اخبار اقتصادی

پلمب ۷۰ درصد از طلافروشی‌های مشهد، در پی اعتصاب طلافروشان / اتحادیه طلای مشهد، پشت طلافروش‌ها را خالی کرد! (ویدئو)

تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز، اعتصاب طلافروشان که از آذر سال گذشته به طور جسته و گریخته و بر سر سامانه جامع تجارت در شهرهای مختلف از جمله تبریز، تهران، مشهد و اصفهان شکل گرفت با وعده رسیدگی از سوی نهادهای مسئول آرام شده بود. بر این اساس، اجرایی شدن این سامانه، از سال ۱۴۰۲ به فروردین امسال موکول شد.

اعتراضات صنف طلای مشهد از کجا شروع شد؟

برخلاف انتظار طلافروشان، چالش‌های این سامانه رفع نشد و از فروردین‌ماه امسال، این صنف موظف به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت شدند. همین موضوع باعث اعتراض مجدد صنف طلا در شهرهای بزرگ نظیر تهران و تبریز شد.

قائله این اعتراضات بدون نتیجه‌ مشخصی تمام شد، اما طلافروشان مشهد در زمان بازگشایی بازارها در روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت، اقدام به اعتراض نسبت به اجرای سامانه مذکور کردند؛ اما این بار برخلاف سایر شهرها بعد از گذشت کمتر از هشت ساعت از شروع اعتراضات، واحدهای صنفی و پاساژهای بزرگ طلا در مشهد پلمب شد.

تجارت‌نیوز با برخی از طلافروشان مشهدی برای بررسی موضوع پلمپ واحدهای صنفی گفت و گو کرده و از جزئیات این موضوع مطلع شده است.

مگر ما قاچاق یا تقلب کرده‌ایم؟!

یکی از طلافروشان پاساژ مدرس مشهد در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز عنوان می‌کند که نگرانی از دریافت مالیات برعایدی و نگرانی درباره میزان امنیت سامانه جامع‌ تجارت، از جمله مسائلی است که در ارتباط با این سامانه حل نشده و طلافروشان در اعتراض به این موضوع، روز یکشنبه کرکره مغازه‌ها را پایین کشیده‌اند.

یکی دیگر از فعالان صنفی با اشاره به اینکه در هیچ شهری واحدهای صنفی به دلیل اعتراض و اعتصاب پلمب نشده‌اند می‌گوید: «مگر ما قاچاق و گران‌فروشی یا تقلب کردیم که واحدهایمان را پلمب کردند. اگر این تخلفات صورت بگیرد بعد از اخطار، واحد صنفی ۱۵ روز فرصت دارد، اما درباره ما بدون اطلاع این کار را انجام داده‌اند.»

اتحادیه طلای مشهد در زمان پلمب واحدهای صنفی در کنار استانداری بود!

یکی از فعالان پاساژ طلا در مشهد با اشاره به اینکه در زمان پلمب واحدها، استانداری، فرمانداری و رئیس اتحادیه طلای این شهر، همه با هم بودند و اقدام به تعطیل کردن واحد صنفی کردند، می‌گوید: «کل پاساژ مدرس، پاساژ ارگ و مغازه‌های حاشیه آزادشهر را پلمب کرده‌اند و در برخی از پاساژها کرکره‌هایشان را نیز برای ممانعت از رفت و آمد جوش زده‌اند!»

بین متن2

باید برای فک پلمب اظهار پشیمانی کنید!

یکی از طلافروشان مشهدی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «گویا رئیس اتحادیه گفته که بیایید اتحادیه و اظهار پشیمانی کنید و تعهد دهید؛ در حالی که ما هنوز مشکلمان در ارتباط با این سامانه حل نشده و اعتراضمان رسیدگی نشده است! ما همچنان امیدواریم که این موضوع پیگیری شود تا به نتیجه برسیم. اگر می‌خواستیم این شرایط را قبول کنیم که مغازه‌هایمان را نمی‌بستیم!»

بین متن4

ناامنی سامانه مالیاتی امنیت طلافروشان را تهدید می‌کند

طلافروشان مشهدی معتقدند این قانون نواقص زیادی دارد و همانند قانون مالیات بر ارزش افزوده که بعد از چند سال حذف شد این قانون نیز اجرایی نمی‌شود. آنها می‌گویند اگر اطلاعات این سامانه هک شود خانواده‌های ما امنیت جانی ندارند.

برخی فعالان صنف طلا در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گلایه و عنوان می‌کنند: «ما با کمترین سرمایه مستقل شدیم، زحمت می‌کشیم و مالیات می‌دهیم. آنها می‌گویند ما علاوه بر مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده که مخصوص مشتری است و نمی‌توانیم بگیریم را گردن بگیریم، اما سر سال باید به دارایی مالیات بر ارزش افزوده مشتری را هم بدهیم!»

قائله اعتصاب طلافروشان مشهد هنوز ادامه دارد و پس از گذشت دست کم چهار روز، خبری از بازگشایی طلافروشی‌های پلمب‌شده نیست. این در حالی‌ست که به گفته طلافروشان، اتحادیه طلای مشهد که باید نماینده صنف باشد، در کنار ارگان‌های دولتی ایستاده است.

کارگزاری آگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا