اخبار بین الملل

ورق برگشت؛ قاضی حامی فلسطین رییس دیوان بین‌المللی دادگستری شد

خبرگزاری مهر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، نواف سلام، قاضی اهل لبنان و حامی فلسطین که به انتقاد از اسراییل شناخته می‌شود، برای مدت سه سال به ریاست دیوان بین‌المللی دادگستری منصوب شد؛ این بدان معناست که پرونده نسل‌کشی مفتوح علیه رژیم صهیونیستی در این دادگاه، حالا تحت نظارت او رسیدگی خواهد شد.

این دیوان در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر، به سوابق نواف سلام اشاره و تاکید کرد که او از سال ۲۰۱۸ عضو این دیوان بوده و پیشتر نیز به عنوان فرستاده بیروت در سازمان ملل متحد فعالیت کرده است.

سلام نیز در واکنش به این انتصاب در شبکه ایکس نوشت: انتخابم به عنوان رییس دیوان بین‌المللی دادگستری مسوولیت سنگینی برای دستیابی به عدالت و برقراری قانون بین‌المللی است.

وی به دفعات سیاست‌های رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینیان را مورد انتقاد قرار داده است. سلام در سال ۲۰۱۵ گفته بود که تل‌آویو باید «خشونت را متوقف کرده و به اشغال نظامی کرانه باختری پایان دهد.»

قاضی برجسته لبنانی همچنین در بیانیه‌ای دیگر که همان سال منتشر شد، با اشاره به آنچه به اصطلاح و به ادعای صهیونیست‌ها، روز استقلال تعبیر شده است را هدف انتقاد قرار داد.

سلام علاوه بر این، همواره در حمایت از عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل صحبت کرده است. فلسطین هم‌اکنون در این نهاد بین‌المللی عضو ناظر محسوب می‌شود.

با این انتصاب، حالا نواف سلام، ریاست و نظارت بر پرونده نسل‌کشی که آفریقای جنوبی دسامبر پارسال علیه رژیم صهیونیستی به اتهام کشتار فلسطینیان در نوار غزه در دیوان بین‌المللی دادگستری گشود را برعهده خواهد داشت. پرتوریا در این شکایت، سیاست‌های اسراییل را به تاریخچه آپارتایدی آفریقای جنوبی تشبیه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا