اخبار اقتصادی

سفر به جاذبه‌های ریلی شمال با یک بلیت/ ابینه تاریخی و مناظر طبیعی بی‌نظیر را یکجا ببینید

تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز، مسیر ریلی شمال با طبیعت چشم نواز بخشی از تاریخ پرفراز و نشیب و رنگین کمان ایران است که با سفر نوروزی در آن می توان شاهکارهای معماری و مهندسی جهان از پل تاریخی ورسک تا سه خط طلا را با یک بلیت به نظاره نشست.

جنگل‌ های سرسبز مازندران، سه خط طلا، کوه‌های سربله فلک کشیده و طبیعت کوهستانی با تونل‌ ها و پل‌ های متصل بخشی از بسته گردشگری شمال ایران در مازندران محسوب می‌شود که مسافران زیادی را به خود جذب می‌ کنند.

مبدا قطار گردشگری شمال، تهران و پایتخت است و انتهای این مسیر گردشگری به کوهستان‌ های البرز مرکزی و دشت‌ های سبز کلزا در گلوگاه و گرگان می‌رسد و توقف در ایستگاه‌های ۲۲ گانه خاطره‌ ای ماندگار را برای مسافران بهاری به ارمغان می‌آورد. این قطار گردشگری زیباترین قاب و تصویرهای طبیعی ایران را پیش روی گردشگران نمایان می‌ کند و در طول سفر، مسافران می‌ توانند نقش و نگارهای طبیعی شمال ایران را به نظاره نشینند.

در ایستگاه پل سفید به ورسک می‌توان شاهکار معماری و مهندسی را به نظاره نشست. پیاده و از بالای پل روبروی امامزاده عبدالحق خود را به سازه آهنی می‌رسانیم که روزگاری محل انتقال سنگ آهن از کوهستان به قطار بود و اکنون به یک اثر تاریخی و خاطره انگیز تبدیل شده است. پیرترها و پابه سن گذشته‌های سوادکوهی و پل سفید می‌گویند روزگاری با نواخته شدن سوت قطار باری برای انتقال سنگ آهن، بیش از هزار خانوار به خط می‌شدند و روزی خود را از معدن و ریل کسب می‌کردند.

ایستگاه راه آهن شیرگاه سوادکوه یکی از زیباترین نقاط ایران به حساب می‌آید. این توقف‌گاه، بخشی از راه آهن مازندران بوده و به‌اندازه‌ای با شکوه است که خود به‌عنوان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شمال کشور شناخته می‌شود.

پل ورسک از شاهکارهای مهندسی راه آهن کشور از ان یاد می شود. شرکت دانمارکی کامپساکس، سازنده این پل با تضمین ۷۰ ساله آن را احداث کرد و در دوران جنگ جهانی دوم توسط چرچیل، نخست‌وزیر وقت انگلیس پل پیروزی لقب گرفت.

سفر به جاذبه های ریلی شمال با یک بلیت| ابینه تاریخی و مناظر طبیعی بی نظیر را یکجا ببینید

پل ورسک در مهرماه ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۳۴ ثبت آثار ملی شده است.

تونل گدوک

در فاصله ایستگاه های گدوک تا دوگل یکی از طولانی ترین تونل های راه آهن شمال با نام تونل ۵۵ گدوک به طول سه کیلومتر وجود دارد. البته طولانی بودن ویژگی خاص این تونل در دل کوههای البرز نیست، بلکه آنچه این تونل را از دیگر تونل های مسیر متمایز کرده، دقت در ساخت آن است.

این تونل با وجود این که در دل کوه قرار دارد ولی به گونه ای ساخته شده که هیچ انحنایی در مسیر آن دیده نمی شود و چنانچه فردی وسط این تونل قرار بگیرد می تواند هر ورودی و خروجی پل را که مانند دو چراغ در دو طرف آن مشاهده کند.

باغ بامبو

این باغ چند هزار متر وسعت دارد و ساقه‌های بامبو به بیش از ۲۰ تا ۳۰ متر رسیده است و منظره زیبایی را برای گردشگری ایجاد کرده است. پنج سال طول می‌ کشد تا گیاه بامبو از زیر خاک بیرون بیاید و در عرض سه ماه پنج متر رشد می‌ کند و قدمت آن به تاریخ خطوط ریلی شمال برمی گردد.

عبور کردن از لابه لای ساقه‌های سربه فلک کشیده بامبو حس خوبی به آدم می‌ دهد، شبیه نیزار است و ساقه‌ های آن به آسمان کشیده شده و نور خورشید از میان آن به سطح باغ می‌رسد.

سوت قطار در مسیر ریلی شمال شنیده می‌شود و در مسیر حرکت به پل سفید، جنگل‌ های بکر و هیرکانی واقع شده است که در این نقطه سکوهایی برای توقف قطارهای گردشگری در نظر گرفته شده تا مسافران برای چند دقیقه از طبیعت بکر و رویایی جنگلی حاشیه لذت برند و یکی از پهنه‌هایی است که ثبت جهانی یونسکو شده است.

آن گونه که می‌گویند کارشناسان یونسکو در توقف در این ایستگاه سحر جنگل‌های هیرکانی شدند و دکمه ثبت به نام ایران را فشار دادند.

روستای شوراب

روستای شوراب در شهرستان سوادکوه علاوه بر این جذابیت که مردمانش خانه های خود را در دل کوه ساخته اند اما بخش دیدنی و تاریخی خطوط راه آهن شمال در آن قرار دارد، چرا که تعدادی از خانه های کارگران و دست اندرکاران خارجی ساخت این مسیر در این روستا باقی است.

همچنین ابزارهای کار ساخت راه آهن در آن زمان از جمله بیل، کلنگ و دیگر ملزومات در انبارهای شرکت راه آهن در این روستا قرار دارد که خود برای بیننده می تواند دیدنی باشد.

وجود کلیسای کوچک در حاشیه جاده سوادکوه به تهران بالاتر از پادگان دوآب که محل نیایش کارگران و مهندسان خارجی هنگام ساخت ریل راه آهن بود، از دیگر بخش های تاریخی خط آهن شمال به شمار می رود. این کلیسا هفتم مرداد ۱۳۸۲ با شماره ۹۲۷۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حمل و نقل ریلی به علت ایمنی بالا نسبت به حمل و نقل جاده ای و همچنین مقرون به صرفه بودن هزینه سفر یکی از پرطرفدارترین وسایل ایاب و ذهاب در سفرهای نوروزی است. راه آهن شمال، دو قطار بین شهری به صورت رفت و برگشت از ایستگاه راه آهن پل سفید به بندر ترکمن، قطار مسافربری ساری به مشهد و همچنین قطار ساری به تهران و بالعکس را در برنامه سفر خود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا