطر بودن متحدان خود مانند حکومت مصر و اردن که آن ها در فشار اعتراضات داخلی خودشان در معرض خطر هستند و یا تجارت جهانی که نتوانتستند آن را مهار کنند و حتی مشکلاتی که با انصارالله یمن داشتند، انصاراللهی که نیروهای نظامی آمریکایی‌ها  و یا حتی پایگاه های آن ها نیز مورد حمله قرار می دهند.

لذا آمریکا از جهات مختلف وارد عرصه تهدید های پیش بینی نشده شده است. لذا اکنون رویکرد خود را تغییر داده اند و عقب نشینی کرده اند و این نشانه روشن عقب نشینی آمریکا از مواضع آن ها درباره جنگ است.

وی ادامه داد: این قطعنامه تاکیدش بر ضرورت برقراری آتش بس است و آتش بس و شرایط آن را هر دو طرف درگیر باید تعیین کنند. شرایط اصلی پایان جنگ و خروج اسرائیل از نوار غزه و بازگشایی مرز های کمک رسانی است. اما ریز شرایط هنوز اعلام نشده است.

قنادباشی اظهار کرد:اما نشانه دیگری هم این تغییر رویکرد دارد . این که گانتس که از کابینه جنگ صهیونیست ها استعفا داد نیروی نزدیک به آمریکایی ها بود  و استعفای او به معنی آن است که آمریکایی ها دیگر نمی توانند از ادامه جنگ طرفداری کنند، اعضای کابینه جنگ که استعفا دادند مواضع آن ها به امریکایی ها نزدیک بود و ورود آن ها به کابینه جنگ اصلا به معنی حمایت آمریکایی‌ها بود .

وی در انتها گفت: این خروج افراد نزدیک به آمریکا از کابینه جنگ می تواند  نشان دهنده آن باشد  که آمریکایی ها خواستار ادامه جنگ و ماجراجویی نتانیاهو در منطقه و ادامه دادن جنایات و کشتار که اوضاع جهانی را ملتهب کنند، نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا