اخبار اقتصادی

دولت‌ها در ایران، خود را مالک تولیدکننده می‌دانند

تجارت نیوز

هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه:

لینک کوتاه کپی شد

هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه یکی دیگر از سخنرانان هشتمین اجلاس سراسری رضایتمندی مشتری بود که نکاتی را درباره ارتباط دولت و مردم بیان کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، هشتمین اجلاس سراسری رضایتمندی مشتری با عنوان «کنگره ملی جهش تولید با مشارکت مردم با هدف بررسی نقش رضایتمندی مشتری و تکریم صدای مشتری در جهت ترغیب به خرید تولیدات داخلی» طی هفته گذشته برگزار شد. هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه، در این نشست از سه ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ پرده برداشت.

صادقی، تحقق جهش تولید با مشارکت مردم را چنین عنوان کرد: اگر هدف جهش تولید با مشارکت مردم باشد، این اتفاق حاصل نخواهد شد مگر با تغییر انگاره‌ها و تا زمانی که انگاره‌های ذهنی در نگاه به دولت، مشتری و تولیدکننده مانند گذشته باشد، جهش رخ نمی‌دهد. رابطه دولت و تولیدکننده از نظام شاهنشاهی گذشته نگاه مالک مملوکی بوده، دولت‌ها خود را صاحب اختیار می‌دانند و تولیدکننده را یکی از بازیگران خود می‌بینند. این انگاره باید با نگاه خادم و مخدوم عوض شود که در دولت سیزدهم سعی در پیش‌ روی به این سمت بود.

او ادامه داد: تغییر انگاره دیگر میان تولیدکننده و مردم بوده که آنها را می‌توان تنها مشتری دید یا می‌توان شریک تولید نیز در نظرشان گرفت. تغییر انگاره دیگر این است که مردم شریک حاکمیت شوند؛ یعنی هنگامی که دولت قصد تصمیم‌گیری دارد به جای تصمیم‌گیری در پشت درهای بسته با مردم همفکری کند. توصیه به دولت جدید این است که با متخصصان هر حوزه همفکری کند و رابطه دولت و مردم را طوری کنند که مردم خود را شریک دولت بدانند. با این روش می‌توان بر سر موضوعات مهمی همچون پرداخت یارانه رفراندوم برگزار کرد و نظر مردم را جویا شد.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا