اخبار بین الملل

اولتیماتوم یک ماهه حکومت کودتا در نیجر به فرانسه

خبرگزاری مهر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، در کشور کودتا زده نیجر، شورای ملی حفاظت از وطن که توسط رهبران کودتا تشکیل شده است، از فرانسه خواسته است که نیروهایش را تا ۳ سپتامبر از این کشور خارج کند.

بر اساس این گزارش، نماینده این شورا بار دیگر تاکید کرد که به فرانسه ۳۰ روز فرصت داده شده تا نیروهای مسلح خود را از این کشور خارج کند. این مهلت در ۳ سپتامبر به پایان می‌رسد و پس از آن تمدید نخواهد شد و مسئولیت هرگونه رویدادی بر عهده فرماندهان نظامی فرانسه است.

این شبکه تلویزیونی گفت که نارضایتی زیادی در میان مردم نیجر از حضور نیروهای فرانسوی وجود دارد و درخواست‌هایی از دولت برای قطع غذا، برق و آب پایگاه فرانسوی در نیامی پایتخت این کشور به منظور وادار کردن نیروهای فرانسوی به ترک نیجر وجود دارد.

اوایل روز چهارشنبه، تلویزیون الحدث گزارش داد که رهبران کودتا در نیجر معاهده‌ای را که اجازه حضور نظامی فرانسه در این کشور آفریقایی را می‌داد، به حالت تعلیق درآوردند.

گارد ریاست جمهوری نیجر اخیراً علیه «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور کودتا کرد و رسماً تلویزیون ملی این کشور خبر داد که «عبدالرحمن تچیانی» رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده‌است.

در جریان کودتای نظامی علیه رئیس جمهور نیجر، نظامیان این کشور دولت فرانسه را متهم به «مداخله نظامی» در نیجر پس از خلع محمد بازوم از قدرت کردند. پاریس پس از تخلیه نیروهای نظامی خود از مالی و بورکینافاسو، راهبرد سیاست خارجی جدید خود را طی سال‌های اخیر بر نیجر با هدف تحقق اهداف ژئوپلیتیک خود در غرب آفریقا متمرکز کرده که کودتای اخیر همه رشته‌های این کشور را پنبه کرد.

وبگاه فرانسوی «لو بوآن» در گزارشی با تشریح میزان لطمه‌ای که کودتای نظامی اخیر علیه رئیس جمهور تحت الحمایه فرانسه به قدرت و نفوذ فرانسه در این کشور بیابانی در منطقه ساحل آفریقا زده، نسبت به پیامدهای خطرناک آن علیه سیاست‌های دولت ماکرون در این کشور سرشار از معادن اورانیوم هشدار داد.

به نوشته این وبگاه فرانسوی، ماکرون هر چند از پنج سال گذشته در نطق‌های خود علیه نیروهای مسلح تندرو بومی در این کشور تحت نفوذ سنتی خود شاخ و شانه می‌کشید اما اینک کودتای اخیر علیه محمد بازوم رئیس جمهور برکنار شده نیجر به مثابه آخرین میخ بر تابوت حوزه دکترین نفوذ سیاست خارجی سنتی فرانسه در جنوب صحرای آفریقا است.

همزمان روزنامه «تایمز» انگلیس هم در سرمقاله خود سیاست‌های آشفته ماکرون در مستعمره‌های پیشین فرانسه در آفریقا را به باد انتقاد گرفت و نوشت: نیجر تا اندکی قبل، یکی از با ثبات‌ترین مستعمره‌های پیشین فرانسه در منطقه ساحل آفریقا به شمار می‌آمد اما این کشور پس از سقوط حکومت نیجر، دیگر چنین وضعیتی را ندارد و اوضاعی مشابه با بورکینافاسو و مالی پیدا کرده‌است.

کشورهای آفریقایی که حدود پنج قرن سایه استعمار فرانسه را روی سر خود حس کرده‌اند، اینک یکی پس از دیگری از دایره استعمار و استثمار این کشور اروپایی خارج می‌شوند؛ مالی، بورکینافاسو و نیجر سه کشوری هستند که طی یکسال اخیر از این دایره خارج شده‌اند و تازگی گابن نیز به عنوان کشور کودتای زده چهارم به جمع کشورهای درگیر کودتا در آفریقا پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا