اخبار بین الملل

تحلیل گاردین از مناظره دیشب؛ بایدن ناتوان، ترامپ دروغگو و آمریکای متفرق

خبرگزاری خبرآنلاین

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده آمریکا با حضور «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه بامداد جمعه به میزبانی شبکه سی‌ان‌ان در آتلانتا برگزار شد.

روزنامه «گاردین» انگلیس در تحلیل و ارزیابی خود از این مناظره چهار نکته برجسته آن را عملکرد ضعیف جو بایدن، دروغگویی‌های مکرر دونالد ترامپ، برجسته شدن دوپارگی و شکاف در ایالات متحده آمریکا و پرونده ارتباط غیراخلاقی ترامپ با بازیگر فیلم‌های مستهجن می‌داند.

این روزنامه انگلیسی نوشته است: «جو بایدن که ظاهرا مثل مریض سرماخورده بود، در طول مناظره به تته پته افتاد و نتوانست عملکرد شسته‌رفته‌ای نشان دهد. ترامپ که یک دروغگوی قهار است بارها دروغ گفت و از جواب دادن به سوال‌های سخت طفره رفت.»

گاردین نوشت که واکنش‌های غالب در آمریکا به این مناظره مبتنی بر سرافکندگی و ناباوری از اینکه این ۲ نامزد، گزینه‌های ۲ حزب اصلی برای رهبری این کشور در یکی از حیاتی‌ترین دوران‌هایش هستند بود و مشخص نیست که این مناظره چگونه می‌تواند رای‌دهندگان مردد را به سمت یکی از این ۲ نامزد سوق دهد.

گاردین درباره عملکرد ضعیف بایدن نوشته است: «رئیس جمهور آمریکا هر چند تئوری‌های توطئه راستگرایانه درباره مصرف کردن داروهای تقویتی قبل از مناظره را به سخره گرفت اما عملکرد او در مناظره همراه با انرژی و لحن صدای پایین و صحبت‌های آشفته و در هم بود و نتوانست نگرانی‌ رای دهندگان حامی او در خصوص سن بالا و شایستگی‌اش برای ریاست جمهوری را کاهش دهد».

روزنامه انگلیسی تصریح کرد: «اگر کسی متن حرف‌های بایدن را بخواند برخی از قسمت‌های آن هوشمندانه و جسورانه به نظر می‌رسند اما نحوه بیان آن‌ها همراه با شکست بود؛ چیزی که برای رسانه‌ای تصویری همچون تلویزیون حیاتی است. او نتوانست دستاورهای انحصاری از خود نظیر طرح زیرساختش را برجسته کند. لحن صدای بایدن از همان ابتدا ناواضح بود و جمله‌های ناتمامی را بیان می‌کرد. او زمانی که می‌خواست به سوابق ترامپ از بابت کاهش‌های مالیاتی و بدهی ملی حمله کند، گاف داد و گفت “ما نهایتا بیمه بهداشت و درمان مِدیکِر را شکست دادیم. ترامپ از فرصت گاف بایدن استفاده کرده و به او پاسخ داد: او قطعا بیمه مِدیکِر را شکست داد و به مرز مرگ رسانده و دارد از بین می‌برد”.»

گاردین همچنین اشاره کرد ترامپ به عنوان کسی که در زمان ریاست جمهوری خود دروغ‌های زیادی گفت در این مناظره نیز تلاش کرد دروغ‌های مکرر و حقایق تحریف شده را به خورد رای‌دهندگان آمریکایی بدهد.

او همچنین در مواجهه با برخی پرسش‌های سخت همچون پرسشی درباره شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ در کنگره آمریکا فرافکنی کرده و به سراغ مسائلی که بتواند با آنها به بایدن حمله کند رفت اما مجریان شبکه سی.ان.ان با وجود ناتوانی از حقیقت‌یابی درباره صحبت‌های ترامپ در زمان پخش زنده اما چند بار با تاکید مجدد، جلوی طفره رفتن او از پاسخ به برخی سوال‌ها را گرفتند.

گاردین نوشته است: «ترامپ به دروغ ادعا کرد دموکرات‌های خواستار سقط جنین تا زمان تولد و بعد از تولد هستند. او بدون سند و مدرک گفت نانسی پلوسی با پیشنهاد او برای استفاده از سربازان گارد ملی علیه شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ به منظور پاسخ به این شورش تحریک شده توسط خودش، مخالفت کرد. او گفت دولتش بهترین آمارهای محیط زیستی را صرف نظر از این که چه معنی می‌دهند، داشته است.»

به باور روزنامه انگلیسی نکته سومی که مناظره اول انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا برجسته کرد این بود که ترامپ و بایدن به وضوح جامعه دوپاره شده‌ای در آمریکا که در آن زندگی می‌کنند را به نمایش گذاشتند.

ترامپ در این راستا بارها گفت که ایالات متحده آمریکا تا چه حد تبدیل به یک کشور شکست خورده شده، اینکه بایدن بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست و جهان چه دیدگاه تیره و تاری درباره آمریکا پیدا کرده است.

رئیس جمهور سابق آمریکا خطاب به بایدن گفت: «جو! کشور ما دارد همین‌طور که من و تو اینجا نشسته‌ایم و وقت زیادی را در این مناظره تلف می‌کنیم نابود می‌شود. این نباید یک مناظره باشد. او بدترین رئیس جمهور است. او این حرف را درباره من زد چون خود من بودم که درباره او گفتم. اما می‌توانید ببینید که خود او است که بدترین رئیس جمهور کشور ما است و کشور ما را از بین برده است.»

بایدن اما در مخالفت با حرف ترامپ تلاش کرد دیدگاهی خوشبینانه از وضعیت آمریکا در صحنه جهانی ارائه دهد. او گفت: «ما تحسین شده ترین کشور جهان هستیم. ما ایالات متحده آمریکا هستیم. هیچ کسی ظرفیت ما را ندارد. ما مرغوب‌ترین ارتش در تاریخ جهان را داریم. هیچ کس فکر نمی‌کند ما ضعیف هستیم. هیچ کس نمی‌خواهد مایه دردسر ما شود.»

به نوشته گاردین چهارمین نکته بارز مناظره اخیر، برجسته شدن پرونده ارتباط غیراخلاقی دونالد ترامپ با یک بازیگر فیلم‌های مستهجن بود.

این روزنامه نوشت: «وقتی این مساله سرانجام بروز یافت بایدن به ترامپ به خاطر داشتن رابطه جنسی با استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی در زمانی که همسر خودش باردار بود حمله و به محاکمه ترامپ از بابت پرداخت حق‌السکوت به این بازیگر بر مبنای ۲۴ فقره اتهام اشاره کرد.

بایدن به ترامپ گفت: «تو فردی شدیدا بی‌بندوبار هستی.» ترامپ اما پاسخی به او داد که هرگز در تاریخ مناظرات ریاست جمهوری آمریکا در دهه‌های گذشته سابقه نداشته است. او گفت: «من با یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی رابطه جنسی نداشتم.»

311311

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا