اخبار اقتصادی

فروش یک میلیارد کیلووات ساعت برق در تابلو مشتقه در بورس انرژی

تجارت نیوز

ارزش معاملات روزانه ثبت شده در بورس انرژی در روز شنبه نهم تیر ماه به حدود ۵ هزار و ۳۵۶ میلیارد ریال رسید. این رقم از فروش حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی و همچنین برق سلف در تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران حاصل شد

به گزارش تجارت‌نیوز، طی روز ابتدایی هفته جاری بالغ بر ۶۲ معامله در تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران به ثبت رسید؛ طی این معاملات یک میلیارد و ۸۳ میلیون کیلووات ساعت برق از تابلو مشتقه بورس انرژی ایران به فروش رفت و ارزش معادل ریالی برابر هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد. این معاملات در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه به ثبت رسید.

بررسی داده‌های معاملاتی بورس انرژی ایران طی روز شنبه نهم تیر ماه از فروش ۱۳ هزار و ۲۲۲ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران حکایت دارد؛ این فروش‌ها ارزش ریالی برابر ۳ هزار و ۹۹۲ میلیارد ریال را برای این رینگ رقم زد.

شرکت پالایش نفت اصفهان با ثبت فروش ۳ هزار تن نفتای سنگین با مجموع ارزش ریالی برابر ۷۲۷ میلیارد ریال در صدر برترین فروشندگان در رینگ داخلی در روز ابتدایی هفته قرار گرفت. در این روز این شرکت ۳ هزار تن نفتای سنگین را با قیمت پایه‌ای برابر ۲۴۲ هزار و ۶۲۰ ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۳ هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش تمامی این محصول در نرخ پایه انجامید.

شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز طی روز ابتدایی هفته برابر ۲ هزار و ۵۰۰ تن آیزوریسایکل را با قیمت پایه‌ای برابر ۲۹۱ هزار و ۱۵۳ ریال در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۹ هزار و ۳۵۰ تن به ثبت رسید. برتری ۳.۷ درصدی تقاضا نسبت به عرضه باعث شد تا متقاضیان برای کسب سهم از این عرضه‌ها به رقابت قیمتی با یکدیگر بپردازند و به این ترتیب میانگین نرخ معامله این محصول با ثبت رشد قیمتی برابر ۱۰.۶ درصد به  ۳۲۲ هزار و ۴۸ ریال به ازای هر کیلوگرم از این محصول رسید. این معامله مجموع ارزش ریالی برابر ۸ هزار و ۵۱ میلیارد ریال را در رینگ داخلی رقم زد.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

رینگ بین‌الملل حامل‌های انرژی در روز یکشنبه دهم تیر ماه میزبان چند عرضه صادراتی است. شرکت شیمی بافت در این روز ۷ هزار تن رافینت را در این رینگ عرضه می‌کند؛ این در حالی است که پالایش نفت تبریز نیز نسبت به عرضه ۴ هزار و ۵۰۰ تن گاز مایع را در با قیمت پایه‌ای برابر ۴۰۵ دلار در هر تن اقدام می‌کند. شرکت پالایش نفت اصفهان نیز مطابق اطلاعیه عرضه برای روز نهم تیر ماه برنامه عرضه ۵ هزار متر مکعب حلال ۴۰۲ را در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران دارد.

رینگ داخلی بورس انرژی در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی نیز برای روز یکشنبه نهم خرداد ماه میزبان عرضه‌های متعددی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عرضه یک سبد پایه ۲۰۲ شرکت پتروشیمی بیستون؛ ۵ هزار تن نفتای سنگین شرکت پالایش نفت تهران و هزار تن آیزوفید پالایش نفت تهران اشاره کرد.

 

سبدگردان آسمان

منبع :

بورس انرژی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا