اخبار بین الملل

واشنگتن در برکناری عمران خان نقش داشت

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران

پایگاه آمریکایی اینترسپت، سند محرمانه‌ای از دولت پاکستان فاش کرد که نشان می‌دهد آمریکا برای برکناری عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان از سمتش، اعمال فشار کرده بود.

طبق این سند، وزارت امور خارجه آمریکا در جلسه‌ای که اوایل ماه مارس سال گذشته برگزار شد، دولت پاکستان را به سبب بی طرفی درقبال عملیات روسیه در اوکراین، به برکناری عمران خان از سمتش تشویق کرد، به طوریکه یک ماه پس از این نشست، برای سلب اعتماد از عمران خان، در پارلمان پاکستان رأی گیری انجام شد.

این سند همچنین از برخی پیشنهاد‌های واشنگتن علیه عمران خان پرده برداشت که در آن وعده داده بود اگر وی برکنار شود، روابط (با اسلام آباد) صمیمانه‌تر و چنانچه این درخواست اجرا نشود، روابط دو طرف کم رنگ‌تر می‌شود.

پیش از این عمران خان بارها تایید کرده بود که آمریکا در برکناری نقش موثری داشته است عمران خان اعلام کرد که گروهای سیاسی در پاکستان بر واشنگتن تاثیر گذاشته اند تا خان را به عنوان دشمن آمریکا معرفی کنند و در نهایت این توطئه‌ها به برکناری او از قدرت و آغاز فهرست طولانی و رو به رشد مشکلات کمک کرده است.

این ادعا زمانی تقویت می‌شود که به تاریخ برکناری عمران خان دقت شود چراکه این اتفاق دقیقا بعد از سفر او به روسیه رخ داد.  روز پنجم اسفند ۱۴۰۰ و همزمان با سفر عمران خان نخست سابق پاکستان به روسیه و ملاقات با ولادیمیر پوتین، درست زمانی که عمران خان در مسکو حضور داشت، روسیه عملیات نظامی علیه اوکراین را شروع کرد. عمران خان نیز معتقد است این اتفاق از دلایلی است که واشنگتن را ترغیب کرد با توطئه او را برکنار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا