اخبار بین الملل

یادداشت بی‌سابقه عمران خان درباره مخالفت با آمریکا و چگونگی سرنگونی حکومت

خبرگزاری خبرآنلاین

عمران‌خان رهبر حزب سیاسی جنبش عدالت پاکستان (PTI) که از تابستان ۱۳۹۷ تا فروردین سال ۱۴۰۱ کرسی نخست وزیری را در اختیار داشت، از تابستان امسال به دلیل پرونده‌های متعدد فسادمالی، سیاسی و امنیتی در زندان به سر می برد.

وی همچنین هفته‌های اخیر توسط کمیسیون انتخابات پاکستان به دلیل محکومیت مالی و مجرم شناخته شدن در پرونده افشای اسرار محرمانه کشور، برای حضور در رقابت‌های انتخابات پیش رو سلب صلاحیت شد.

صلاحیت بسیاری از اعضای حزب عمران‌خان نیز به موجب حمایت از سیاست‌های وی و متهم بودن به اقدامات ضدکشوری و یا اظهارات جنجالی از سوی کمیسیون انتخابات پاکستان رد شده است.

هرچند دیوان عالی این کشور به کمیسیون مذکور دستور داد تا درخواست‌های تجدید نظر نامزدهای انتخاباتی حزب جنبش عدالت را بررسی و از هرگونه اقدامات غیرضروری برای جلوگیری از حضور آنان در رقابت‌های انتخاباتی اجتناب کند.

در این وضعیت نخست وزیر برکنار شده پاکستان طی یادداشتی بی سابقه از پشت میله‌های زندان نسبت به آنچه وی رویکرد گزینشی حکومت سرپرست و تشکیلات قدرتمند ارتش این کشور علیه حزب خود خواند، ابراز نا امیدی کرد و نوشت: حزب PTI همچنان محبوب است و طی نظرسنجی بین المللی اخیر با ۶۶ درصد حمایت مردمی در پاکستان برخوردار است.

وی کمیسیون انتخابات پاکستان را متهم به کارشکنی کرد و افزود: این نهاد، ناامیدانه اعضای حزب جنبش عدالت را از حق شرکت در انتخابات محروم می‌سازد، دست به هر گونه ترفندهای غیرقانونی می زند و به نظر می رسد دادگاه ها نیز هر روز اعتبار خود را از دست می دهند.

عمران‌خان که در دوره حکومت خود بارها علیه سیاست‌های تهاجمی آمریکا در منطقه به ویژه یورش این کشور به افغانستان، عراق، تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران، سرزنش همدستی واشنگتن با اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه و یک بام و دو هوای ایالات متحده در بحث صلح و ثبات در شبه‌قاره موضع گرفته است، بار دیگر بر نقش واشنگتن در ایجاد یک جریان غیرمنتظره در پاکستان برای سرنگونی دولت خود صحه گذاشت.

وی در این یادداشت از پشت میله‌های زندان نوشت که چگونه مخالفان سیاسی خود در پاکستان و تشکیلات قدرتمند نظامی به وسیله طراحی نقشه برکناری وی از سوی آمریکا موفق به سرنگونی حکومت وی شدند.

عمران‌خان نوشت که او همواره از یک سیاست خارجی مستقل برای پاکستان پیروی کرده و در صدر آن تحت فشار آمریکا برای ورود به منازعات جدید در منطقه به ویژه تامین پایگاه‌های نظامی برای ایالات متحده در خاک پاکستان قرار نگرفت.

وی افزود که قاطعانه اعلام کرده بود که ما خواستار همکاری‌ دوستانه با همه هستیم اما به نمایندگی از دیگران وارد هیچ جنگی نخواهیم شد.

رهبر حزب جنبش عدالت پاکستان افزود: خسارات عظیمی که پاکستان در همکاری با “جنگ آمریکایی علیه تروریسم” متحمل شد به جان باختن ۸۰ هزار نفر از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان پاکستانی شکل گرفت.

وی نوشت که چگونه یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در دیدار با سفیر وقت پاکستان در واشنگتن وی را تهدید کرد و گفت که اگر عمران‌خان کنار برود آمریکا تمامی کوتاهی‌های پاکستان را خواهد بخشید.

این مقام آمریکایی خواستار به فرجام رساندن طرح فقدان اعتماد علیه یک نخست وزیر منتخب در پاکستان شد و سرانجام این طرح با همدستی فرمانده وقت ارتش و نهادهای اطلاعاتی به پارلمان رسید و تحرکات علیه دولت من کلید خورد.

نخست وزیر برکنار شده پاکستان برخی از احزاب سنتی پاکستان از جمله نواز شریف که پس از چهار سال خارج نشینی به کشور برگشت را به تبانی با ارتش متهم کرد و افزود: به نظر می‌رسد که آقای نواز شریف با تشکیلات به توافق رسیده و به همین دلیل وی از همه پرونده‌های کلان فسادمالی تبرئه و مجازات‌های وی نیز لغو شد.

وی افزود: تشکیلات به این نتیجه رسیده که من نمی توانم به قدرت برگردم، بنابراین از همه ابزارهای برای حذف من از فضای سیاسی پاکستان استفاده شد. دو مورد سوء قصد به جان من صورت گرفت. رهبران حزب من، فعالان و مسئولان رسانه‌های اجتماعی حزب، همراه با روزنامه‌نگاران همسو ربوده، زندانی شدند و یا تحت شکنجه قرار گرفتند و حتی تحت فشار قرار گرفتند تا پاکستان را ترک کنند.

عمران‌خان افزود: در این شرایط ممکن است انتخابات در ۱۹ بهمن (۸ فوریه) برگزار شود. به همه احزاب به جز حزب “جنبش عدالت” اجازه داده می‌شود که آزادانه در انتخابات شرکت کنند. من همچنان در سلول انفرادی به اتهامات بیهوده ای که شامل خیانت می شود، بسر می‌برم. معدودی از رهبران حزب ما که آزاد هستند اجازه ندارند حتی اجتماعات محلی برگزار کنند.

وی در پایان نوشت: تنها راه پیش روی پاکستان، انتخابات عادلانه و آزاد است که ثبات سیاسی، حاکمیت قانون و همچنین اصلاحات به شدت مورد نیاز توسط یک دولت دموکراتیک مطابق با آرمان‌های مردم را به ارمغان می آورد لذا هیچ راه دیگری برای پاکستان وجود ندارد که بتواند خود را از بحران های پیش رو جدا کند.

انتخابات آتی پاکستان روز ۸ فوریه ۲۰۲۳ مطابق با پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. این رای‌گیری انتخابات مجلس ملی و چهار مجالس ایالتی در پنجاب، خیبرپختونخوا، سِند و بلوچستان را شامل خواهد شد.

دولت موقت پاکستان که ماموریت برگزاری انتخابات و واگذاری قدرت به دولت آینده را برعهده دارد اعلام کرده که فضای مساوی رقابت را برای همه احزاب به ویژه حزب عمران‌خان (که وی از ریاست حزبش نیز خلع شده است) فراهم کرده است.

311311

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا