اخبار اقتصادی

سازوکار الکترونیکی شدن دفاتر تجاری؛ آخرین مهلت‌ بارگذاری اطلاعات مؤدیان

الکترونیکی شدن دفاتر تجاری در دستور کار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته است.

خبرگزاری تسنیم

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  سازمان امور مالیاتی کشور در راستای شفاف‌سازی و الکترونیکی کردن فرآیندهای مالیاتی، «سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی» را راه‌اندازی کرده است. بر اساس راهنمای منتشر شده برای این سامانه، کلیه اشخاصی که مطابق قانون ملزم به پلمب دفاتر قانونی هستند، اکنون موظفند رویدادهای مالی خود را در بازه‌های زمانی مشخص در این سامانه بارگذاری کنند..

کاهش فرار و همراهی مردم با نظام مالیاتی با طرح نشان‌دار کردن مالیات‌هافرار مالیاتی فاکتورهای جعلی مالیات بر ارزش افزوده صفر خواهد شد

جزئیات و مهلت‌های قانونی برای ارائه دفاتر

بر اساس این فایل راهنمایی که اخیرا در سازمان تهیه شده، مؤدیان باید ابتدا کد رهگیری پلمب دفاتر تجاری خود را برای دوره مالی مورد نظر از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دریافت کرده و سپس اقدام به ارسال اطلاعات در سامانه سازمان امور مالیاتی نمایند. مهلت‌های تعیین‌شده برای بارگذاری اطلاعات به صورت تدریجی و بر اساس تاریخ شروع سال مالی مؤدیان متغیر است.

جزئیات این زمان‌بندی به شرح زیر اعلام شده است:

• برای سال مالی که شروع آن تا تاریخ 1403/12/30 باشد: مهلت بارگذاری به صورت یک‌ساله و تا قبل از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه موضوع مواد 100 و 110 قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود.

• برای سال مالی که در سال 1404 شروع می‌شود: مهلت بارگذاری به صورت شش ماهه است؛ به این صورت که برای شش ماهه اول تا دو ماه پس از پایان دوره زمانی و برای شش ماهه دوم تا قبل از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه فرصت وجود دارد.

• برای سال مالی که در سال 1405 شروع می‌شود: این فرآیند به صورت سه ماهه (فصلی) خواهد بود.

• برای سال مالی که از تاریخ 1406/01/01 به بعد شروع می‌شود: ارسال اطلاعات باید به صورت ماهانه و حداکثر تا پایان ماه بعد انجام شود.

فرآیند کار با سامانه و نکات فنی

مؤدیان برای استفاده از این سامانه باید پس از ورود به درگاه ملی خدمات مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir، گزینه «سامانه دفاتر تجاری الکترونیک» را انتخاب کنند. در این سامانه، امکان دانلود قالب استاندارد اکسل فراهم شده است که مؤدیان باید اطلاعات رویدادهای مالی خود شامل تاریخ، کد و عنوان حساب کل و معین، شرح، مبالغ بدهکار و بستانکار را در آن وارد نمایند.

برخی از الزامات فنی مهم برای بارگذاری فایل در این سامانه به شرح زیر است:

• فایل‌ها باید در فرمت اکسل یا CSV باشند.

• حداکثر حجم فایل 100 مگابایت است و اطلاعات باید تنها در یک شیت (صفحه) ثبت شوند.

• مجموع مبالغ بدهکار و بستانکار در هر ردیف باید با یکدیگر برابر باشد.

پس از بارگذاری فایل و انجام تنظیمات لازم، مؤدیان می‌توانند پیش‌نمایشی از اطلاعات را مشاهده کرده و پس از اطمینان از صحت آن، اقدام به ثبت نهایی کنند. این سامانه همچنین امکان ویرایش فایل‌های بارگذاری‌شده را نیز برای مؤدیان فراهم کرده است.

هدف از اجرای این طرح، شفاف‌سازی فرآیندهای مالیاتی، تسهیل در ارائه دفاتر قانونی و حرکت به سوی نظام مالیاتی هوشمند عنوان شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا