اخبار بین الملل

چگونه هوش مصنوعی به کمک عمران‌خان آمد؟/ نخست‌وزیر سابق پاکستان با هوش مصنوعی وارد رقابت‌های انتخاباتی شد!

خبرگزاری خبرآنلاین

به گزارش خبرآنلاین، صدای بازسازی شده بازیکن سابق کریکت که در انتظار محاکمه در پشت میله‌های زندان به دلیل چندین پرونده از جمله اتهام افشای اسناد دولتی است، گفت: «هم‌وطنان عزیزم، ابتدا می‌خواهم به تیم رسانه‌های اجتماعی خود برای این تلاش تاریخی تبریک بگویم.همه شما ممکن است بپرسید حال من در زندان چطور است. عزم من به نفع آزادی واقعی امروزه بسیار قوی است».

این سخنرانی ۴ دقیقه ای که در یوتیوب، ایکس و فیس بوک پخش شد با وجودی که با اختلال هائی در اینترنت همراه بود بیش از ۴.۵ میلیون نفر بیننده داشت. اینترنت پاکستان در جریان پخش این ویدئو به مدت ۷ ساعت با محدودیت و قطعی همراه بود.

کمپین انتخاباتی عمران خان از زندان با استفاده از هوش مصنوعی

تصویر جنجالی عمران خان با کلاه‌خود عجیب و ضدگلوله

حزب تحریک انصاف گفت که سخنرانی عمران خان با استفاده از هوش مصنوعی برگرفته از متنی بود که او از زندان نوشته و به وکلایش داده بود و این صوت با استفاده از نرم افزار هوش مصنوعی به نام ElevenLabs روی تصویر متحرک او قرار داده شده بود.

جبران الیاس، رئیس رسانه های اجتماعی حزب تحریک انصاف مستقر در ایالات متحده، در اینباره گفت: «این برای ما غیرممکن بود که وقتی عمران خان در زندان است در یک نشست سیاسی شرکت کند. این اقدام ما برای غلبه بر سرکوب بود.» وی افزود: «ما می‌خواستیم در حالت انتخابات قرار بگیریم. هیچ تجمع سیاسی حزب تحریک انصاف بدون عمران خان کامل نمی شود». ذوالفقار بخاری، مشاور رسانه ای حزب تحریک انصاف هم در این زمینه گفت:«این حزب در معرض سرکوب گسترده ای قرار گرفته است و آقای خان از هرگونه تعامل عمومی یا سیاسی منع شده است. ما فکر کردیم که بهتر است رای دهندگان را با چیزی که مستقیماً از جانب آقای خان می آید تشویق کنیم.»

گفتنی است حزب تحریک انصاف اولین حزب سیاسی در پاکستان بود که به طور گسترده از پتانسیل رسانه های اجتماعی استفاده کرد و از اپلیکیشن ها برای هدف قرار دادن مخاطبان جوان استفاده کرد.

عمران خان کیست؟

عمران خان نیازی در سال ۱۹۵۲ در لاهور پاکستان به دنیا آمد. او در دوران جوانی عضو تیم ملی کریکت کشورش بود. وی بعد از خداحافظی با کریکت به فعالیت های سیاسی روی آورد و به منتقد دولت و سیاست های آن بدل شد. او در سال ۱۹۹۶ حزب تحریک انصاف را تاسیس کرد. این حزب در ابتدا چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفت اما به مرور شعارهای مردم پسند عمران خان عده زیادی را به حمایت از حزب او تشویق کرد. عمران خان در سال ۲۰۱۸ نامزد حزب تحریک انصاف در انتخابات و موفق شد در ائتلاف با احزاب کوچکتر و نمایندگان مستقل، حکومت ائتلافی تشکیل دهد. وی در طول نخست وزیری خود با مشکلات مالی زیادی روبرو بود و همین موجب نارضایتی از وی شد و سرانجام در آوریل ۲۰۲۲ با رای عدم اعتماد مجلس از قدرت برکنار شد.

چرا عمران خان زندانی است؟

از زمان برکناری عمران خان از قدرت در یک رای عدم اعتماد در پارلمان در آوریل ۲۰۲۲، خان با بیش از ۱۵۰ پرونده حقوقی، از جمله چندین مورد به اتهام فساد، تروریسم و تحریک مردم به خشونت در اعتراضات مرگبار در ماه مه مواجه شده است اما آنچه بر اساس آن وی به زندان افتاده است پرونده ای معروف به «توشاخانه »است. توشاخانا یا گنج خانه، یک اداره دولتی است که هدایای دریافتی توسط نمایندگان مجلس، وزرا، وزرای خارجه، روسای جمهور و نخست وزیران را نگهداری می کند.

خان توسط کمیسیون انتخابات متهم به فروش غیرقانونی هدایایی که در سفرهای خارجی به او داده شد بود و بیش از ۱۴۰ میلیون روپیه پاکستان (۵۰۰,۰۰۰ دلار) ارزش داشت، شده است. به گفته مقامات دولتی دستیاران خان این هدایا را که ظاهراً شامل هفت ساعت که شش تای آنها رولکس بوده است و توسط خانواده سلطنتی به عمران خان داده شده است در دبی به فروش رسانده اند. این ستاره بین المللی کریکت به خاطر این پرونده به سه سال زندان محکوم و همچنین در نتیجه این محکومیت، او به مدت پنج سال از شرکت در انتخابات منع شده است.

عمران خان اتهامات وارده بر خود در این پرونده را رد کرده و دلیل مطرح کردن چنین اتهاماتی را جلوگیری از ورودش به انتخابات آتی می داند اما مریم اورنگ زیب، وزیر اطلاعات پاکستان، ارتباط دستگیری خان را با انتخابات آتی رد کرده و گفته است که به او هر فرصتی داده شده بود تا از خود در برابر اتهامات پنهان کردن دارایی دفاع کند. در عوض عمران خان از این زمان برای به تاخیر انداختن روند دادگاه استفاده کرد و برای توقف این پرونده به دادگاه عالی و دیوان عالی رفت و آمد کرد. اورنگ زیب افزود:« محکومیت عمران خان به دلیل اعمال غیرقانونی، فساد، اختفاء دارایی ها و اظهار نادرست ثروت در اظهارنامه های مالیاتی ثابت شده است».

قاضی همایون دلاور هم در حکم مفصل ۳۰ صفحه ای خود در مورد این پرونده نوشته است :« بی صداقتی خان بدون شک ثابت شده است. او با پنهان کردن منافعی که از خزانه ملی به دست آورده بود، به اعمال فساد متهم شناخته شد.»

چرا کابینه عمران خان سقوط کرد؟

هیچ نخست وزیری در تاریخ پاکستان نتوانسته است دوره پنج ساله خود را طبق قانون اساسی این کشور تکمیل کند و بی ثباتی از ویژگی های همیشگی کابینه ها در پاکستان است. اما در میان کابینه های مختلفی که آمدند و رفتند چرا عمران خان با وجود حمایتی که از جانب مردم داشت نتوانست به فعالیت خود به عنوان نخست وزیر ادامه دهد؟ مهمترین دلیل سقوط عمران این بود که وی حمایت ارتش را از دست داده بود. ارتش در دوره نخست وزیری خان با او بر سر عزل و نصب های مقامات نظامی اختلاف نظر داشت و به همین دلیل نتوانست او را بیش از این تحمل کند. این یک واقعیت است که هر دولتی که در پاکستان از حمایت ارتش محروم باشد خیلی زود سقوط خواهد کرد. درست به همین دلیل است که خان بارها گفته است ارتش او و حزبش را هدف قرار داده است تا آنها را از انتخابات آتی دور نگه دارد و از به قدرت رسیدن مجدد او جلوگیری کند.

چالش دیگری که عمران خان در دوره نخست وزیر خود با آن روبرو بود و درکاهش میزان حمایت عمومی نسبت به او تاثیر زیادی داشت کاهش ارزش روپیه و افزایش میزان تورم در کشور بود که این مساله زندگی مردم را با مشکل مواجه کرده و کفایت دولت عمران خان را زیر سوال برده بود.

۳۱۱۳۱۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا