اخبار اقتصادی

5 + 4 پیشنهاد برای زندگی بهتر پس از مهاجرت

تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز، مهاجرت تصمیم و رویدادی مهم در زندگی است که فرد مهاجر را با چالش‌های فراوانی مواجه می کند. تفاوت در فرهنگ و زبان از یک سو و مشکلات اقتصادی از سوی دیگر، موجب افزایش آمار اضطراب و افسردگی در بین مهاجران شده است. به همین دلیل بهتر است افراد، چالش‌ها و مشکلات احتمالی را بشناسند و برای آنها آماده باشند.

چالش‌های روانی و اجتماعی مهاجرت

اگر قصد مهاجرت به یک کشور دیگر را دارید در وهله اول باید آمادگی لازم را برای دور شدن از خانواده و عزیزان خود داشته باشید. از طرف دیگر با ورود به یک کشور جدید، شما شاهد تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی بسیاری خواهید بود. اگر به زبان آن کشور تسلط نداشته باشید، این‌گونه چالش‌ها چندین برابر می‌شود. با توجه به مطالب ذکر شده، برای هماهنگی بیشتر با شرایط در هنگام مهاجرت، به نکات زیر توجه کنید.

1- بعد از مهاجرت حضور فعال و گسترده‌ای در کلاس‌ها یا شبکه‌های اجتماعی داشته باشید. تلاش کنید ارتباط موثری با افراد بومی و دیگر مهاجران برقرار کنید. از این طریق شما می‌توانید از حمایت اجتماعی برخوردار شوید و حس تعلق پیدا کنید.  

2- قبل از مهاجرت بهتر است زبان کشور مقصد را بیاموزید. بسیاری از افراد با تسلط به زبان انگلیسی به کشورهای غیرانگلیسی زبان می‌روند و این امر برای آنها چالش‌های فراوانی را به همراه دارد.

3- تفاوت‌های فرهنگی را بپذیرید و سعی کنید به آنها عادت کنید. هر کشور و شهری، آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد. شما باید آمادگی برخورد با هر گونه تفاوت و تضادی را داشته باشید تا دچار شوک فرهنگی نشوید. 

4- مهاجرت، تجربه‌ای پر استرس است و شما قبل و بعد از اقدام باید بر استرس خود غالب شوید. اگر احساس سرخوردگی و افسردگی کردید بهتر است از کمک روانپزشکان و روانشناسان متخصص استفاده کنید. 

5- به خودتان زمان بدهید، بدون شک روند پذیرش این حجم از تغییرات مستلزم گذر زمان است. بعد از گذشت چند ماه شما عادت می کنید و موفق به یافتن دوستان جدید می‌شوند. 

چالش‌های اقتصادی مهاجرت 

برخی از افراد در هنگام مهاجرت تمکن مالی کافی دارند به همین دلیل چندان درگیر مشکلات و مسائل اقتصادی نمی‌شوند. اما باید پذیرفت طیف وسیعی از مهاجران به امید یک زندگی بهتر، اقدام به مهاجرت می‌کنند. به همین دلیل در زمان ورود به کشور مقصد با چالش‌های اقتصادی مواجه می‌شوند که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- بیکاری: نرخ بیکاری در همه کشورها برای مهاجران بیشتر از افراد بومی است زیرا سیاست هر کشوری بر این مبنا قرار دارد که بومی‌ها در اولویت باشند. از طرف دیگر مسائلی چون عدم تسلط مهاجران به زبان کشور مقصد و تبعیض نیز آمار بیکاری مهاجران را افزایش می‌دهد. بهتر است قبل از اقدام به مهاجرت، کار مورد نظر خود را پیدا کنید. همچنین به زبان کشور مقصد تسلط نسبی داشته باشید. 

2- دستمزد نابرابر: بسیاری از کارفرمایان به افراد غیر بومی و مهاجر دستمزد پایینی می‌دهند. این موضوع، یکی از دلایل افزایش مشکلات اقتصادی افراد بعد از مهاجرت است. از اینرو قبل از شروع به کار، قوانین کار کشور میزبان را مطالعه و بررسی کنید تا به حقوق خود آگاه باشید. 

3- عدم دسترسی به امکانات رفاهی: هر کشوری یک سری خدمات رایگان را  در اختیار افراد بومی خود قرار می‌دهد که مهاجران از آن بی‌بهره هستند. حقوق و مزایای بیکاری، مراقبت‌های بهداشتی و … از جمله این خدمات هستند. به همین دلیل بروز کوچکترین مشکلی می‌تواند به فرد مهاجر شوک اقتصادی وارد کند. 

4- حمایت از خانواده: بسیاری از افراد بعد از مهاجرت مبلغی از درآمد خود را برای خانواده ارسال می‌کنند. یا به صورت خانوادگی مهاجرت می‌کنند که در این صورت هزینه آنها چندین برابر است. هرچه هزینه‌های جاری زندگی بیشتر باشد احتمال پس‌انداز و سرمایه گذاری کمتر می‌شود. 

این چالش‌ها به طور معمول برای بسیاری از مهاجران رخ می‌دهد و آگاهی از آنها می‌تواند افراد را برای برنامه‌ریزی و در نهایت زندگی بهتر آماده کند. ​مهاجرت اقدامی بسیار بزرگ و پر چالش است که مسیر زندگی شما را تغییر می‌دهد. اگر با تصور تجربه یک زندگی شاد و بی‌دغدغه اقدام به مهاجرت کنید، شوک‌های اولیه می‌توانند سخت باشند. هیچ مسیری در زندگی آسان نیست و شما باید آمادگی مواجه با چالش‌های گوناگون را داشته باشید تا راحت‌تر با شرایط منطبق شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا