اخبار بین الملل

بدون حقوق فلسطینیان، هیچ طرح صلحی در خاورمیانه وجود نخواهد داشت

خبرگزاری مهر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنان خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که بدون راه حل دو دولتی هیچ طرح صلحی در خاورمیانه برقرار نخواهد بود.

عباس در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «کسانی که فکر می‌کنند صلح می‌تواند در خاورمیانه حاکم شود بدون اینکه مردم فلسطین از حقوق کامل و مشروع ملی خود برخوردار شوند، اشتباه می‌کنند.»

این رهبر کهنه کار ۸۷ ساله فلسطینی درخواست جدیدی نیز از «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد داشت و پیشنهاد تشکیل یک کنفرانس بین المللی برای تشکیل کشور فلسطین را مطرح کرد.

عباس گفت: کنفرانس سازمان ملل «ممکن است آخرین فرصت برای نجات راه حل دو دولتی و جلوگیری از وخامت جدی تر وضعیت و تهدید امنیت و ثبات منطقه ما و کل جهان باشد.»

در هفتاد و هشتیمن نشست مجمع عمومی سازمان ملل، همچنان موضوع فلسطین یک موضوع جنجالی و حل نشده باقی مانده است.

سایر مقامات کشورهای عربی نیز در سخنان خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به موضوع فلسطین توجه دارند. «شیخ احمد نواف الاحمد الصباح»، نخست وزیر کویت هم در سخنان خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به موضوع فلسطین اشاره کرد و بر محوریت موضوع فلسطین در جهان عرب و اسلام و حمایت از حق فلسطین بر اساس قطعنامه‌های مشروعیت بین‌المللی و ابتکار صلح عربی که منجر به تشکیل یک فلسطین مستقل می‌شود، تاکید کرد.

روز گذشته نیز «احمد العوضی» وزیر بهداشت کویت از سالن کنفرانس وزرای بهداشت که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شده بود، در اعتراض به حضور وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی خارج شد.

منابع آگاه در گفتگو با روزنامه القبس کویت گزارش دادند که احمد العوضی سالن کنفرانس را قبل از آغاز سخنرانی وزیر رژیم صهیونیستی در ساعت سه بعد از ظهر به وقت نیویورک ترک کرد. بر اساس این گزارش، وزیر بهداشت کویت در راستای مواضع ثابت این کشور در قبال مسأله فلسطین به سالن کنفرانس برنگشت.

مقامات کویت همواره بر حق ملت فلسطین در تشکیل کشور مستقل خود و حمایت از حقوق آنها در مقابل اشغالگران صهیونیست تاکید کرده‌اند.

سالم العبدالله الصباح وزیر خارجه کویت نیز در جریان نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در سپتامبر جاری تاکید کرده بود که مسأله فلسطین در رأس اولویت‌های کشورهای عربی به ویژه در سایه افزایش تجاوزات بی سابقه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین باقی خواهد ماند.

پیش از این «مرزوق الغانم» رئیس پیشین پارلمان کویت فاش کرده بود که «صباح الاحمد» امیر متوفای این کشور در نشستی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار گرفته بود.

مرزوق الغانم فاش کرد که امیر فقید کویت در آخرین روزهای عمرش از طرف کشورهایی که او اشاره‌ای به نام آن‌ها نکرده، تحت فشار قرار گرفته تا در اجلاسی موسوم به «صلح اقتصادی» برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شرکت کند.

این اجلاس در سال ۲۰۱۹ در منامه -پایتخت بحرین- برگزار شد، اما به گفته الغانم، به رغم ادعاها در خصوص تلاش این نشست جذب سرمایه‌گذاری‌ها در اراضی فلسطین، در واقع اجلاس، نشستی بود برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی.

مرزوق الغانم گفت که روزی امیر کویت او را در حالی که عصبانی بوده، صدا زده است. رئیس سابق پارلمان کویت ادامه داد: او به من گفت: پسرم ببین، من پیر و فرتوت شده‌ام. من نمی‌خواهم در حالی به دیدار پروردگارم بروم که با صهیونیست‌ها دست داده‌ام. ما به طور وحشتناکی تحت فشار قرار داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا