اخبار بین الملل

هشتمین سفر بلینکن به منطقه؛ بازگشت سفیر جنگ

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درحالی مجدداً راهی منطقه شده که ۷ سفر قبلی او بجز پیشبرد اهداف سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی و صدور مجوز برای جنایات ضدبشری اسرائیل دستاوردی به همراه نداشته است.

خبرگزاری تسنیم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در روزهای 10 تا 12 ژوئن در حالی برای هشتمین بار از زمان آغاز جنگ غزه، راهی منطقه غرب آسیا می‌شود که پیش از این سفرهای پی‌درپی وی به کشورهای عربی و فلسطین اشغالی نه تنها دستاوردی برای برقراری آتش‌بس پایدار و تبادل اسرا در غزه به همراه نداشته، بلکه نتیجه نهایی آن صرفا پیگیری مطالبات اسرائیل و خرید زمان برای ارتش رژیم در باریکه غزه بوده است.

در ادامه این متن نگاهی به اهداف و نتایج سفرهای رئیس دستگاه سیاست خارجی آمریکا به منطقه و چشم انداز احتمالی هشتمین حضور وی در غرب آسیا خواهیم داشت.

تنها چند روز پس از عملیات پیروزمندانه «طوفان الاقصی» یعنی در روزهای 11 الی 13 اکتبر، بلینکن برای مذاکره با سران اسرائیلی- فلسطینی راهی سرزمین‌های اشغالی و اردن شد. در جریان این سفر بلینکن علاوه بر تاکید بر حق تل‌آویو برای آنچه که دفاع از خود نامید به اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی اطمینان داد که واشنگتن به مانند همیشه در کنار اسرائیل خواهد بود.

بلینکن در جریان دیدار با نتانیاهو گفت که وی به عنوان وزیر خارجه به فلسطین اشغالی سفر نکرده بلکه به عنوان یک «یهودی» وارد اسرائیل شده است!

وی بدون اشاره به هفت دهه اشغالگری و ظلم سازمان یافته علیه ساکنان بومی سرزمین فلسطین، با تشبیه عملیات جنبش حماس با اقدامات گروهک تروریستی داعش، «چراغ سبز» سیاسی برای آغاز کشتار در نوار غزه را به صهیونیست‌‎ها داد. وزیر خارجه دموکرات آمریکا همچنین وعده داد که روند ارسال کمک‌های نظامی و تسلیحات به اسرائیل با قوت ادامه خواهد یافت.

نخستین سفر بلینکن به غرب صرفا برای ابراز همدردی با سران رژیم صهیونیستی نبود. نیروهای افراطی و میانه‌رو در فلسطین اشغالی سال‌ها به دنبال یافتن بهانه‌ای برای کوچ اجباری ساکنان غزه از این منطقه فلسطینی و انتقال آنها به کشورهای همسایه بودند اما در این مسیر ناکام مانند. تنها ساعاتی پیش از آغاز عملیات تهاجمی ارتش اسرائیل به باریکه غزه، آنتونی بلینکن از طریق برقراری تماس‌های گسترده با سران امنیتی- سیاسی کشورهای عربی همچون پادشاهی سعودی، اردن، قطر، امارات و مصر به دنبال کوچ اجباری حداقل یک میلیون نفر از ساکنان این باریکه به کشورهای کشورهای منطقه بود. این طرح در نهایت با مخالفت یکپارچه دولت‌های منطقه مواجه شد.

دومین سفر آقای وزیر به منطقه در 2 نوامبر 2023 اتفاق افتاد. به گزارش العربیه در جریان این سفر دستور کار اصلی بلینکن خروج اتباع آمریکایی و سایر کشورها از نوار غزه اعلام شد. وی در جریان این تور منطقه‌ای به فلسطین اشغالی و اردن سفر کرد و از عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر به دلیل همکاری با آمریکا برای خروج اتباع این کشور از غزه تشکر کرد.

در این مرحله از جنگ آنتونی بلینکن به دنبال ایجاد وقفه‌ای کوتاه در نبرد و آزادسازی اسرای صهیونیست در ازای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه بود! بلینکن با آنکه همواره سعی دارد تا خود را در جایگاه میانجی خیرخواه نشان دهد اما با مطرح کردن این پیشنهاد عجیب و غیرعقلانی، عملاً نشان داد که در راستای سیاست‌های اسرائیل حرکت کرده و به دنبال خارج کردن مهم‌ترین ابزار چانه‌زنی مقاومت در روزهای ابتدایی جنگ است. پس از رد این پیشنهاد از سوی رهبران مقاومت بود که دور جدید حملات جنگنده‌های اسرائیلی به غزه آغاز و موجب کشته شدن تعداد زیادی از زنان و کودکان فلسطینی شد.

دیدار وزیر خارجه آمریکا با همتایان اردنی، عربستانی، اماراتی، قطری، مصری و فلسطینی در امان بهانه سومین سفر منطقه‌ای او به غرب آسیا بود. آنتونی بلینکن پس از نشست اردن برای دیدار با مقامات ترکیه و ارسال پیام غیرمستقیم به ایران راهی آنکارا شد. وی پس از ترکیه راهی عراق شد تا در خصوص اقدامات مقاومت علیه منافع آمریکا در این کشور عربی به دولت محمد شیاع سودانی هشدارهای لازم را بدهد. در جریان این دور از سفر منطقه‌ای بلینکن به منطقه وی به دنبال یافتن راهی برای ارسال پیام به تهران و گروه‌های مقاومت بود. هدف وی این بود که بتواند ضمن محافظت از منافع آمریکا در غرب آسیا، زمینه ایجاد حلقه محاصره در محیط پیرامونی رژیم صهیونیستی را در برابر راهبرد «وحدت میدان‌ها» فراهم کند.

چهارم ژانویه 2024 بلینکن برای ادامه مذاکرات صلح و برقراری آتش‌بش بشردوستانه دیگر بار راهی منطقه شد. در جریان این آتش‌بس یک هفته‌ای علاوه بر تبادل تعدادی از اسرا، توافق شد تا روزانه 6 ساعت پرواز جنگنده‌های اسرائیلی بر فراز آسمان غزه متوفف شود امری که در عمل به مرحله اجرا درنیامد.

وزیر خارجه آمریکا در سفر 4 الی 11 ژانویه خود از ترکیه، یونان، اردن، قطر، امارات، عربستان سعودی، مصر و فلسطین اشغالی بازدید کرد. در این دور از سفر منطقه‌ای بلینکن مسائلی همچون آینده دولت فلسطین، سرعت گرفتن مذکرات دوحه- قاهره و در نهایت مقابله با عملیات ضدصهیونیستی انصارالله یمن در دستور کار آمریکایی‌ها قرار داشت.

به گزارش «آکسیوس» طرف اسرائیلی در پاسخ به افزایش درخواست‌های بین‌المللی برای بازگشت ساکنان شمال غزه به بلینکن پیام داده بود که این خواسته تا زمان آزادی اسرا امکان پذیر نخواهد بود! برخی کارشناسان معتقدند پس از ترور شهید صالح العاروری، جانشین مسئول دفتر سیاسی جنبش حماس و تشدید درگیری‌ها میان مقاومت عراق و سنتکام، بلینکن به دنبال ایفای نقش مکمل و جلوگیری از پاسخ متقابل مقاومت بوده است.

تنها به فاصله یک ماه بعد، در پنجم فوریه 2024 وزیر خارجه آمریکا با هدف برقراری مجدد آتش‌بس و آزادی اسرای صهیونیست راهی منطقه غرب آسیا شد تا با رهبران کشورهای محافظه کار سنی و رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو کند. بلینکن در حالی به منطقه سفر کرد که ارتش آمریکا علاوه بر هدف قرار دادن 80 موضع نظامی- لجستیکی در عراق- سوریه، اقدام به بمباران صنعا پایتخت یمن نیز کرده بود.

با آنکه بلینکن هدف از این سفر را «رسیدگی فوری به نیازهای بشردوستانه غزه» اعلام کرد اما از همان ابتدا نقطه تمرکز وی بر مذاکرات آتش‌بس موقت و تبادل اسرا استوار بود. به گزارش روزنامه «العربی الجدید» بلینکن با همراهی کشورهای عربی به دنبال تصویب آتش‌بس 6 هفته‌ای بود که می‌توانست مقدمه‌ای برای آتش‌بس پایدار در غزه باشد. در حالی که وزیر خارجه آمریکا دائما در تلاش برای کنترل تنش با محور مقاومت و کسب امتیاز از کشورهای عربی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و نقش آفرینی‌ها آنها در روند بازسازی غزه بود اما در مقابل تل‌آویو هیچگونه قدرتی برای اعمال نفوذ یا تغییر نظر مقامات صهیونیست برای توقف جنگ نداشت.

مهم‌ترین تفاوت ششمین تور منطقه‌ای بلینکن، عدم سفر به فلسطین اشغالی و دیدار با مقامات اسرائیلی بود. تشدید تنش‌ها میان بایدن و نتانیاهو علت اصلی عدم سفر وزیر خارجه آمریکا به تل‌آویو اعلام شد. در مارس 2024 جنگنده‌های اسرائیلی به بهانه هدف قرار دادن یکی از مراکز فرماندهی حماس، حملات علیه بیمارستان الشفا را شدت بخشیده و دست به کشتار وسیع غیرنظامیان زدند.

«بی بی» در حالی که سیاست «ابهام» را در خصوص حمله به رفح اتخاذ کرده بود، صریحا درخواست رئیس جمهور آمریکا برای کنار گذاشتن برنامه حمله زمینی به رفح را رد نمود. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به پاسخ منفی دولت و کنست نسبت به درخواست بایدن، برنامه حمله نظامی به رفح را «اشتباه» خواند. به گزارش «بی بی سی» هدف اصلی بلینکن از سفر به منطقه گفتگو درباره آینده عادی سازی روابط میان تل‌آویو- ریاض و برنامه ریزی جهت معماری نظم جدید منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) با سران کشورهای عربی بوده است.

ریاض مقصد هفتمین سفر آنتونی بلینکن به غرب آسیای پساطوفان الاقصی بود. بیست‌ونهم آوریل وزیر خارجه آمریکا در حالی وارد پادشاهی عربی سعودی شد که سطح درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی از مرحله «جنگ سایه‌ها» خارج و تبدیل به درگیری مستقیم نظامی شد. در جریان عملیات «وعده صادق» واحدهای موشکی- پهپادی ایران بیش از 300 پرتابه سمت فلسطین اشغالی شلیک کردند. با آنکه هدف از سفر بلینکن به منطقه تلاش برای رسیدن به آتش‌بس در غزه عنوان شده بود اما وی در حقیقت به دنبال جلب نظر رهبران سعودی و سایر کشورهای عربی برای ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی در برابر آنچه بود که تهدید ایران توصیف می‌کرد.

 

 

پس از هفت سفر بلینکن با ژست صلح طلبی به منطقه غرب آسیا، وی در حالی قرار است برای هشتمین بار راهی منطقه شود که به مانند گذشته برقراری آتش‌بس در غزه و مذاکره بر سر آینده این باریکه فلسطینی‌نشین را در دستور کار خود قرار داده است. وی قرار است در روزهای 10 الی 12 ژوئن به فلسطین اشغالی، مصر، قطر و در نهایت اردن سفر کند.

تجربه هفت سفر قبلی بلینکن به منطقه اثبات این نکته است که وی مامور تثبیت خواسته‌ها و آمال رژیم‌صهیونیستی در میادین نبرد با محور مقاومت است. حال باید منتظر ماند و دید که پس از سفر بلینکن به منطقه، رژیم صهیونیستی مجوز جنایت جدید علیه مردم بی‌دفاع غزه را دریافت خواهد کرد یا آنکه مذاکرات آتش‌بس به نتیجه‌ای قابل ارزیابی خواهد رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا