اخبار بین الملل

احضار سفرای فرانسه و انگلیس به وزارت خارجه روسیه

وزارت امور خارجه روسیه علت فراخواندن سفیر فرانسه را اعتراض به خط‌مشی تحریک آمیز پاریس در مناقشه اوکراین خواند و به سفیر انگلیس هشدار داد که در صورت استفاده از سلاح‌های انگلیسی در حملات اوکراین به روسیه، تأسیسات نظامی انگلیس هدف قرار می‌گیرند.

خبرگزاری تسنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه “پیر لویی”، سفیر فرانسه در مسکو را در رابطه با اظهارات خصمانه فزاینده پاریس احضار کرد. طرف روسی ارزیابی‌های اصولی خود از خط مشی مخرب و تحریک‌آمیز پاریس در درگیری اوکراین که منجر به تشدید بیشتر درگیری شده را برای وی تشریح کرد.

آنها همچنین یادآور شدند که اطلاعاتی در مورد دخالت فزاینده فرانسه در درگیری اوکراین دریافت شده و تاکید کردند که تلاش مقامات فرانسوی برای ایجاد نوعی “ابهام استراتژیکی” برای روسیه با اظهارات غیرمسئولانه خود در مورد اعزام احتمالی نیروهای نظامی غربی به اوکراین محکوم به شکست است. وزارت امور خارجه به این دیپلمات اطمینان داد که اهداف تعیین شده برای عملیات ویژه محقق خواهد شد.

سفیر فرانسه در مسکو اوایل بعد از ظهر دوشنبه وارد وزارت خارجه روسیه شد، حدود 40 دقیقه در آنجا بود و سپس بدون اظهارنظری در برخورد با خبرنگاران وزارتخانه را ترک کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز روز گذشته در بحبوحه اظهارات جنجالی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که بار دیگر  امکان اعزام نیرو از اروپا به خاک اوکراین را رد نکرد، چنین سخنانی را بسیار خطرناک و تشدید کننده اوضاع نامید.

پس از آن، وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که این کشور سربازان خود از لژیون خارجی را به اوکراین اعزام نکرده است. این وزارتخانه گزارشات مربوط به حضور نیروهای فرانسوی در اوکراین را اطلاعات نادرست خواند.

هشدار مسکو به لندن در مورد پاسخ به حملات کی‌یف با تسلیحات انگلیسی به روسیه 

علاوه بر این، وزارت امور خارجه روسیه به “نایجل کیسی”، سفیر بریتانیا در مسکو نیز هشدار داد که طرف روسی در پاسخ به حملات نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از تسلیحات انگلیسی به خاک روسیه ممکن است هر نوع تأسیسات و تجهیزات نظامی بریتانیا در خاک اوکراین یا فراتر از آن را هدف قرار دهد. 

بعد از ظهر روز دوشنبه سفیر کیسی به وزارت خارجه روسیه احضار شد. او حدود 30 دقیقه را در آنجا سپری کرده و هنگام خروج از گفتگو با خبرنگاران خودداری کرد.

وزارت خارجه روسیه توضیح داد که وی به دلیل اظهارات دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، در مورد حق اوکراین برای حمله به خاک روسیه با استفاده از سلاح‌های انگلیسی، احضار شد. در این رابطه قاطعانه به او یادآوری شد که طرف روسی سخنان کامرون را دلیلی بر تشدید جدی و تایید دخالت فزاینده لندن در درگیری نظامی در اوکراین می‌داند.

انتهای پیام/ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا