اخبار اقتصادی

جلیلی در مناظره چهارم چه گفت؟

تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز،  سعید جلیلی در مناظره چهارم با  موضوع سیاسی با عنوان «ایران در جهان امروز» گفت: وقتی صحبت از فرصتها می کنیم یکی از بخشهای عمده این فرصتها در سیاست خارجی است. فرصت در سیاست خارجی اینطور شکل می گیرد که کشورها از اشتراکات، تعامل و از آن فرصت می سازند. بویژه در بخش اقتصادی. در روابط با کشورهای جهان باید به اشتراکات و فرصتهایمان توجه کنیم. اولین ایراد این است که فقط به ۲-۳ کشوری توجه کنیم که تهدید تولید می‌کنند برای شما و نه فرصت. باید تمام دنیا را ببینید.

وی با بیان اینکه در دنیا کشورهای فراوانی داریم که زمینه های مشترک کار با شما بویژه در عرصه اقتصاد را دارند، افزود: امروز ۲ موضوع اصلی در کشور داریم: اشتغال و ارزآوری. این دو باید در سیاست خارجی خود را نشان دهد، باید مشخص شود چه میزان به ارزآوری و اشتغال افزودیم با سیاست خارجی درست؟

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: برخی اوقات از اختلاف دیگران با هم فرصت برای شما درست می شود. مثلاً اختلاف روسیه با اتحادیه اروپا. ۱۱ میلیارد دلار صیفی جات روسیه از اروپا دریافت می کرد؛ بعد از اختلاف این فرصت برای شما ایجاد شد که به آنها صیفی جات بفرستید. هر سفارت ما باید یک سکوی صادراتی باشد و باید برای آنها ماموریت برای اشتغال و ارزآوری برای کشور تعریف شود.

جلیلی ادامه داد: از آمریکای لاتین تا افریقا و همسایگان و کشورهای حوزه مقاومت که می توانند برای ما فرصت ایجاد کنند، نباید بگذریم. باید بیشترین روابط اقتصادی را با همسایگان داشته باشیم؛ نه اینکه دیگران بیشتر از ما رابطه داشته باشند.

سعید جلیلی با اشاره به صحبت‌های مصطفی پورمحمدی گفت: رئیس‌جمهور باید موضوعات را خوب بداند و با جمله‌ای که در راهرو می‌شنود تصمیم نگیرد.

حاضرم با پورمحمدی درباره اف ای تی اف مناظره کنم

سعید جلیلی ادامه داد: اگر شما یک تشخیص غلط بدهی تجویزت هم درست نخواهد بود. 

وی خطاب به آقای پورمحمدی گفت: اصلاً نکاتی که دارید مطرح می‌کنید غلط است؛ نمیدانم خواب نما شده بودید یا خیر ولی درباره موضوع FATF چیزی مطرح کردید که غلط است.

بعد از برهم خوردن برجام عده‌ای کشور را متهم کردند

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما نمیدانید ۳۹ بند FATF را دارید اجرا می کنید! این را نمی دانید! الان مگر FATF حل شده؟ پس چطور واکسن خریدیم؟ این یعنی تشخیص غلط و تشخیص غلط شما یعنی تصمیم غلط!

وی افزود: مگر نمیگفتند هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد؟ رفتند توافق کردند نتیجه اش چه شد؟ طرف کلاً عمل نکرد و خارج شد! بعد آنوقت شما می آیید کشور را متهم میکنید؟ جالب است! عوض اینکه از طرف مقابل طلبکار باشید ملت را متهم می کنید؟

رییس جمهور باید بفهمد که می خواهد چه کار کند

وی گفت: در کرسنت فساد صورت  گرفته و به ثمن بخس اموال کشور را قرارداد بستند. فردی که باید در این قضیه متهم باشد… دادگاه می دانید چه می گوید؟ می گوید پس چرا فرد متهم را وزیر کشور کردید؟

جلیلی خطاب به آقای پورمحمدی گفت: راجع به سمن ها هم فکر کنم خواب نما شدید. شما بودجه های فراوان به کسانی که فقط شکلی است مثل این شرکت های صوری میخواستید بدهید؛ این می شود کار سیاسی؟ این یعنی مساله را نمیدانید لذا تشخیص غلط تجویز غلط به بار می آورد.

در حال به روزرسانی..

منبع :

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا